1901-28: Psichikos jėga, atomo energija ir reaktyvine raketa
Amžiaus sandūroje padaryta svarbių atradimų moksle ir technikoje, iš vienos pusės pakeitusių žmonių gyvenimą, o iš kitos
pažadinusių jų fantaziją kosminių skrydžių požiūriu. 1888 m. H. Hercas atrado radijo bangas,
1895 m. G. Markoni jas panaudojo belaidžiam ryšiui, o
1901 m. jis pasiuntė radijo signalą per Atlantą. 1895 m. Rentgenas atrado paslaptingus
spindulius, 1898 m. sutuoktiniai Kiuri atrado radioaktyvųjį radį. Ir pagaliau 1905 m. paskelbta
Einšteino reliatyvumo teorija.
Be to 1914 m. prasidėjo Pirmasis pasaulinis karas, 1917 m.
Rusijoje driokstelėjo socialistinė revoliucija... ir tai dar nereiškia, kad tuo metu daugiau nieko įdomaus nevyko.
Štai 1898 m. Cepelinas sukonstravo dirižablį,
o 1903 m. broliai Raitai
pajodinėjo lėktuvą... (žr. Oreivystės istoriją) ir būtent tai žadino fantastų vaizduotę...
Ir teisėtai to meto fantastikos kūrinių seriją pradeda lenkų rašytojo, poeto ir dramaturgo
Ježio Žulavskio romanai Sidabriniame Mėnulyje, Nugalėtojas ir Senoji Žemė (1901-1911). Šioje trilogijoje
(ypač dviejuose pirmuosiuose jos kūriniuose) talentingai realizuojama kelionė į Mėnulį patrankos sviedinyje (įvestą Ž.
Verno, žr. >>>>>). Tačiau lenkas nesirūpina techninėmis detalėmis, o
dėmesį sutelkia į žmogišką ir moralinį kosminės kelionės aspektą.
Sidabriniame Mėnulyje (1901) iš patrankos į Mėnulį sviedinyje-vagone iššaunama
tarptautinė ekspedicija iš airių astronomo, portugalų inžinieriaus, anglų gydytojo, lenko ir indėnės.
Po 6 savaičių ta pačia kryptimi pasiunčiamas antras sviedinys su dviem broliais prancūzais. Buvo laikoma, kad abi komandos žuvo,
tačiau po 50 m. į žemę apvalainame sviedinyje atlėkė užrašai, pasakojantys apie tai, kad nutiko Mėnulyje.
Drąsūs keliautojai, neturėję galimybės grįžti, svajojo kitoje Mėnulio pusėje rasti į Žemę
nepanašų pasaulį; vietą, kur galima pradėti geresnę nei Žemėje visuomenę. Vos nežuvę nuo
oro atsargų pasibaigimo, ketvertas netikėtai pasipildė jas žuvusių prancūzų atsargomis. Savo
vagonu, pritaikyti gyventi ir judėti elektros variklio dėka, jie pradėjo kelionę Mėnuliu. Ir tikrai rado
tinkamą gyventi vietą, kur buvo gyvybė, vanduo, anglis, nafta, šiltieji vulkaniniai šaltiniai.
Vaizdžiai aprašomas žemiečių gyvenimas ten, o moteries buvimas atveda prie naujos kartos
atsiradimo ir tarsi ima kurtis naujas laimingas pasaulis. Tačiau rastą rojų sukrečia tragedija
beveik visų žemiečių žūtis. O naujos kartos rodo fizinio ir dvasinio išsigimimo požymius, o pagrindinis herojus
savo dienas baigė giliai liūdėdamas paliktos Žemės, jos grožio, o prieš mirtį į ją iš nedidelės patrankos iššauna savo užrašus.
Antrame romane Nugalėtojas (1908) į Mėnulį po 700 m. po pirmosios ekspedicijos
išvyksta vienintelis keliautojas. Taip pat iš didelės patrankos, tačiau kartu su maža patranka,
leisiančia jam grįžti. Žemietis Mėnulyje randa pagausėjusius pirmųjų keliautojų palikuonis, kurie
religinėje ekstazėje laukia kadaise juos palikusio senolio nugalėtojo kad išgelbėtų nuo
baisių aborigenų, varžančių žemiečių palikuonių gyvenimą. Tolesni įvykiai rodo įsikišimo iš
išorės pavojų. Geri herojaus norai sukelia dideles abiejų pusių aukas, o taip pat atneštų teisingų įstatymų atmetimą.
Jis negrįžo, nes jo sviediniu į Žemę paspruko du palikuonys, o jis nuteistas mirties bausme tų, kuriuos norėjo gelbėti.
Paskutiniame trilogijos kūrinyje Senoji žemė (1910) tie tolimi žemiečių palikuonys Mėnulyje bando jau Žemėje realizuoti utopiją,
tačiau viskas baigiasi nesėkme.
Vėliau fantastų protus apima lengvesnio kelionės būdo paieškos. Tam siūloma panaudoti
Valios ar minties galią, kas vienaip ar kitaip jau buvo šmėkštelėję pirmtakų kūriniuose (1648 m. Dž. Vilkensas,
žr. >>>>>, ir 1656 m. S. De Beržerakas,
žr. >>>>>), o dabar iškart jo imasi bent keli autoriai.
1905 m. anglas Edvinas Lesteris parašė Leitenantą Guliverį Džonsą: jo atostogas,
kurio herojus po ginčo su savo karine vadovybe vyksta į dedakentinį Marsą tam tikru
skraidančiu kilimu tiesiog valios pastangomis. Ten sutinka princesę, stebi jos karalystės
nuopuolį ir žlugimą, o tada tokiu pat būdu grįžta pas jo laukiančią sužadėtinę.
Iškart po jo savą valios pavaros versiją pasiūlė prancūzas Gustavas de Ružas
romane Marso belaisvis (1908, žr. >>>>>), kur į Marsą vyksta
inžinierius-matematikas, vedamas troškimo pažinti kitus pasaulius. Kelionę atlieka kažkokio pikto bramino užmačia,
radusio būdą specialioje kameroje koncentruoti daugelio indų fakyrų psichinę energiją ir prieš
kelionę nieko neįtariančiam inžinieriui sukėlusio katalepsinę anabiozinę būseną. Vis tik šis
autorius daugiau pasirūpino herojaus saugumu patalpindamas į hermetišką alyvuogės formos
sviedinį iš metalo ir plieno, viduje išklotu dvigubu asbesto ir medžiagos sluoksniu, o taip pat su
stipriomis spyruoklėmis, kurias suspaudus sviedinys atsidarydavo.
Viena iš bramino paskatų išsiųsti inžinierių buvo: Jį visada galima sugražinti, kai jis įgaus
Žemėje dar nežinomų žinių. Bet tasai kitoje planetoje nerado naujų žinių, tačiau rado
atmosferą, gyvybę sausumoje ir vandenyje, įvairias primityvias būtybes bei marsiečius,
tebesančius pirmykštės bendruomenės lygyje, tačiau be bjaurasčių, būdingų išsivysčiusios
Žemės gyventojams. Tarp jų žemietis įgijo viešpataujančią padėtį. Antrame G. Le Ružo romane Vampyrų karas
(1909, žr. >>>>>), herojus pasišvenčia aborigenų išlaisvinimu
iš juos engiančių vietos vampyrų.
Toliau šia kryptimi pažengė rusas, vienas tarybinės fantastikos pradininkų, Viktoras
Gončarovas, parašęs dilogiją Psichomašina (1924, žr. >>>>>
bei >>>>>).
Jis skraidina žmogų į Mėnulį, Venerą ir net už Saulės sistemos ribų specialios psichomašinos dėka, veikiančia
Mėnulyje vietinių gyventojų atrasto psichomagneto, galinčio sugerti mąstančių būtybių psichinę
energiją ir ją akumuliuoti, pagrindu. Šios mašinos piloto įsikišimas leidžia sustiprinti tą
psichoenergiją. Kosmoso keliautojų motyvai skiriasi: nuo merkantilinių (rasti Mėnulyje sunkiųjų
metalų) iki aukštosios filosofijos (nežinomojo siekis). Ir tiek Mėnulyje, tiek Žemės dvyniuose,
nutolusiuose nuo mūsų per 5, 100 ir 500 tūkst. m. (čia jau belytė visuomenė), bei keliose
žvaigždėse vyrauja klasių kova, pasibaigianti vieno ar kito lygio socialistinės revoliucijos pergale.
Kitu antgamtiškų priemonių naudotoju buvo rusų poetas, prozininkas ir dramaturgas
Valerijus Briusovas, kuris savo nedideliame simboliniame pabaigos žodyje
apsakymui Naktinė kelionė (1908, apie Briusovo kūrybą žr. >>>>>) dėsto,
kaip prie kažkurios žvaigždės Alfa Velnio lydimas iškeliauja astralinis žmogaus atvaizdas (nes kūniškieji organai nepritaikyti jos
atmosferai ir šviesai). Ten pamatė vieną saulę ir keturis mėnulius aplink planetą, kurioje
egzistuoja trilytė augmenija. Paskridęs virš nuobodaus peizažo, herojus pasiskundė, kad
nuobodu, susipyko su Velniu, ir žmogaus astralas savarankiškai grįžo į Žemę.
Kiek vėliau analogišką būdą savo dviejuose savo kūriniuose panaudojo
Edgaras Berouzas.
Romane Tūkstančio džedakų duktė (1912; kitas pavadinimas Marso princesė) kapitonas Karteris persikelia į
Marsą stebuklingai atsiskyręs nuo savo kūno tiesiog nukreipęs žvilgsnį į Raudonąją planetą ir
susikaupęs apie vykimą ten. Ten pasineria į vietinį gyvenimą, rezga intrigas, kovoja, įsimyli.
Sužino apie oro fabriką ir išgelbsti planetą, atstatęs oro tiekimą (matyt iš čia Holivudas pasiėmė
Prisiminti viską siužetą). Tada atsibunda oloje Žemėje ir liūdi Marse paliktos mylimosios
norėdamas vėl ją išvysti. Tai nutinka antrame romane Kovos Marse (1923), kuriame Karteris po 12 m. vėl vyksta į Marsą astraliniu būdu.
Eilinę okultinę kelionę sutinkame rusų rašytojos Veros
Kryžanovskos romane Kitame pasaulyje (1913, žr. >>>>>).
Į Venerą išsiunčiama Žemės tvarka nepatenkinta mergina, kurią norėjo ištekinti už nemylimo vyro iš ten burtininko iškviesto tokio Remfo, artimo merginos
idealui, pagalba. Išgėrusi paslaptingo gėrimo, ji palaukia jo pasirodymo debesies rutulyje, o,
atsidūrusi Veneroje, ten randa daugelio žemiečių, tarp jų ir garsių, sielų, gyvenančių stebuklingame ir harmoniškame pasaulyje.
Ir pagaliau anglo Deivido Lindsėjo romane Kelionė į Arktūrą (1920) magišku būdu herojus persikelia į
Tormanso planetą, kur patiria nepaprastų nuotykių, tarp jų ir spiritualistinių, sudarančių begalinę seką kažkokių konceptualių virsmų.
19 a. epochos atradimu buvo radioaktyvumas ir radioaktyvūs elementai, atskleidę kolosalios
energijos šaltinį. Tai atspindėjo ir fantastikoje. Rusų revoliucionieriaus Aleksandro
Bogdanovo romanas Raudonoji žvaigždė (1908, daugiau žr. >>>>>) nepaprastas ne tik tuo,
kad kelionė į Marsą vyksta skylančios medžiagos atomine energija varomame aparate, bet ir
reaktyviniu judėjimo principu, kai tos medžiagos dalelės išsviedžiamos priešinga judėjimui
kryptimi. Traukos jėgos likvidacijai buvo naudojama minus-materija.
Revoliucionierių Leonidą marsiečiai pasikviečia, kad būtų ryšiu tarp abiejų civilizacijų.
Skrisdamas eteronefu jis susipažįsta su jo sandara, įsigilina į marsiečių mokslo ir technikos pasiekimus
ir patiria nesvarumo poveikį: širdies virpėjimą, galvos svaigimą, šleikštulį ir skysčio plaukiojimą dideliais lašais.
Senesniame Marse susiklostė tobula santvarka, tačiau jo resursai (o pirmiausia radioaktyvios
medžiagos, pagrindinio energijos šaltinio) išeikvoti. Marsiečiai turi rinktis: tęsti savo egzistavimą
kolonizuodami Žemę galbūt visiškai sunaikinant jos gyventojus arba nutrauksi savos civilizacijos vystymąsi.
Atsitiktinai sužinojęs apie grėsmę Žemei, nužudo vieną iškiliausių Žemės kolonizavimo
teoretikų. Apspangusia sąmone jį gražina į Žemę, iš kur jis netrukus ištrūksta, kad dalyvautų revoliucinėje kovoje.
Amerikiečių žurnalisto Gareto Serviso romane Kosmoso Kolumbas (1909)
žemiečiai pastato atomine energija varomą laivą, kuriuo ketvertas skrenda į Venerą. Variklis
geba panaudoti netgi cigarečių dūmus. Skrendama 20 mylių per sekundę greičiu ir Venera
pasiekiama per 16 parų. Ten randama tinkama atmosfera ir primityvios protingos būtybės, kurios garbina Žemę kaip
ypatingą dievybę ir net aukoja jai. Žemiečiai keliauja po Venerą patirdami rizikingus nuotykius, o tada sėkmingai grįžta į gimtąją planetą.
O amerikiečių beletristo Artūro Treino ir
fizikos profesoriaus Roberto Vudo
romane Antrasis Mėnulis (1917, taip pat skaitykite apie jame atlliktą asteroido kelio pakeitimą)
toks Parksas sukuria nepaprastą aparatą Skraidantis žiedas, skraidančio urano variklio su reaktyvine trauka dėka.
Aparate buvo skafandrai išsilaipinimui į Mėnulį skrydžio į ten atvejui, o skrydžio stabilumui
buvo naudojami giroskopų pora. Reaktyvias dujas galėjo išmesti įvairiomis kryptimis, Jis sugeba
valdyti stichijas ypatingų spindulių pluoštu taip buvo sunaikinti kalnai Šiaurės Amerikoje ir užtvindyta Sachara.
Parksas pareikalauja kariaujančias šalis sudaryti amžiną taiką, nes kitaip savo ginklu
pakreips Žemės ašį ir Europą pavers dykumą. Tačiau dėl nesklandumo spindulinio ginklo
valdyme Parksas su draugais žūsta, o aparatas atitenka amerikiečiams. Tuo metu paaiškėja,
kad kometa susidurs su dideliu asteroidu ir pakeis jo orbitą taip, kad tas nukris į Žemę. Tad
Skraidančiu žiedu ketvertas, kuriame yra viena moteris, išskrenda į misiją. Kad pakeistų urano
variklį, jie priversti nusileisti Mėnulyje, tada pasuka prie asteroido ir sėkmingai jį atakuoja
spinduliniu ginklu. Tas keičia trajektoriją ir žmonija yra išgelbėta nuo katastrofos.
Tarybinio prozininko Nikolajaus Muchanovo romane Liepsnojančios bedugnės
(1924, žr. >>>>>) aprašomas gyvenimas 2423 m., kai dėl mokslo pasiekimų išspręsta ir
energetikos problema, nes Mėnulyje ir asteroiduose buvo atrastas nebulijus, kurio
savybės remiasi spinduline energija (radiacija). Kartu įveikta Žemės traukos jėga, ištiesinta jos
ašis, įveikta inercijos jėga ir pan. Dėl nebulijaus prasideda karas su Marsu, kurį laimi žemiečiai,
o Marse kyla pilietinis karas. Tada paaiškėja, kad visus tuos įvykius dalinai įtakojo Saulės
sistemoje atsiradusi Ereidos kometa, kurios branduolio skersmuo dukart didesnis už Saulės,
grasinusi susidurti su Marsu, tačiau žemiečiai atrasto planetų judėjimą veikiančio aparato
pagalba pašalina katastrofą. Galiausiai Marse ir Žemėje įsivyrauja taika.
Nuošaliau atsiduria tarybinio rašytojo Boriso Krasnogorskio dilogija Eterio
bangomis (1913) ir Eterio vandenyno salos (1914), panaudojanti Saulės šviesos slėgio jėgą,
19 a. pabaigoje atrastą prancūzų Foro ir Grafinji (taip pat žr. >>>>>).
Eterio bangose rašoma apie tokio Imeretinskio ataskaitą Sankt-Peterburge apie jo sukurtą
aparatą, kurio pagrindinė dalis yra milžiniškas veidrodis ir nepaprastai plonų metalo lapų, prie
kurio rėmo pritvirtinama kabina keleiviams. Grįžimas į Žemę atliekamas pakreipus veidrodį
kampu arba paveikiant tamsiąja materija, kai aparatą ima veikti tik Saulės trauka. Jame
pirmąkart panaudota elektrono-vakuuminė apsauga dvigubos sienelės, iš kurių išsiurbiamas
oras. Oro ir vandens problema išsprendžiama paimant deguonies ir vandenilio atsargas. Keturi
Erdvės nugalėtojo nariai, kurių viena moteris, išskrido į Venerą, tačiau prie Mėnulio pateko į
meteorų srautą, prarado veidrodį ir nukrito į žemę prie Ladožos ežero.
Antrame romane į Venerą skrenda du aparatai: rusų Erdvės nugalėtojas ir priešiškos
Vokietijos, išvogusios brėžinius, panašus laivas, kelyje apšaudęs Nugalėtoją ir tuo
pažeisdamas veidrodžio valdymą, lekiančio 250 km/sek. greičiu. Jis pralekia Marsą ir pasiekia
Jupiterį, kur randa tinkamą atmosferą ir vietos gyvybę augmeniją ir keletą gyvūnų. Ten sutinka
ir susitaiko su vokiečių komanda ir, ištyrę problemą, pataisytu Nugalėtoju bendrai grįžta.
Labiausiai stebina, kad ties 20 slenksčiu tėra tik raketų panaudojimo užuominos (pvz., atseit
47 parako raketų pagalba 17 a. skridęs kinų valdininkas) ir
Sirano de Beržerako 1656 m.
aprašytas nesėkmingas bandymas pasiekti Mėnulį (apie tai žr. >>>>>) ir net prancūzo
Achilo Ero 1865 m. aprašytas skrydis į Venerą su neteisingai pasirinktu reaktyvinio judėjimo principu.
Ir štai pagaliau Konstantino Ciolkovskio Už Žemės (1916, pradėtas dar 1896
m., taip pat žr. >>>>>), nors fantastinę literatūrinę veiklą jis pradėjo
dar 1893 m. apysaka Mėnulyje. Dėl susiklosčiusių aplinkybių buvo išspausdinta pusė, o kita pusė išvydo šviesą tik 1920 m. Jame
veikia 6-ių skirtingų tautybių narių komanda: anglas Niutonas,
prancūzas Laplasas,
vokietis Helmgolcas, italas Galilėjus,
amerikietis Franklinas ir rusas Ivanovas. Juk tokį sudėtingą uždavinį turi spręsti ne viena šalis! Iškiliausi žmonijos protai susirenka Himalajuose pastatytoje
pilyje, kad kurtų reaktyvinį kosminį laivą (jo principus ir net pavadinimą raketa jis pateikė dar
1883 m. monografijoje Laisva erdvė). Jų pagalbai būrys inžinierių ir kvalifikuotų darbininkų.
Jų sukurta raketa yra 100 m ilgio ir daugybę naujovių, iki tol nesutiktų fantastikoje.
Apysakoje žmonės į kosmosą skrenda vien todėl, kad išbandytų naują keliavimo erdve
būdą. Naudojamas automatinis raketos valdymas. Perkrovoms kompensuoti naudojamos
specialios skysčio pripildytos kameros. Dirbtinė svorio jėga sukuriama raketos sukimusi.
Skrydžio metu vartojami 500 m ilgio oranžerijoje užaugintos daržovės, kurių auginimui naudota
Saulės šviesa ir žmonių išskyros. Jos aprūpindavo ir deguonimi. Išėjimui į atvirą kosmosą
naudotos šliuzo kameros, skafandrai ant grandinėlių, kuriuose buvo kvėpavimo ir sugėrimo
įtaisai, bei specialios raketos manevravimui beorėje erdvėje. Raketa skrido 1000 km aukštyje. Iš
jos į Mėnulį išsiųsta nedidelė raketa su ratukais judėjimui paviršiumi, kurią valdė 2 žmonių
ekipažas. Jie nusileido palydove, apkeliavo aplink atrasdami įvairių mineralų, o taip pat primityvią florą ir fauną.
Pirmąją raketą paseka tūkstančiai kitų; žmonių siekis surasti naują gyvenimą, be kančių ir
skausmo, senatvės ir neteisybės. Tačiau norinčių tiek daug, kad surengta daugkartinė atranka,
apimanti ištvermę deguonies trūkumo ir vegetariškos dietos sąlygomis. Trys dalyviai dėl klaidos
žūsta bandymų metu. Bet į ateitį žiūrima optimistiškai: mūsų palikuonys dangaus erdvėje ras prieglaudą, laimę ir visišką moralinį pasitenkinimą.
K. Ciolkovskio paskleistas žodis patraukė daugybę pasekėjų, daugiausia TSRS.
Aleksandro Jaroslavskio romane Visatos argonautai (1923, taip pat žr. >>>>>)
inžinierius Imeretinskis atsisako šviesos slėgio panaudojimo, nes tuometinei technikos lygiui
neįgyvendinamas, ir renkasi reaktyvinį judėjimą. Nugalėtoją varo radžio išskiriama energija.
Raketa yra iš tvirto plieno, apšildymui turi elektrinę krosnį, o taip pat dirbtinio oro gaminimo ir
valymo įrangą. Numatytas radijo ryšis su Žeme ir net energijos perdavimas per atstumą.
Kartu su juo į Mėnulį skrenda ir sužadėtinė, o taip pat, kaip vėliau paaiškėja, slapta
prasmukęs negriukas. Mėnulyje kraterio dugne randa gyvybę, susiduria su labiau
išsivysčiusiomis būtybėmis, kurios juos išgelbėja ir papildo jų radžio atsargas. Iš jų sužino, kad
gyvybė į Žemę atnešta iš Mėnulio ir vystėsi ten izoliuota, o mėnuliečiai iškart savo siekius
nukreipė į kitus pasaulius, kur ir persikėlė, o Mėnulis liko tik jų sandėliavimo punktas, kuriame
keliautojai gali truputį pailsėti. Tada keliautojas grįžta į Žemę, kur ima konstruoti naujas raketas.
Prie kosminės ekspansijos literatūroje prisidėjo ir Aleksejus Tolstojus su Aelita
(1923, daugiau žr. >>>>> bei >>>>>),
kurioje į Marsą skrendama raketa, kuri varoma ypatingai sprogaus
ultralizido dujų išmetimu per specialius kanalus. Kad sprogimo kūgio ašis sutaptų su
vertikaliomis žiočių ašimis, ultralizidas į degimo (sprogimo) kamerą praleidžiamas per magnetinį
lauką. Greitis reguliuojamas sprogios medžiagos kiekio valdymu.
Jų skrydis dideliu greičiu (apie 500 varstų per sekundę) sukelia laiko sulėtėjimą: jiems praeina tik 19 va., kai Žemėje 30 parų.
Marse sužino padavimą, kad į Marsą gyventojai atsikėlė gelbėdamiesi nuo Tvano, įvykusio
prieš 20 tūkst. m bronziniais kiaušinio formos aparatais, naudojančiais medžiagos skilimo energiją.
Tik štai tarybinių žemiečių bandymas Marse sukelti socialistinę revoliuciją baigiasi nesėkme ir vos nežuvę jie grįžta į Žemę.
O štai grynai propagandistinis tarybinio mokslo populiarintojo Sergejaus Gravės
romanas Kelionė į Mėnulį (1926), kuriame, aptarus reaktyvinio judėjimo istoriją, vaikams
prieinama forma pasakojama apie dvejų suaugusių ir berniuko kelionę raketa, varomą vieno iš keliaujančių inžinierių išrastų dujų degimo.
Pasirodė ir trys Oto Gailio romanai: Šūvis į begalybę (1925), Mėnulio akmuo (1926)
ir Hanso Gardto kelionė į Mėnulį ir jo nepaprasti nuotykiai (1928). Juose moksliškai tvarkingai
aprašoma kelionė į Mėnulį reaktyvine trijų pakopų raketa. Bet lygiai taip pat sėkmingai
skleidžiamos ir šovinistinės Didžiosios Vokietijos idėjos, kad vėliau, JAV stojus į karą su
Vokietija, sukėlė jo kūrinius leidusių leidėjų konfliktą su skaitytojais.
Bet tuo pat metu buvo pateikta ir nemažai egzotinių keliavimo būdų. Štai amerikiečio
Džono Mitčelo Snaudžiantis (1917), kurio herojus išmoksta koncentruoti ir reikiama
kryptimi nukreipti elektros sroves susidarančias atomuose dėl elektronų, savo ruožtu
generuojančių šviesos greičiu sklindančias magnetines bangas. Buvo sukurtas tuos principus
panaudojantis skraidymo aparatas, skraidantis dideliu greičiu ir praktiškai ignoruojantis
gravitacijos jėgą, kuriuo skrendama į Mėnulį ir Marsą. Žemės palydove randama senovinės
civilizacijos pėdsakai bei milžiniškas deimantas, padėjęs Žemei išspręsti finansines problemas, o Marse protinga gyvybė.
Danų rašytojo Sofuso Michaeliso romanas Dangaus laivas (1921;
apie jį taip pat žr. >>>>>) prasideda
tuo, kad Pirmojo pasaulinio karo metu dujų atakos metu italų kareivis nemiršta, o stebuklingai atsiduria kosminiame laive,
kuriuo į Marso vyksta daugiatautis ekipažas, kurio nariai bėga nuo karo beprasmybės ir ieškodami dangiškojo komunizmo. Jų rutulio formos laivas
Kosmopolis skrenda per Marso radiospektrą, kuris kartu ir valdo, ir varo jį, tarsi prisisiurbiantis
diskas, traukiantis prie planetos. Žemės traukos įveikimas ir pats judėjimas vyksta sustiprinus tą jėgą.
Be to aktyviai panaudojama ir Saulės šviesos energija apšvietimui ir šildymui, o specialūs ja varomi varikliai gamina orą ir valo vandenį.
Marse randa geresnę už Žemės atmosferą, įvairias gyvybės formas, tarp jų ir protingą,
turinčia racionalesnę visuomenę. Jie patyrė naikinantį karą ir tapo protingesni.
Knygos pabaigoje paaiškėja, kad apkasuose rastas miręs italų karys visa tai tebuvo jo mirštančios sąmonės haliucinacija.
1924 m. rugpjūčio 18 m. laukta didžiojo suartėjimo su Marsu (iki 40 mln. km), kas paveikė
fantastus. Rusų emigrantas Vokietijoje Naumas Tasinas pateikė romaną su gera
jumoro doze Katastrofa (1923), kuriame pasakoja apie mūsų planetą užpuolusius milžiniškus
nehumanoidus zootavrus iš Marso. Jie keliavo nepaprastu 33 tūkst. km/sek. greičiu, griovė
Žemės miestus, tūkstančiais žudė žmones, sėjo siaubą... Nors jame nėra žemiečių kelionės kosmose,
tačiau yra epizodas, kuriame dėstoma tokios kelionės galimybė - atseit, galima prisijaukinti zootavrus ir naudoti kaip traukiamąją jėgą.
Neįprastas kosmoso erdvių įsisavinimo būdas sutinkamas ir amerikiečio fiziko Ralfo
Farli romane Žemietis Veneroje (1924), kur inžinierius, užsiimantis televizijos, radiacijos ir
radijo bangų klausimais, į kitą planetą atsitiktinai persikelia radijo transliacijos būdu. Jis atsiduria
nepažįstame pasaulyje, apgyvendintame kraujasiurbių augalų, milžiniškų skruzdžių ir į lėles
panašių protingų būtybių, kurios joms vergauja. Jis imasi išlaisvinti jų princesę, įsimyli ir galiausiai tampa nugalėtoju.
O apžvelgiamą periodą užbaigia tarybinio rašytojo Andrejaus Platonovo
Mėnulio bomba (1926, žr. >>>>>), primenanti užmestą
Ž. Verno ir J. Žulavskio naudotą būdą. Jame
savamokslis inžinierius skrenda metaliniame rutulyje, išsviestame nuo besisukančio disko.
Bomba turėjo per 81 priskristi prie Mėnulio, apskristi jį ir, ištyrinėjus prietaisais, grįžti.
Sviedinyje Kreickopfas nuolat į Žemę siunčia pranešimus, tame tarpe ir žvaigždžių giesmė
egzistuoja fiziškai... čia simfonija, o ne kakofonija. Jis nusileidžia Mėnulyje ir čia randa savo
lemtį, į žemę nusiųsdamas gana pesimistišką pranešimą: Jūsų gyvenamas pasaulis žus, nes jį sudaro melas ir veidmainiavimas...
Papildomai skaitykite:
Į kur pakvietė Aelita?
Utopijos apie Rusiją
Kosminė opera ir Marsas
Pirmosios astronautės fantastikoje
Igoris Proninas. Rusiška idėja
Lietuvos fantastikos klubai
Didžioji Marso revoliucija
Mitologija Visatos masteliu
Kai aplinka buvo tiesiog gamta...
Planetų judėjimo pakeitimai
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
A. Platonovas. Saulės įpėdiniai
Į žvaigždes pas kitus protus
Mokslinė fantastika ir jos priešaušris
Jefremovo ir Kazancevo paleokosmonautai
Vl. Berezinas. Riugeno aukštas dangus
Toji kosminė 19-ojo amžiaus antra pusė
Aleksandras Smirnovas. Sena legenda
Atgalinė kelionė prie pasakų
Ar Marsietis nuves į Marsą?
Mokslininkų indėlis fantastikai
Rusų fantastai apie Marsą
Kosminės operos bangomis
L. Kaganovas. Komutacija
Julija Zonis. Megido
Fantastikos skiltis
Vartiklis