Umberto Eco. Fuko švytuoklė
(tekstai ir komentarai)
|
Ankstesni puslapiai:
Gebura
Alchemija
Grafas Kaliostro
5 Gebura: 41d. Okultizmo mokslai
Hermetiškosios vizijos
Elohimų alchemija
Alchemikų filosofinis akmuo
Gnostikų koncepcijos
Mitas ir mokslas
Papildomi puslapiai:
Šventasis Gralis kas jis?
Konspiracija: Kryžiaus žygiai
Svastikos keliai ir klystkeliai
Telūrinės srovės
J.Smith okultizmas
Seksualumas kabalos požiūriu
R.Moore. Sapnai
Strindbergas: absentas ir alchemija
Slidi sąmokslo teorija
Magija ir Thelema
Kvantinė mechanika
Gyveno milžinai...
|
6 Tiferet, 72
|
Nos inuisibles pretendus sont (a ce que l'on dit)) au nombre 36, separez en six bandes.
[Mūsų tariamieji nematomieji (kalbama) yra 36, susiskirstę į šešis būrius (pranc.)]
(Effroyables pactions faictes entre le diable & les pretendus Inuisibles, Paris, 1623, p.6)
[ <<<<pirmesnis fragmentas: 70-71 Alchemija |
<<<<ankstesnis fragmentas: 71 Grigaliaus kalendorius |
kitas fragmentas >>>> 72 J. Smith okultizmas ]
|
- Gal jų tikslas dvejopas: duoti žinią prancūzams ir suburti pasklidusį vokiečių būrį, kurį galbūt suskaldė
Liuterio reforma. Bet būtent Vokietijoje įvyksta didžiausia sumaištis. Nuo pat
manifestų pasirodymo iki maždaug 1621 m. manifestų autoriai gauna per daug atsakymų...
Pacitavau keletą šia tema pasirodžiusių knygelių, kurias skaitydamas linksminausi tą vakarą Salvadore su Amparo.
- Gal tarp jų ir yra ką nors žinančių, tačiau jie pranyksta minioje fanatikų ir entuziastų,
tiesiogiai supratusių manifestus, gal netgi provokatorių, siekiančių pakenkti, o gal tiesiog šiaip
terlių... Anglai mėgina įsiterpti į diskusijas, padaryti nors kokią tvarką juk neatsitiktinai Robertas Fladas1),
kitas anglų tamplierius, per metus parašo net tris darbus, siūlydamas
teisingą manifestų interpretaciją... Tačiau reakcijos jau neįmanoma kontroliuoti, prasideda 30 metų karas,
imperatorius nugalėtas ispanų, imperija ir Heidelbergas plėšiami,
Bohemija dega... Anglai nutaria trauktis į Prancūziją ir ten bandyti laimę. Štai kodėl 1623 m.
rozenkreiceriai savo manifestais apsireiškia Paryžiuje, siūlydami prancūzams daugmaž tą
patį, ką ir vokiečiams. O kas gi parašyta vienoje iš knygelių, išleistų Paryžiuje prieš
rozenkreicerius, kurių autorius arba jais netikėjo, arba norėjo sudrumsti vandenį? Ten
parašyta, kad jie yra velnio garbintojai tai akivaizdu, o kadangi ir šmeižte būna dalis tiesos, sakoma, kad jie renkasi Mare...
- Na ir kas?
- Bet ar jūs nepažįstate Paryžiaus? Mare tai Paryžiaus šventyklos kvartalas, o kartu koks sutapimas žydų geto kvartalas! Jau neminiu, kad šiose
knygelėse rozenkreiceriai apšaukiami esą susiję su ispanų kabalistų sekta Alumbrados!
Gal pamfletai prieš rozenkreicerius, apsimestinai puolantys 36-is nematomuosius, iš tiesų bando padėti juos atpažinti... Gabrielis Nodė, kardinolo Rišeljė
bibliotekininkas, parašo Instructions a la France sur la verite de l'histoire des Freres de la
Rose-Croix. Kokias instrukcijas?... Kas jis trečiojo tamplierių būrio
atstovas spaudai ar avantiūristas, įsipainiojęs ne į savo žaidimą? Viena vertus, atrodo, jog ir jis nori vaizduoti juos niekingais velnio ižpažintojais,
antra vertus, paskleidžia kalbas, tardamas, jog yra išlikusios dar trys rozenkreicerių kolegijos...
Jis nurodo vos ne pasakiškas jų buvimo vietas (viena Indijoje, plūdūriuojančiose salose),
tačiau vieną jų sako esant Paryžiaus požemiuose.
- Manote, kad tai paaiškina Trisdešimties metų karą? paklausė Belbas.
- Be jokios abejonės, - atsakiau. Rišeljė gauna iš Nodė slaptų žinių, nori dalyvauti šioje istorijoje, bet viską supainioja,
pradeda ginkluotą kovą ir dar labiau sudrumščia vandenį. Bet nereiktų užmiršti dar dviejų dalykų. 1619 m. Tomare susitinka Kristaus riterių kapitula,
po 40 tylos metų. Ji buvo susitikusi 1573 m., tik keli metai prieš 1584 m.,
greičiausia tam, kad kartu su anglais surengtų kelionę į Paryžių, o pasirodžius manifestams ir vėl susitinka, norėdami pasitarti, kokios
krypties laikytis, prisidėti prie anglų, o gal išmėginti kitus kelius.
|
Komentarai ir paaiškinimai
|
Rozenkreiceriai
Rozenkreicerių ordino pėdsakai atsekami 1484 m. Šlezvige Danijoje (Fraternitatus Rosarii Sleswicii condito, anno,
1484). Yra pėdsakų, kad 17 a. pradžioje buvo žymių, kad ordinui vadovavo pats karalius. Anot senyvo danų gydytojo
liudijimo pulkininkui W.J.B. MLeod Moore2), ordinas turėjo 7 laipsnius.
Iki rozenkreicerių atsekama simbolika yra Abraomo Kvadratinė šventykla3) su 7-iais laipteliais, kurių pirmi 4-i
perteikia 4-is elementus, o kiti 3 yra druska, siera ir gyvsidabris, trys didieji principai; taip pat čia randame su Hermio
stulpus, penkiakampę žvaigždę, saulę ir mėnulį, skriestuvą, kampainį ir trikampį.
1614 m. pasirodė Rožės ir kryžiaus šlovė ir išpažintis, siejama su 14 a. pabaigoje Ch. Rozenkreicerio kelionėmis
po Rytus, kai tasai Damaske buvo inicijuotas į arabų, chaldėjų ir gimnosofistų Slaptąją išmintį. Aplankęs Egiptą ir Maroką,
jis grįžo į Vokietiją, kur įsteigė nedidelę broliją, slapta gyvavusią 120 m, kai kiekvienas brolis prieš mirtį paskirdavo įpėdinį.
Kūrinyje nurodoma, kad tasai ordinas atėjęs iš arabų.
Universitetai turėjo savas scholastines priesaikas, kurias mini Liuteris ir
Robertas Fludas; ir atrodo, kad jie turėjo
formalias apeigas, nes Fludas Mozaikiškoje filosofijoje (Philosophia moysaica, 1638) neigia bet kokį atsidavimą, ką jaunystėje prisiekiau per
priesaiką Aristoteliu. Michaelis
Majeris, išleidęs Silentia post Clamores (1617, tais pat metais kaip draugo Fludo Vita Morte et Resurectione), rašė:
Kaip pitagoriečiai ir egiptiečiai, rozenkreiceriai reikalavo
prisiekti tylėjimą ir slaptumą. Neįšventintas žmogus viską priimdavo kaip išmonę; tai kilo iš 5 m. bandomojo laikotarpio
naujokams prieš juos prileidžiant prie aukštesniųjų paslapčių; per tą laiką jie mokėsi, kaip suvaldyti savo liežuvį.
1622 m. Hagoje egzistavo rozenkreicerių draugija su skyriais Amsterdame, Niurnberge, Hamburge, Dancige,
Mantujoje, Venecijoje ir Erfurte. Broliai vilkėjo juodo šilko virvutę viršutinėje sagos skylėje; ankstesnio šimtmečio
rankraštyje minima, kad toji virvutė buvo duodama jiems po to, kai pažadėdavo priesaika, kad leisis pasmaugiamas ta
virvute nei sulaužys tylėjimo įžadą. Jų kitas ženklas buvo, kad susirinkus visi vilkėdavo mėlyną juostą, prie kurios buvo
prisegtas auksinis kryžius su rože ant jo, kuris duotas juos priimant į draugiją. Ją jie dėvi aplink kaklą po apsiaustais, tad
jos nedaug matosi; auksinis kryžius kabo kairėje pusėje. Trečiasis ženklas yra ant galvos išskusta vieta maždaug luidoro
pločio kaip galite matyti ant mano galvos; todėl dauguma jų dėvi perukus, kad nebūtų atpažinti... Ketvirtas ženklas
rodomas per visas svarbias šventės, kai anksti rytą auštant jie išeina pro tas pačias duris [t.y. rytines] ir mojuoja maža
žalia vėliava... Ir jie turi tam tikrą Pasveikinimą, kuris yra toks. Svetimas savo tam, kas kurį atėjo: Ave, broli!, o
šeimininkas atsako: Roasae et Aureae. Tada pirmasis sako: Crucis!, o tada abu kartu: Benedictus Deus Dominus
Noster, qui Nobis dedit signum. Ir dar jie turi didelį dokumentą, ant kurio imperatorius uždėjo slaptą antspaudą.
Rankraštis, iš kurio tai paimta, yra iš Karlo KisewetterioSUP>4) archyvo; tasai yra paskutinio imperatoriaus anūkas, kuris
sako, kad imperatoriaus 1764-1802 m. naudotas antspaudas yra žalvarinis maždaug markės pločio. Jame yra skydas
apskritime, kurio fone yra tradicinė rožė su penkiais žiedlapiais; viršuje, apačioje ir šonuose raidės C, reiškiančios
Crux Christi Corona Christianorum (Kristaus kryžius yra krikščionių karūna).
Rozenkreicerių lyderiu Anglijoje buvo R. Fludas (1574-1637), studijavęs
kabalą, astrologiją,
alchemiją
ir magiją. 1616 m. po M. Maierio vizito į Angliją jis išleido Apologia, o 1629 m. pasirodė jo Summum Bonum ir Sophia
Cum Moria Certamen, kuriame atsakė tėvui Mersenne, kur buvoja rozenkreiceriai: Dievo namuose, kur Kristus yra kertiniu akmeniu.
Rozenkreicerių hermetinė, kabalistinė, alcheminė, gnostinė simbolika
[<<<<ankstesnis fragmentas: 71 Alchemija]
Rozenkreicerių mitai artimai susiję su alchemijos paslaptimis ir jos legendomis, kai paslėpti
vertingi dalykai būdavo stebuklingai iš nauja atrandami. Dėmesys padidėjo kitais metais (po
Fama Fraternitatis, 1614) pasirodžius ir antrajam rozenkreicerių manifestui, Confessio
Fraternitatis, kuris atkartojo pirmąjį, jį interpretuodamas ir išvystydamas, o taip pat
papildydamas apokalipsine ir pranašiška nata didžioji reformacija jau čia pat ir per ją bus sugrįžta prie Dievo Adomui apreikšto žinojimo.
Dar po metų, 1616 m., pasirodė trečiasis ir paskutinis rozenkreicerių dokumentas,
Christiano Rozenkreico cheminės vedybos ilga alegorija persunkta alcheminio
simbolizmo. Su laiku buvo nustatyta, kad tų manifestų autorius Johann Valentin Andreae.
Koks bebūtų tų manifestų tikslas, jie Europoje suvienijo plačią reformistinę tendenciją. Tai
buvo nauja religinė vizija, panaudojanti hermetinę, kabalistinę, alcheminę, o apibūdinant plačiau,
gnostinę simboliką tai kas brendo Europoje per du ankstesniuosius amžius. 17 a. pabaigoje
Knorr von Rosenroth'as į lotynų kalbą išvertė kelis svarbius Kabalos
veikalus, tame tarpe ir "Zoharą". Kartu 17 a. antroje pusėje, ypač Anglijoje,
pastebimas alchemijos renesansas. Į tokią mistinę-filosofinę terpę paniro I. Niutonas
ir jo amžininkai. Plito knygos, persunktos simbolizmu, o graviūros jose dažnai iliustravo complexio oppositorum,
siekiančių susivienyti priešybių, temą, dažnai palydimą paslaptingais Saulės ir Mėnulio
simboliais. Visa tai vainikavo Dievo "Visa matanti akis", dieviškojo ir nesutvertojo proto ir
šviesos emblema. Net ir ankstyvųjų mormonų pomėgis įtraukti panašius simbolinius motyvus parodo jų vidinį ryšį su hermetiškąja tradicija.
Vienas motyvas ypatingas, tai mysterium coniunctionis. Žemėje ir danguje keliai
susipynę, Žmogus Ir Dievas atsišaukia vienas kitame. Materija ir dvasia, šviesa ir tamsa,
moteriškasis ir vyriškasis pradai visa paslaptingai sumišę. Su priešybėmis susiejamas
hierosgamos vaizdinys. Tai paslaptis, išpranašauta pirmųjų žmonių, Adomo ir Ievos,
sąjungos, tai alchemijos šventosios Karaliaus (Rex) ir Karalienės (Regina) vedybos.
Tikėtina, kad grupė anglų, gerai susipažinusių su rozenkreicerių simbolika, įkvėpė
pirmąsias slaptas masonų ložes. Ankstyviausias žinomas masonų dokumentavimas yra Elias
Ashmole (1617-1692) dienoraštis (1646 m.). Ashmole buvo įtakingas mokslininkas ir knygų
kolekcionierius, Karališkosios bendrijos įsteigiantysis narys ir puikus rozenkreicerių požiūrio
žinovas. Jo bibliotekoje buvo paties kruopščiai perrašyti rozenkreicerių manifestai.
17 a. pabaigoje Anglijoje egzistavo kelios okultinės hermetiškosios brolijos, įskaitant
masonų ir rozenkreicerių. Jų ryšiai iki 1717 m. Didžiosios Masonų ložės susirinkimo Londone
lieka neaiškūs. Apie 1750-uosios rozenkreicerių ordinas buvo inkorporuotas į Prancūzijos
masonų struktūrą. Pastebėdami didėjančią masonų įtaką visuomenėje, 18 a. antroje pusėje
vokiečių istorikai imasi ieškoti masonų šaknų. To periodo tyrimai rodo, kad jos ne prie
karaliaus Saliamono ar amatų gildijų, o rozenkreicerių brolijose, kaip 1824 m. "London
Magazine" perteikė Thomas de Quincey. Ir nors 1887 m. tą teiginį atmetė A.E. Waite, 1972 metais jį vėl patvirtino Frances Yates.
18 a. pasižymėjo okultinių draugijų gausa. Tai susiję su savitų asmenybių veikla: Adam
Weishaupt'as 1776 m. įsteigė masoniškąjį Illuminati ordiną, kuris turėjo pertvarkyti
Vokietijos politiką ir visuomenę, paslaptingas kunigaikštis de Saint-Germain (1710-1785) darė
didelę įtaką masonų ložėms, kunigaikštis Alessandro di Cogliustro (1743-1795), sujungęs
Egipto ir kabalistinę simboliką, Martinez de Pasqually (1715-1779), įkūręs Les Elus
Cohen (Išrinktųjų kunigų) ordiną, Louis Claude de St.Martin (1743-1803), Pasqually mokinys, veikęs prancūzų okultizmą.
|
Hermetizmas ir magiškas pasaulio matymas
Maždaug prieš 20 m. kilo sujudimus "radus" taip vadinamąjį "Salamandros laišką", -
atseit Jozefas Smitas "Mormonų knygą" gavo ne iš angelo, o iš baltosios salamandros,
persikūnijusios į dvasią. Laiškas buvo pripažintas klastote, tačiau mormonų pranašo dvasinės
ištakos tapo atidaus tyrinėjimo objektu. Ir buvo nustatyta, kad Smitas ir jo šeima turėjo daug
ryšių su okultinėmis tradicijomis. Vienas tokių, iki 1827 m., buvo Luman Walter, gydytojas ir
mistikas, tolimas žmonos Emma Hale giminaitis. Manoma, kad jis Europoje buvo studijavęs
mesmerizmą, o jis vadintas "aiškiaregiu". Be to, vokiečių pamaldieji, praeitame šimtmetyje
emigravę į Pensilvaniją (ir kuriems vadovavo Johannes Kelpius), buvo giliai paveikti
rozenkreicerių ir kabalistų misticizmo per Jakobą Boehme. Ten 1720 m nuvyko ir
Johanas Konradas Beissel'is, vėliau įkūręs Ephrata komuną, pasižymėjusią gnostinio pobūdžio idėjomis.
Buvo iškelta pirmųjų mormonų magiško pasaulio matymo (Weltanschauung) idėja. Magija
tai "panaudojimas priemonių, ... laikomų turinčiomis antgamtišką galią priverčiančią
antgamtišką būtybę pasiekti ar sutrukdyti konkrečiam įvykiui", valdyti gamtos galias ritualais,
daiktais, ar žodžiais. Magija pasireiškia daugybe formų. Viduramžių Europoje ji 15-17 a.
pasipildė kabalistinėmis, hermetinėmis ir alcheminėmis idėjomis. Ji, palaikoma elito, pradėjo
skirtis nuo "liaudiškos" magijos, kuri, vienok, tebegyvavo.
19 a. pradžioje pasipylė daugybė brolijų, naudojusių krikščionišką žodyną, tačiau
nesuderinamų su ortodoksine krikščionybe. Hermetiškoji tradicija leido derinti praktinį gamtos
pažinimą su dvasiniu pasaulio vaizdiniu su protingų būtybių hierarchija, imti žinias iš visų įmanomų šaltinių.
Tai atspindi rozenkreicerių manifestai, tai palaikoma Roberto Fludd'o darbuose ir masonų ezoteriniuose aspektuose.
Iliuminatų ordino įkūrėjas
Adamas Vesgauptas (Johann Adam Weishaupt, 1748-1830) vokiečių filosofas, Ingolštadto un-to
kanoninės teisės profesorius (nuo 1772 ), slapto Illuminati ordino įkūrėjas (1776 m. gegužės 1 d. Bavarijoje). Buvo
aršus I. Kanto filosofijos priešininkas (mat iliuminatai taan tikra prasme buvo
švietėjai, o Kanto filosofija ne vsai derėjo su Švietimo idėjomis). Buvo žydų kilmės, tačiaum. anksti mirus tėvui buvo užaugintas jėzuitų ir studijų metais atsivertė į
protestantizmą.Be teisės dar studijavo klasikinę religiją ir teologiją, o taip pat Eleusino ir
mitraizmo misterijas, nagrinėjo pitagoriečių mokymą.
1774 m. buvo įšventintas į masonus, tačiau pamatė, kad masonai nesupranta okultinės savo apeigų prasmės. Tad
nusprendė kurti savo draugiją, kuri pradžioje pasivadino Perfectibilistų ordinu. Pirmajame susirinkime dalyvavo tik 5
nariai (bet netrukus per kelis metus sparčiai išsiplėtė ir į aplinkines šalis).
Visi Illuminati nariai privalėjo pasikeiti vardus į antikinius pats Vesgauptas pasivadino Spartaku. Analogiškai į
antikinius pavadinimus buvo pakeisti ir visi geografiniai pavadinimai bei mėnesiai. Tikruoju ordino tikslu buvo sukurti šnipų ir kontr-šnipų tinklą.
1777 m. Vesgauptas buvo įšventintas į Gerojo ketinimo Teodoro ložę.
Katalikų dvasininkų spaudimu 1784 m. Iliuminatų ordinas buvo uždraustas (po Habsburbų perversmo bandymo), o kitais
metais Vesgauptas buvo priverstas palikti universiteto katedrą ir išsikelti, galiausiai apsistodamas Gote, kur globėju tapo
hercogas Ernstas II. Čia jis propagavo savo idėjas ir parašė kelias knygas skirtas Iliuminatų temai.
Tikrieji iliumnatų tikslai lieka neaiškūs. Dėl Vesgaupto antiklerikalinių ir antirojalistinių pažiūrų, kai kurie juos laiko
proto-komunistais, kiti anarchistais ar katarų,
tamplierių,
asasinų pasekėjais, o ir satanistais. Dar vieną smūgį iliumnatai
patyrė 1784 m., kai žaibas nutrenkė jojantį Lancą, kurio krepšiuose rado dokumentus, aprašančius iliumnatų planus
dominuoti pasaulyje. Juose paminėtos ir kelios iliumnatų pavardės, tarp jų Cvago ir Vesgaupto. Cvagas buvo suimtas, o
Vesgaupto veikla po 1790-ųjų ginčytina. Vieni spėja, kad jis persikėlė į Ameriką ir prisiėmė Dž. Vašingtono vaidmenį, kiti kad mirė užmirštas 1830-ais.
1789 m. Prancūzijos revoliucija plačiai priskiriama iliuminatų manipuliacijoms. Tikra jų rolė neaiški, tačiau neabejotinai kai
kurie, kaip Mirabo, buvo aktyviais iliumnatų nariais.
Adamas Vesgauptas paminėtas U. Eco Pragos kapinėse.
1) Robertas Fludas (Robert Fludd ir Robertus de Fluctibus, 1574-1637) anglų
gydytojas, filosofas mistikas, muzikologas, Paracelso pasekėjas.
Taip pat žinomas kaip astrologas, matematikas, kosmologas ir rozenkreicerių šalininkas. Išgarsėjo savo okultinės filosofijos kompiliacijomis.
Kartais pasirašinėjo Rudolf Otreb ir Joachim Frizius. Kaip ir pitagoriečiai,
tikėjo, kad skaičiai suteikia raktą į slaptas paslaptis. Beje, panašių minčių turėjo I. Niutonas,
dėmesį sutelkęs į Saliamono šventyklos išmatavimus. Pasiūlė kelis amžinojo variklio modelius.
Plačiau žr. >>>>>
2) Viljamas MakLydas Muras (William James Bury Macleod Moore, 1810-1890) airių kilmės pulkininkas,
1852 m. paskirtas tarnauti Kanadoje. Jau 17 m. amžiaus pastebimi jo ryšiai su masonais. Prieš išvykstant į Kanadą jis
Maltoje jau buvo pasiekęs Trečiąjį laipsnį. Kanadoje jis tęsė masoniškąją veiklą. 1875 m. jis įsteigė Rozenkreicerių
draugijos Kanados koledžą. Jo 1860-90 m. rodo jį gerai susipažinus su tamplierių istorija, apeigomis, doktrina.
Kanados tamplerizmo ištakos siekia 1782 m., tačiau jų ložės neklestėjo iki 1855 m., V. Muras Kingstone įsteigė Hugh de
Payens konklavą, kuri 1868 m. buvo pervardinta į Didžiąją Kanados prioriją, o 1884 m. tapo Savarankiška Didžiąja
Kanados priorija, Tamplierių riteriais...
3) Kvadratinė šventykla - anot legendos, Abraimas pastatė Kvadratinę šventyklą panašią į sunaikintą Tvano;
jos planas buvo iš Dangaus nuleistas Adomui jam to meldžiant.
4) Karlas Kizeveteris (Karl Kiesewetter, 1854-1895) vokiečių okultistas, teosofas, parašęs
ezoterinių veikalų (tam naudojo lotynizuotą Carolus Kiesewetterus vardą). Jis išnagrinėjo daug šaltinių ir jo darbai suteikė
nemažai medžiagos vėlesniajai parapsichologijai. Taipogi jis eksperimentavo su alchemija, natūraliais narkotikais ir
raganų tepalu, sukeliančiu skridimo vizijas. Mirė nusinuodijęs drignėmis. Jo knygos: Faustas istorijoje ir tradicijoje (1893),
Mesmerizmo priešistorė (1891), Džonas Di ir angelas iš vakarų lango (1893), Okultiniai mokslai: kultūrinė ezoterizmo istorija (1894) ir kt.
| |
|