Paslaptingosios zonos
Zona tai būtent Zona, o ne vietovė, ne du gazonai ir ne trys, tarkim... e ... bizonai.
A. ir B. Strugackiai. Troškimų mašina
Zona turi keletą prasmių ir reikšmių atspalvių. Tačiau dažniausiai kaip zoną suprantame kažkokią
nejaukią ar paslaptingą ir uždraustą sritį, kurioje vyksta nepaprasti dalykai. Ir fantastika prie to tikrai yra prisidėjusi...
Pirmoji zona kaip paslaptinga vieta Žemėje atsirado 1947 m. liepos 2 d., kai disko formos švytintis
objektas dideliu greičiu praskriejo virš Rozvelo miesto, esančio Niu Meksiko valstijoje. Į šiaurės vakarus nuo
miesto jis pateko į stiprią audrą, 75 mylios nuo miesto į jį trenkė žaibas, įvyko nedidelis sprogimas ir apie
fermerio Breizelo namą nukrito daug lengvų nuolaužų. Pažeistas objektas pakeitė kryptį, nuskriejo dar 150
mylių ir nukrito San Augustino plynaukštės rajone, kur liepos 3 d. jį aptiko inžinierius Barnetas su grupe archeologijos studentų.
Tame rajone rasti ir žmogiško pavidalo būtybių kūnai (daugiau žr. >>>>>>).
Netoli angarų yra išdžiūvusio Grumo ežero dugnas. Kai kas teigia, kad čia kariškiai užkasa įvairias kenksmingas atliekas, galinčias pakenkti aplinkai.
Ir tvirtinama, kad būtent čia saugomos skraidančių lėkščių nuolaužos ir ateivių kūnai.
O kur trūksta informacijos, ten atsiveria plačios galimybės vaizduotei. Ufologai mėgsta atvykti prie
saugomos teritorijos ribos, kad gautų įkvėpimo. Ir į čia vyksta agentai Foksas Malderis ir Dana Skali iš
X-failų serialo. Tačiau jie sustabdomi vyro juodais drabužiais, liepiančio jiems pasišalinti. Tuo metu virš jų galvų
praskrenda NSO, priversdamas Malderį su Skali susikeisti kūnais...
O anot Nepriklausomybės dienos požeminiame angare saugoma priešiškai nusiteikusios ateivių
civilizacijos skraidanti lėkštė. O Žvaigždžių vartai teigia, kad ten portalas persikėlimui erdve.
Iškreiptu pavidalu tos istorijos Rusiją pasiekė 1980 m. filmu Angaras-18 - du astronautai, tapę NSO
atskridimo liudininkais, bando išsiaiškinti apie ateivius Žemėje ir įsibrauna į slaptą bazę,
kurioje saugoma lėkštė su ateiviais. Tačiau tema tarybiniam žiūrovui jau buvo žinoma iš Strugackių apysakos Pikniko
abišalėje (1972), pagal kurią 1979 m. A. Tarkovskis susuko filmą Stalkeris (1979).
Piknike abišalėje visapusiškai nagrinėjama kontakto su nežemišku protu idėja. Tarkim, Žemę aplanko
kosminės supercivilizacijos atstovai. Ar jie norės kontakto su mumis? Gal mes jiems tarsi skruzdės? O kaip
žmonės suvoks tokį apsilankymą? Ar sugebės jį naudingai panaudoti ar gviešis pasipelnyti?
Taip fantastikoje atsiranda Apsilankymo zonos ir stalkeriai asmenys, įsibraunantys į tas zonas, kad iš
ten išneštų ateivių paliktus artefaktus. Kelias į zoną, buvimas zonoje ir sugrįžimas nepaprastai pavojingi,
tačiau artefaktai labai brangūs. Strugackių apysakoje įdėtos konkrečios žaidimo taisyklės, tad Zonos
žaidimai su stalkeriais tapo vos ne pirmu rolių žaidimu Rusijoje (8-o dešimtm. viduryje).
Tarkovskio personažas gerokai skiriasi nuo apysakoje aprašytų
avantiūristų su kriminaline praeitimi. Jis vienišius su idealais. Jis veda žmones į zoną ne dėl asmeninio praturtėjimo ir ne dėl adrenalino nervams,
o tik todėl, kad jo pašaukimas būti paskutine viltimi netekusiems vilties. Nes Zonoje yra Kambarys,
kuriame išsipildo visi troškimai. Filme beveik nėra vizualių efektų apie Zonos pavojingumą žiūrovas sužino
tik iš stalkerio lūpų. Ir vis tik meistriškai išlaikoma įtampa ir vienas geriausių yra mėsmalės epizodas.
Stalkeris filmuotas specialiose vietose senoje hidroelektrinėje prie Estijos Jyeliachtme upės, chemijos
fabrike Taline už viešbučio Viru, makaronų fabrike. Tad Tarkovskio zona - Talinas ir jo apylinkės.
Zonos ir Stalkerio tema tapo labai populiaria. Jau 1984 m. Uralo pėdsekys paskelbė stalo žaidimo
Stalkeris taisykles, sukurtas Igorio Kovšuno iš Odesos, - su firminiu Zonos ir jos apylinkių planu.
Mėtydamas žaidimo kauliuką bandai apeiti spąstus, pastatytus žaidimo vedėjo (teisėjo) ir pirmas pasiekti
Aukso Rutulį. Tai patraukliausias Pikniko artefaktas (kurį filme pakeitė Kambarys), kurio prasmė slapčiausio noro išpildymas.
Žaidimas turėjo paklausą ir 2001 m., užsitikrinęs Boriso Strugackio palaikymą, Omsko kūrybinis
susivienijimas SKAZ išleido patobulintą žaidimo versiją, Stalkeriadą, kurioje atsirado pinigai, policija ir galimybė
palikti žaidimą su išvažiavimo viza. Atskiri stalkeriai gavo profilius. Pasunkėjo sėkmės scenarijus ir sustiprėjo netikėtumo veiksnys.
Toliau taisyklės išsivystė nekomerciniame žaidime Anomali zona (azona.ru), kuriame žaidėjams tenka
daug kautis su Zonos pabaisomis bei tarpusavyje.
Ir tada driokstelėjo Katastrofa. 1986 m. balandžio 26 d. galingas garo sprogimas sugriovė Černobylio AE
4-ą reaktorių, į aplinką išmestas didelis kiekis radioaktyvių medžiagų. Iš aplinkinių sričių buvo evakuota apie
200 tūkst. gyventojų. Sukurta 30 km apsauginė zona, į kurią uždraustas atsitiktinių asmenų patekimas. Į
zoną patenka Kijevo srities Ivankovsko rajono šiaurė, Černobylio ir Pripiatės miestai bei dalis Žitomiro srities iki pat Baltarusijos sienos.
Kai buvo paskelbta apie šią zoną ir joje ėmė dirbti likvidatoriai, vėl prisiminta Strugackių apysaka bei
Tarkovskio filmas. Ir žodis zona įgavo dar vieną atspalvį ne tik hipotetinę ateivių
apsilankymo vietą, bet ir realios branduolinės katastrofos pasekmes.
Ir vis tik toje zonoje atsirado nuolatiniai gyventojai, nepaisantys radioaktyvaus spinduliavimo pavojaus, o
prie Sarkofago leidžia smalsius turistus. Apie Černobylio zoną parengta keli dokumentiniai filmai, iškeltos
kitokios versijos, kas nutiko reaktoriui ir ko galima laukti ateityje. Tad nenuostabu, kad kilo idėja sukurti kompiuterinį žaidimą.
Ukrainiečių GSC Game World po daugelio metų darbo išleido S.T.A.L.K.E.R: Černobylio šešėlis

Stalkeris pasiekė Monolitą
|
(2007), iškart tapusį sensacija. Kūrėjai pabandė Strugackių pasaulio realijas sujungti su Černobylio apsaugine zona.
Tam jiems prireikė įvesti papildomą prielaidą anot jų, 2006 m. balandžio 12 d. netoli
Sarkofago įvyko dar vienas, galingesnis sprogimas. Po poros metų Zonoje ima atsirasti anomalijos ir
mutantai: pseudošunys, kraujasiurbiai, poltergeistai ir t.t. Anomalijose atsiranda nepaprastų savybių
artefaktai, kuriuos nori įsigyti garsūs institutai ir turtingiausios korporacijos.
Tad į zoną ateina stalkeriai, pasirengę mirti ar žudyti už vertingą artefaktą. Jie jungiasi į grupuotes, kad
kontroliuotų tam tikras zonos dalis ar prasibrautų gilyn į neištirtas teritorijas. Juos vilioja 4-as blokas, greta
kurio iškilęs Monolitas, išpildantis norus.
Šio žaidimo motyvais buvo išleistos palankiai sutiktos 4 knygos: V. Orechovo Užkrėsta zona, A.
Kalugino Namas pelkėje, A. Stepanovo Dezertyras ir rinkinys Černobylio šešėliai.
Tuo reikalai nesibaigė. Išleidžiamas naujas žaidimas S.T.A.L.K.E.R: Giedras dangus, skirtas įvykiams, įvykusiems iškart po
apsauginėje zonoje atsiradusios tikros anomalios zonos... Ir matyt jį paseks kiti juk paslaptingų vietų romantika tokia patraukli...
Papildomai skaitykite:
Zona 51
Šambalos paieškos
Bermudų trikampis
Tunguskos sprogimas
Languedoko akmenys
Galios vietos: Optina
Bermudizmas kaip metodas
Auksinis rutulys randasi Peterburgo Šiuolaikinės literatūros ir knygos centre.
Kartą metuose, birželio 21 d., ant jo pasirašyti gali Strugackių vardo premijos laureatai. Laikoma, kad prisiliečiant prie Auksinio rutulio,
reikia sugalvoti norą ir jis būtinai išsipildys.

B. Strugackis su Auksiniu rutuliu
|
Rausvų debesų šalis
Apie anomalinę zoną...
Pusiaudienio pasaulis
A. ir B. Strugackiai. Narcizas
A. Cvetkovas. Ateities pabaiga
Noutbukas planetininkui Bykovui
Rėjus Bredberis. Vos ne pasaulio pabaiga
Terra Incognita ir Terra Fantastica
Strugackiai. Antrasis marsiečių antplūdis
Fantastika filatelijoje: Žydrojo Mauricijaus žūtis
Tamsiųjų purvynų jėgos ir kodėl Caricyne daug bildukų
Robertas Aberneti. Žmogus prieš miestą
Žozefas Anri Roni. Žemės žūtis
Kosminė opera ir Marsas
V. Nazarovas. Suprų sukilimas
A. ir B. Strugackiai. Smėlio karštinė
Inžinieriaus Garino hiperboloidas
Natalija Lebedeva. Sena ferma
Mokslininkų indėlis fantastikai
Dmitrijus Ignatovas. Tesėjo laivas
Daktaro Filipovo atradimas
Strugackiai. Šeši degtukai
Keista Ciolkovskio filosofija
Apie ufologiją kine
Fantastikos skiltis
H. Velso pranašystės
Fantastikos priešaušris
Vartiklis
Tarkovskis moko Stalkerį:
|
Viena zonos atmainų fantastikoje yra miestas. Nuo 3-io dešimtm. statyti filmai (tiek Europoje,
tiek Holivude) praktiškai atkartojo pateikimo motyvus, jau buvusius literatūroje, tapyboje ir teatre.
Miestai vaizduoti kaip perpildyti, klaustrofobiški, tamsūs ir priešiški (prievarta, žiaurumai). Tai tarsi
skruzdėlyno ir labirinto derinys; vieta, tiesiog pritaikyta blogiui klestėti.
Priešiškas nusiteikimas miestui būdingas visiems filmų žanrams, tačiau ypač pasireiškia fantastikoje.
Tankiai apstatyta erdvė, tamsios gatvės apšviečiamos degančių laužų, steriliai švarūs dangoraižiai ir kt.
greitai tapo žanro skiriamuoju ženklu. Aplinka nurodydavo, kokio tipo žmonių elgesio galima čia tikėtis.
Miesto idėja nuo vertikalios perspektyvos (kaip, pvz., Metropolyje, 1926) išsivystė iki
virtualios (tarkime, Matricoje, 1999). Tačiau kiekvienas pragaras turi jį kompensuojantį dangų ir
juo tapo romantizuoto kaimo vaizdai. Populiaria tema buvo pabėgimas į Edeną nuo autoritarinių režimų (kaip ZPG, 1971; Švytėjimas, 1980).
Galimai, ateityje šiai temai skirsime ir atskirą papildomą dėmesį.
|