[<<<<ankstesnis fragmentas: 34 a]
Iš Brazilijos grįžau nebežinodamas, kas esąs. Artėjau prie trisdešimties. Mano tėvas
tokių metų jau buvo tėvas, žinojo, kas yra ir kur gyvena.
Tuomet, kai mano tėvynėje vyko svarbūs dalykai, aš buvau per daug toli ir gyvenau
pilnoje netikėtumų aplinkoje, kurią ir Italijos įvykiai pasiekdavo apsisiautę legendos skraiste.
Prieš paliekant šį pusrutulį, kai savo viešnagės pabaigoje mėgavausi skrydžiu virš
Amazonės miškų, man į rankas pakliuvo vietos dienraštis, patekęs į lėktuvą Fortalecoje.
Pirmajame puslapyje puikavosi nuotrauka žmogaus, kurį atpažinau, nes daugelį metų
matydavau jį gurkšnojant baltą vyną Pilado bare. Parašas po nuotrauka sakė: "O homem que matou Moro".
Aišku, sugrįžęs sužinojau, kad Moro nužudė ne jis. Turėdamas rankoje užtaisytą
pistoletą jis pirmiausia būtų šovęs sau į ausį, kad patikrintų, ar šis veikia. Jis tik buvo ten tuo
metu, kai policija įsiveržė į butą, kuriame kažkas paslėpė po lova tris pistoletus ir du paketus
sprogmenų. Jis tik gulėjo lovoje, apstulbęs, nes tai buvo vienintelis baldas tame vieno
kambario bute, kurį 68-ųjų metų veteranai nuomavo kūniškiesiems poreikiams patenkinti. Jei
ne Inti Illimani plakatas galėjai jį palaikyti tiesiog viengungio butu. Vienas iš nuomininkų
buvo susijęs su ginkluota grupuote, o kiti nė neįtarė, kad moka už jo slėptuvę. Sėdo visi, metams.
Mano supratimas apie Italiją buvo be galo menkas. Palikau ją ties didelių pasikeitimų
slenksčiu, beveik jausdamasis kaltas, kad bėgu išmušus sąskaitų suvedimo valandai.
Išvažiavau, galėdamas atpažinti žmogaus ideologiją iš jo balso, sakinių, kanoniškų citatų
sekos. Grįžau ir jau nebeskyriau, kas yra kas. Vietoj kalbų apie revoliuciją girdėjau
cituojant Geismų knygą, laikantys save kairiaisiais, minėdavo
Nyčę ir
Seliną, dešinieji laikraščiai liaupsino Trečiojo pasaulio revoliuciją.
Grįžau pas Piladą, bet pasijutau lyg svetimoje žemėje. Biliardas tebestovėjo, dailininkai
buvo beveik tie patys, tačiau jaunimas rinkosi visai kitoks. Sužinojau, kad kai kurie iš senųjų
lankytojų dabar įsteigė transcendentinės meditacijos mokyklas arba atidarė makrobiotinius
restoranus. Paklausiau, ar kas nors jau įkūrė tenda de umbanda. Ne, gal pralenkiau
laiką, buvau įgijęs dar nepublikuotų žinių.
Pataikaudamas senajam lankytojų branduoliui Piladas vis dar laikė senąjį fliperį, iš tų,
kurie atrodė lyg Lichtenšteino kopijos ir kuriuos masiškai pirko antikvarai. Bet greta, apgulti
jauniausiųjų lankytojų, rikiavosi kitokie automatai su švytinčiais ekranais, kuriuose sklandė
pulkai automatinių paukščių. Išorinės erdvės kamikadzių, arba staiga iššokdavo varlė ir
suburbuliuodavo kažką japoniškai. Pilado bare dabar blykčiojo piktos šviesos, o prieš
Galaktikos ekraną gal stoviniavo ir Raudonųjų brigadų kurjeriai, verbuojantys naujus narius.
Fliperiu jie tikrai nežaidė, nes negali to daryti su pistoletu už diržo.
Tai supratau, sekdamas Belbo žvilgsnį, sustojusį ties Lorenca Pelegrini. Apytikriai
suvokiau tai, ką Belbas matė daug aiškiau ir ką radau viename iš jo failų, Lorenca ten
nepaminėta, bet akivaizdu, kad kalba apie ją: Taip žaisdavo fliperiu tik ji viena.
FILENAME: Fliperis
Fliperiu žaidžiama ne vien rankomis, bet ir gakta. Svarbiausia ne sulaikyti rutuliuką
prieš jam prasmengant į skylę ir ne su gynėjo įkarščiu grąžinti jį į aikštės vidurį, bet priversti
lūkuriuoti viršūnėje, kur daugiausia švytinčių šaulių, šokinėjant nuo vieno prie kito ir sukantis
beprotiškai, apsėstai, bet savo gera valia. O to gali pasiekti ne daužydamas rutuliuką, bet
virpindamas pačią dėžę, tačiau švelniai, taip, kad fliperis to nesuprastų ir nepersikreiptų. Tai
gali padaryti tik gakta arba, teisingiau, judindamas klubus, kad gakta ne tik ritmingai dirbtų,
bet ir visą laiką laikytų tave ties orgazmo riba. O jei klubai juda pagal gamtos dėsnius, ne
tiek gakta, kiek sėdmenys stumia pirmyn, bet grakščiai, taip, kad smūgiui atėjus iki gaktos jis
jau būna prislopęs. Lyg homeopatijoje, kur kuo daugiau esencijos pili į tirpalą o substancija
jau beveik ištirpusi po truputį vis pilamame vandenyje iki veik visiškai išnyksta tuo
stipresnis gydomasis poveikis. Ir štai nuo gaktos be galo silpna srovė persiduoda fliperio
dėžei ir šis ramiai paklūsta, rutuliukas rieda prieš savo prigimtį, prieš inercijos dėsnius, prieš
traukos jėgą, prieš dinamikos taisykles, prieš gudrybes konstruktoriaus, norėjusio padaryti jį
greitą ir nesugaunamą, o jis svaiginasi vis moventi, išlikdamas žaidime visą įsimintiną
ir neužmirštamą amžinybę. Bet tam reikalinga moteriška gakta, kad tarp klubikaulio ir
mašinos nebūtų erekcinės materijos ir korėtų kūnų, o vien tik džinsais aptempta oda, nervai,
kaulai ir aukščiausias erotinis įniršis, piktybinis šaltumas, nesavanaudiškas prisitaikymas
prie partnerio jausmų, sukeliant jam geismą, bet pačiam nepatiriant jo pertekliaus: amazonė
turi vesti fliperį iš proto, iš anksto mėgaudamasi tuo, kad jį paliks.
|
|
Geismų knyga
Ankstesniame leidime buvo "Troškimų knyga". Neaišku, apie kokią knygą čia kalbama.
Gal būt, tai vertėjo netikslumas. Pagal kitus šaltinius to sakinio vertimas gali būti
Niekas nekalbėjo apie revoliuciją; nauja tema buvo pasąmonė"
Fliperis
Angl. "pinball" šis žaidimas yra tarp standartinių "Windows" terpės žaidimų.
Vis moventi
Judesio jėga
Selinas (Louis-Ferdinand Celine, tikr. pavardė Destouches, 1894-1961)
"Šiame pasaulyje laiką praleidžiame žudydami arba garbindami, arba abiem būdais.
'Neapkenčiu! Dievinu!' Mes einame, pasikrauname vėl ir vėl, perleidžiame gyvenimą kito
šimtmečio dvikojui; su įsiūčiu, bet kuria kaina, tarsi didžiausias malonumas būtų įamžinti
save; tarsi, kai viskas išsakoma ir padaroma, tampame nemirtingi. Vienaip ar kitaip, bučinys
yra tiek pat būtinas kaip draskymasis", Kelionė į nakties galą.
Selinas, prancūzų rašytojas ir gydytojas, nihilistas ir anti-semitas, buvo kontraversiška
asmenybė, išgarsėjusi pirmuoju romanu "Kelionė į nakties galą" (Voyage au bout de la nuit,
1932). Pirmojo pas. karo metu buvo sunkiai sužeistas ir laikytas nacionaliniu didvyriu. Po
Antrojo pas. karo buvo apkaltintas bendradarbiavimu su naciais ir tik literatūrinė šlovė
išgelbėjo nuo kalėjimo. Daugumos jo knygų siužetai daugiau ar mažiau susiję su jo gyvenimo faktais.
Jis gimė 1894 m. gegužės 27 d. neturtingoje šeimoje Courbevoie miestelyje Seine
departamente (dabar Hauts-de-Seine). Jis užaugo Paryžiuje, kur motina turėjo parduotuvę.
Jo tėvai norėjo, kad jis taptų verslininku, ir išsiuntė į užsienį, kad išmoktų kalbų. Jis mokėsi
Žemutinėje Saksonijoje Diepholz'o mokykloje ir darbavosi įvairiose komercinėse
kompanijose.
1912 m., būdamas 18 m. amžiaus, jis užsirašė į kavaleriją. Prie Ypres buvo sunkiai
sužeistas ir turėjo gyventi su sužalota ranka, zvimbimu galvoje ir nuolatiniais galvos
skausmais. Vėliau autobiografiniame romane "Šiaurė" (1960) jis rašė apie garsus galvoje:
"Aš klausausi jų kaip jie tampa trombonais, ištisais orkestrais
" Gavo medalį ir 75% nedarbingumo pensiją.
1915 m. vedė Suzanne Nebout, prancūzę bufetininkę Londone, tačiau Prancūzijos
konsulatas vedybų neužregistravo. 1919 m. jis vedė Edith Follet, Medicinos mokyklos
direktorę. Ši santuoka truko iki 1926 m. Selinas studijavo mediciną Rennes ir 1924 m.
Paryžiuje gavo mokslinį laipsnį už disertaciją "F.I.Semmelweiss gyvenimas". Kitais metais jis
įsidarbino Nacijų lygoje ir dirbo Šveicarijoje, Kamerūne, JAV, Kuboje ir Kanadoje.
1928 m. atidarė privačią kliniką, o 1931 m. pradėjo dirbti Paryžiaus Clichy municipalinėje
klinikoje. Tuo metu pradėjo rašyti pirmuosius libretus baletui ir parašė pirmąjį romaną, už
kurį gavo Renaudot premiją. Jis pasirinko Selino (Celine) slapyvardį, senelės iš motinos
pusės krikščionišką vardą. "Kelionę į nakties galą" šlovino tiek dešiniosios pakraipos
ekstremistas Leon Daudet, tiek Leonas Trockis. Jame, naudodamas slengą, aprašė savo
gyvenimą nuo 1913 m., kiek pakeisdamas ir pertvarkydamas įvykius. Knygos veikėjas
Bardamu save vadina anarchistu. Antrasis Selino romanas "Mirtis dėl kreditų" (1936) irgi
susilaukė palankumo. Jis pratęsė Bardamu gyvenimą, persikeldamas į jo vaikystę su žiauriu tėvu.
1936 m. jis sutiko 23 m. amžiaus baleto šokėją Lucette Almanzor, tapusią jo trečiąja
žmona. Su ja pavydus rašytojas išgyveno iki pat savo mirties. 2001 m. ji parašė memuarus.
Kelionė į Tarybų Sąjungą (1937 m.) leido jam sukurti pirmąjį pamfletą "Mea Culpa".
Artinantis naujam karui, jis rašė pacifistinius, anti-semitinius pamfletus, kurių du pasmerkė
teismas. "Nužudyme dėl niekų" (1937) jis žydus kaltina tarptautiniu sąmokslu siekiant sukelti
karą. Tačiau būdamas panašių pažiūrų kaip naciai, jis tvirtino, kad Hitleris yra žydas. Jo
rašiniai atspindėjo smulkaus buržua nuogąstavimus.
Karo metu dirbo Satroville municipalinėje klinikoje ir Bezons dispanseryje. Artėjant
Prancūzijos išsilaisvinimui, jis, bijodamas pasmerkimo, su žmona pasitraukė į Berlyną. BBC
jį paskelbė išdaviku. Vokietijoje, o vėliau Danijoje jis buvo suimamas. Paleistas buvo dėl
silpnos sveikatos ir kelis metus praleido tremtyje Korsor'e (Baltijos jūroje). 1951 m. buvo
išteisintas ir jam leista grįžti į Prancūziją. Gyvenimo pabaigą praleido Bellevue, Paryžiaus
priemiestyje. "Gallimard" leidykla išleido jo "Nuo pilies link pilies" (D'un chateau l'autre,
1957). Vėlyvieji Selino kūriniai priimti nepalankiai. Netrukus po romano "Rigadonas"
(išleistas 1969 m.) pabaigimo jis mirė (1961 m. liepos 1d.). Palaidotas mažose Bas Meudon kapinaitėse.
Šlovė atėjo vėliau per paskutinę trilogiją, aprašančią jo tremtį ("Nuo pilies link pilies",
"Šiaurė" ir "Rigodonas"). Jo kūryba persmelkta pesimizmo, nerimo, nihilizmo ir pasyvumo.
Aldo Moro (1916-1978)
Dukart Italijos ministras-pirmininkas, krikščionių-demokratų partijos (Democrazia
Cristiana) vadovas. Jis buvo pagrobtas ir nužudytas (kaip spėjama, Raudonųjų brigadų,
Brigate Rosso). 7 dešimtm. italų komunistų derinama su krikščioniais-demokratais
strategija buvo "lygiagrečioji konvergencija".
7 dešimtm. pabaigoje Italija išgyveno dramatiškus socialinius, ekonominius, politinius ir
religinius įvykius. 1968 m. pabaigoje studentai, reikalaujantys mokymo reformų, buvo
išvaikyti policijos, darbininkai rengė visuotinius streikus, siekdami pakeisti socialinio
saugumo sistemą. Feminizmo protrūkiai, kai 1973 m. buvo priimtas skyrybų įstatymas, o
1778 m. legalizuotai abortai. Infliacijos, nedarbo ir valiutos nuvertėjimas išaugo dėl 1974 m.
ekonominio nuosmukio. Valstybės deficitas augo sparčiai. Augo Enrico Berlinguer
vadovaujamos Komunistų partijos patrauklumas. 1975 m. rinkimuose ji laimėjo jau 33%
balsų, vėliau dar daugiau. Vyriausybės nuolat keitėsi, per šalį nusirito žiaurumų bangos, daugėjo pagrobimų ir nužudymų.
Aldo Moro buvo pagrobtas 1978 m. kovo 16 d. Fani kelyje Romoje. 5 apsauginiai buvo
nužudyti. Tądien jis turėjo stoti prieš parlamentą, kad trečią kartą gautų jo fiducia
(aprobavimą). Pagrobėjai siūlė iškeisti jį mainiais į keletą įkalintų teroristų. Po 55 dienas
trukusių nesėkmingų derybų, gegužės 9 d., jis buvo nužudytas; kūnas rastas automobilyje,
stovėjusiame Caetani gatvėje tarp Komunistų partijos ir Krikščionių demokratų partijos
būstinių aiški nuorodą į siektą Compromesso storico (Istorinį kompromisą). A. Moro mirtis vis dar lieka neaiški.
Kai kas laiko, kad ją parengė Italijos masonų ložė P2, o į Raudonąsias brigadas buvo infiltruoti CŽV agentai.
Inti Illimani
Grupės pavadinimas kilo iš Ayamara dialekto. Illimani yra kalnas Bolivijoje, prie
La Paz, o "inti" reiškia Saulė. Tris dešimtmečius Inti Illimini jaudino auditoriją. Grupės
šaknys Lotynų Amerikoje, buvo grojama per 30 skirtingų pučiamųjų, styginių ir mušamųjų instrumentų.
Muzikantai susitiko 7 dešimtm. Santjago Technikos universitete. Jie buvo įnikę į Čilės,
Peru, Bolivijos, Ekvadoro, Argentinos indėniškųjų kultūrų tyrinėjimus. Varganiausiose,
seniausiose ir kultūriškai gryniausiose jie atrado Andų muziką ir tam tikra prasme savo
ištakas. Inti Illumani muzika tapo ryšiu su Lotynų Amerikos pueblo.
1973 m. grupei koncertuojant Europoje, buvo nuverstas Čilės prezidentas Salvadoras
Allende. Jaunieji muzikantai liko be dokumentų ir negalėjo grįžti į tėvynę. 14-ai metų jų
namais tapo Italija. 1988 m. jie buvo pakviesti grįžti ir visam laikui į namus grįžo 1990 m.
Inti Illimani muzika, įtakojama daugelio kultūrų, neabejotinai vystėsi sustiprinta poezija ir
provokuojančiomis instrumentinėmis tekstūromis. 2000 m. pasirašė sutartį su "Warner
Brothers", kuri išleido "Geriausius Inti Illumani kūrinius, 1973-1987", "Inti Illumani Antologia
en vivo" (apimanti 33 m. trukusį kūrybos laikotarpį) ir kitus. "Geriausius Inti Illumani kūrinius"
iš 1990-ųjų išleido ir "Xenophile Records". 2003 m. išleistas albumas "Lugares Comunes"
(Bendra žemė) šlovina kasdienos džiaugsmus ir darbus, paprastų dalykų vertę. CD taip pat
įrašytas Jeruzalėje nufilmuotas filmas "Sobre tu Playa" (Jūsų paplūdimyje).
Grupę sudaro: Jorge ir Marcelo Coulon, Danil Cantillana, Horacion Duran, Juan Flores,
Manuel Merino, Christian Gonzalez, Efren Manuel Viera.
Umbanda
Tenda de Umbanda Umbanda palapinė (maldos vieta).
Umbanda judėjimas kilo Brazilijos miestuose 19 a. pradžioje, kai dvasingi asmenys,
Senųjų dvasių brolijos nariai (Entidades) pradėjo apsireikšti per mediumus atliekant apeigas,
atliekamas afrikiečių ir indėnų, tačiau derinant su "baltųjų" įdiegtos katalikybės elementais.
Umbandos prielaida - rasių įvairovė. Tai monoteistinė, sinkretinė religija. Jos pagrindas yra
Angolos dvasių garbinimas. Pats pavadinimas "umbanda" kildinamas iš Angolos kalbos Kimbundu ir reiškia "išpažintojai".
Daugelis maldos vietų (vadinamų tenda [kiemas ar palapinė] arba
terreiro) niekuo neišskiria iš aplinkinių. Jei susirinkimai vyksta gatvėje, miške ar
paplūdimyje, tos vietos vadinamos obrigae?es. Terreiro vadovai vadinami
"pai-de-santo" (šventasis tėvas) arba "mae-de-santo" (šventoji motina), o jų įšventinti kunigai
"filhos-de-santo" (šventieji vaikai). Apeigos apima aukas dievams (vištas, pigų vyną, sidrą,
kukurūzus, cigaretes, farofa, cachaca ir pan.). Šv. tėvas ar motina dar gali atlikti būrimus iš
"jogo de buzios" (smulkių jūros kriauklelių), patarti ir "karštai melstis" (rezas fortes) už tuos,
kurie turi problemų su policija ar seksualiniu gyvenimu, kuriems trūksta pinigų ir t.t.
Umbanda tikėjimas labai išplitęs ir Brazilijoje yra per 300 tūkst. terreiro, dar 300
yra Urugvakuje ir 200 Argentinoje. 20 a. antroje pusėje visi afro-braziliškų pakraipų tikėjimai
laikomi nusikalstamais ir periodiškai persekiojami. Tačiau jie mielai atspindimi literatūroje ir
dainose. Jorge Amado rašė apie juos keliuose savo kūriniuose, temą naudojo poetas
Vinicius de Moraes, kompozitoriai Tom Jobim, žinoma samba dainininkė Clara Nunes,
Toquinho, Geraldo Vandre, Raul Seixas ir kt.
Kartais klaidingai vadinama makumba, kuri yra kita afro-braziliška religija
susijusi su Juodąja magija. Umbanda siekia niekam nepakenkti.
Fortaleza
Fortaleza yra Brazilijos Ceara srities sostinė. Fortaleza yra apdainuota kaip "saulės
blondinė" jūra, paplūdimiai, įstaigos laisvalaikiui daro miestą populiariu kurortu.
Fortaleza reiškia "tvirtovė", nes pirmasis statinys buvo Schoonenborch tvirtovė, olandų
pastatyta 1649 m. Tuo metu jie užiminėjo miestus Brazilijos šiaurės rytuose. Išvijus olandus,
miestas kelis kartus keitė pavadinimą, kol apsistojo ties Fortaleza.
Pradžioje Ceara (pradžioje vadintos Siara) žemės buvo skirtos Ant?nio de Barros, kuris jas
aplankęs nusprendė, kad neverta leisti pinigus jas tiriant. Iki 16 a. pabaigos čia tegyveno tik
tupi ir tapuia gentys. 17 a. pradžioje į Brazilijos šiaurę ėmė veržtis prancūzai. Portugalijos
karalius pavedė Pedro Coelho de Souza apgyvendinti rajoną, tačiau jam nepavyko sumušti
prancūzų. Tačiau vienas Souza ekspedicijos narys pasiliko Ceara'je Martin Soares
Moreno, vedęs vietinę indėnę Iracema (vėliau įamžintą José de Alencar romane "Iracema").
Jam pavyko sumušti prancūzus, o vėliau ir olandus. 1649 m. olandai prie Mucuripe upės
pastatė Schoonenborch tvirtovę, kurią 1654 perėmė portugalai.
Ceara yra sausoje zonoje tarp Atlanto ir Amazonės miškų, tad joje nerenkamas
kaučiukas, neauginamos cukranendrės, nerasta aukso, deimantų ir kitų vertingų iškasenų.
Čia buvo auginami galvijai ir vystytas odų verslas. Nenuostabu, kad tradicinė gyventojų
apranga yra odinė (vietinių kaubojų arba vaqueiro apranga vadinama gibao).
Iškovojus nepriklausomybę, Fortaleza tapo svarbiu Brazilijos centru. Sparčiai augant
kaučiuko rinkėjų poreikiui Amazonijoje, sritis buvo pagrindinė darbo jėgos tiekėja. Šiuo metu
sritis yra pagrindiniu tekstilės centru. Taip pat gamtos sąlygos leido išsivystyti turizmui.
|