[<<<<ankstesnis fragmentas] tolimesnis fragmentas >>>>>]
- ... Mokslas ir magija, žingsniuojantys už parankės, tiesa? Puiki mintis. Ką gi, reikėtų
sumažinti tų pasišlykštėtinų variklių ir įdėti daugiau Mandreikų. Koks nors velnio
pasirodymas, tarkim, auksiniame fone.
- Nenorėčiau perdėti. Juk tai nuostabioji metalų istorija. Neįprasti dalykai atrodo gerai tik
pateikti savo vietoje.
- Nuostabioji metalų istorija visų pirma privalo būti klaidų istorija. Įdedame gražią keistenybę,
o vėliau paaiškinimuose parašome, jog tai falsifikatas. Bet jis jau ten, ir skaitytojai žavisi,
matydami, kad ir didieji žmonės klysta taip kaip jie patys.
Papasakojau apie keistą nuotykį... Įėjau į vieną knygyną, tiesiog spinduliavusį šizofrenija
iš dviejų simetriškų vitrinų. Vienoje leidiniai apie kompiuterius ir elektronikos ateitį, kitoje vien
okultiniai mokslai. Tas pat ir viduje: Apple ir Kabala.
- Neįtikėtina, - nusistebėjo Belbas.
- Akivaizdu, - tarė Diotalevis. - ... Mašinų pasaulis bando atrasti kūrybos paslaptį:
raidės ir skaičiai.
Garamontas tylėjo... Paskui suplojo delnais:
- Visa tai, ką šiandien pasakėte, patvirtina mano mintį, kuri jau keletą dienų... Bet viskam
savo laikas... Įdėkite, įdėkite daugiau Kabalos ir kompiuterių. Juk kompiuterius gaminant
naudojamas silicis, ar ne?
- Bet silicis ne metalas, o metaloidas.
- Norite smulkintis dėl galūnių? Kas tai, gal rosa rosarum? Kompiuteris. Ir Kabala.
- Kuri nėra metalai, - užsispyriau.
Jis palydėjo mus iki durų. O ties slenksčiu tarė:
- Kazaubonai, leidyba tai menas, ne mokslas... Įdėkite Kabalą. [ ... ]
|
Pasaulietinė kabalos istorija
Kabalos pagrindą sudaro dvi knygos: Zoharas (Pašvaistė) ir "Sepher Yetzirah" (Sukūrimo
knyga). Moksliškai nenustatyta jų autoriai, bet "Sepher Yetzirah" neabejotinai parašyta iki 6
a., - greičiausia rabino Akiba, iškilaus žydų mistiko, apie 100 m.
Kabalos mokymas buvo slaptas iki pat 13 a., kol staiga išpopuliarėjo Ispanijoje. Kažkur
tuo metu parašyta "Sepher Bahir" (Spindesio knyga). 14 a. rabinas Moses de Leon paskelbė
"Zoharo" versiją, kuri tapo prieinama to meto mokslininkams.
Viduramžiais Kabala plito Europoje, bet ypač stipri buvo Pažadėtosios žemės Safedo
mieste. 16 a. pabaigoje susiformavo dvi Kabalos kryptys (mokyklos) - vadovaujamos Moses
Cordova ir Izaoko Lurijos. Ir nors ortodoksai draudė Kabalą bijodama jos jėgos,
ir neblogai laikėsi pogrindyje.
18 a. viduryje didysis mokytojas Israel ben Eliezer'is, žinomas kaip Baal Šem Tov (Besht)
įkūrė hasidų (hebr., 'tikrieji') šaką ir kabalos mokymą padarė prieinamu visuomenei. Bet
ortodoksai tebedominavo ir kabala toliau liko pogrindyje.
Pastaba: Rabinas Mošė ben-Šem-Tov'as iš Ispanijos Leonės (1250-1305) laikomas "Zoharo"
autoriumi, nors tradicija jį priskiria rabinui Simeon bar Yohai (Shimon bar Yochai). Jis 30 pragyveno
Guadalajara, o po to persikėlė į Avila, kur praleido likusias savo dienas.
Mitinė kabalos kiltis
Pradžioje Kūrėjas angelams
perdavė slaptą išmintį. Po žmonių (Adomo ir Ievos)
nuopuolio, angelai nusprendė ją duoti žmonėms, kad padėtų rasti kelią į Rojų (Edeną). Tik
keli įsiklausė ir pritaikė tas žinias, visi kiti nusprendė gyventi pasaulietišką mirtingųjų
gyvenimą. Tos žinios netrukus išnyko mirus jas žinantiems.
Po kelių kartų toji išmintis, kaip dalis Kūrėjo susitarimo su Abraomu, perduota kaip
Kabala. Abraomas tas žinias vėliau perdavę Izaokui ir Jokūbui, o vėliau jas gavo Juozapas,
kuris numirė neturėdamas kam toliau jas perduoti. Laimei, Abraomas svarbiausius dalykus
buvo surašęs "Sepher Yetzirah" knygoje, kurią paslėpė oloje.
Kūrėjas tada nusprendė, kad tos žinios bus duotos tik žmonijai pasiekus aukštesnį lygį.
Tokiu žmogumi tapo Mozė, kuriam Viešpats perdavė 10 įsakymų ir slaptą mokymą (Kabalą).
Mozė nusprendė savo supratimą perteikti pasauliečiams nesuprantamu būdu per paraboles,
kodus ir simbolius. Tai sudaro pirmąsias 4 Biblijos knygas.
Vėliau susikūrė slapta draugija, kuri nagrinėjo Mozės palikimą bei Abraomo knygą, kuri
buvo rasta oloje. Žinios buvo perduodamos tik oraliniu būdu ir niekada neužrašomos.
|
Simeon bar Yohai
Šimonas bar Johajus (Simeon bar Yochai, sutrumpintai Rašbi) 2 a. gyvenęs
žydų įstatymų žinovas, tana (Mišros metu gyvenęs išminčius), teisuolis, laikomas kabalos pradininku
(laikomas Zoharo autoriumi). Jis buvo rabinas iš Palestinos, gyvenęs romėnų valdymo laikotarpiu po Antrosios
Šventyklos sugriovimo. Buvo rabino Akivos mokiniu; daug kartų minimas
Talmude. Pagal rabinišką tradiciją, jis buvo laikomas stebuklų darytoju.
Jis buvo iškiliausias rabino Akivos (imperatoriaus Adriano nuteisto
mirčiai) mokinys. Anot legendos, jis kritikavo Romą, 161 m. pasmerktas Varna ir buvo
priverstas kartu su sūnumi slapstytis urve daugelį metų. Pasakojama apie karobo medį ir
stebuklingai urve atsiradusį šaltinį. Studijos urve leido jam įgauti talmid hakham, Toros
žinovo statusą, suvokiant, kas yra hayyei olam, "amžinas gyvenimas", bei labai padidinti dvasinę jėgą.
Geriau pačiam šokti į liepsnojančią krosnį nei viešai pažeminti draugą
|
Dėl gresiančio mirties nuosprendžio, buvo priverstas su sūnumi slėptis ir 12 m. slapstėsi oloje Galilėjoje,
netoli Pkiino kaimo. Iš jos išėjo, tik mirus imperatoriui A. Pijui (apie ką sužinojo, atseit, iš prieš olą
pasirodžiusio pranašo Elijo). Pirmiausia jiedu pamatė laukuose dirbančius žydus. Kadangi laikė, kad
svarbiausia žydo pareiga yra siekti išminties, baisiai supyko ir tarė: Jie amžiną gyvenimą aukoja dėl
laikino gyvenimo. Nuo jų žvigsnių viskas aplink ėmė liepsnoti, bet tada iš dangaus pasigardo balsas:
Išėjote, kad griautumėte mano pasaulį? Marš atgal į olą!. Jie grįžo ir olohje praleido dar 12 m.
Vėliau jie išėjo iš urvo ir gautą dvasinę galią naudojo sunaikinimui haolam hazeh ,
"šio [laikino] pasaulio", neskirdami gėrio ir blogio. Tad, pagal legendą, abu vėl grįžo į urvą,
šįkart, kad apsvarstytų savo darbus. Rabinas Simeon, skirtingai nuo sūnaus, pagaliau
suprato, kad Dievo Apvaizda, valdanti šį pasaulį, yra Dievo valia, o hayyei olam yra
neatskiriamas nuo hayyei ša'ah, "laikino pasaulio". Taip įvyko rabino Simeon
tikkun, "pataisymas" ir kartu tikkun olam, "pasaulio pataisymas".
Tada jie apsigyveno Tiberijuje ir kituose Galijos miestuose. Turėjo stebukladario
reputaciją ir, anot legendos, buvo nuvežtas į Romą, kur iš imperatoriaus dukters išvarė
demoną. Jis daug padarė aiškinant Įstatymą ir jam priskiriami pamokslai "Sifre" bei "Mekhilta".
Taip pat Simeon bar Yohai priskiriamas "Zoharo" ("Penkiaknygės" komentarų ir
pagrindinės žydų mistikų knygos) sukūrimas.
Pagal aprašymą Zohare, prieš mirtį jis surinko mokinius ir
jiems perdavė Toros paslaptis, panašias į ugnį. Jo mirties dieną mokiniai matė jo namą visą dieną supančią ugnį, neleidžiančią prie jo prisiartinti.
Per laidotuves neštuvus su jo kūnu lydėjo ugnies stulpas. Jis buvo palaidotas oloje prie Merono kaimo.
Daugiau apie jį >>>>>
Šukės laimę neša
Jei svečiuose netyčia sudaužysite stiklinę ar taurę, gali išgirsti mazal tov (laimei, dėl laimės).
Lietuvis paprastai ištaria šukės laimę neša. Žydų (o ir kitose tautose) per vestuves yra paprotys jaunikiui
sudaužyti taurę, o tada visi šaukia: mazal tov!
Tasai išsireiškimas kilęs iš Mišnos ivrito kalbos žodžio mazzal, reiškiančio žvaigždynas
arba likimas, o į Mišną jis pateko iš senovės hebrajų mazzaroth (Jobo kn., 38:32) -
skaitykite plačiau >>>>>.
Kaip atskiri žodžiai mazal (mazel) laimė, sėkmė ir tov - gerai kilę iš
ivrito, tačiau pats posakis mazal tov pasirodė jidiš kalboje, ir tik vėliau perėjo į šiuolaikinį ivritą
(tik mazel jidiš kirčiuojamas pirmas skiemuo, o ivrite - antras). Vėliau mazel šaknis įvairiomis
formomis adaptuota daugelyje Europos kalbų (vokiečių, danų, lenkų,...). Žydų diasporoje mazal
tov įprastas posakis daugelio svarbių įvykių proga. Pačiame Izraelyje jis vartojamas daugelio
džiugių nutikimų atvejais (per gimimo dieną, gavus vairavimo teises, baigus karinę tarnybą...)
Atrodo, kad tikrai laimei - ir paprotys atėjęs iš gilios senovės, kai dievams vaišės buvo pateikiamos
gražiausiuose induose. O per vestuves daužiama taurė turi savo sakralinę prasmę. Tam, kad ją
sudaužytum, pirma turi išgerti iki dugno t.y. priimti visą skirtą šeimyninę laimę, o daužydami taurę,
atsiribojate nuo visa to, kas bloga ir trukdo. O gali būti, kad dūžtančio stiklo garsas žmonėms primena gyvenimo trapumą, poreikį saugotis.
Geras ženklas
Talmude pasakojama tokia istorija:
Kartą romėnai uždraudė žydams laikytis šabo, apipjaustymą ir šeimyninį tyrumą. Kai visi būdai
buvo išnaudoti, žydai į Romą pasiuntė delegaciją tartis su romėnais: rabiną Šimon bar Yohai,
nes darė stebuklus, ir rabiną Eliezer ben Rabbi Yose*).
Porai keliaujant juos pasitiko demonas vardu Ben Temalionas ir pasisiūlė įsikurti princesės kūne ir jo
nepalikti tol, kol rabinas Šimon bar Yohai nebus paprašytas ją išgydyti, nes ji savo beprotystėje šauksis
jo. Kai rabinas Šimon bar Yočai sušnabždės į princesės ausį, Ben Temalionas ją paliks, o kaip jo
pasišalinimo ženklas rūmuose suduš visi stiklai.
Taip ir buvo. Atvykus rabinui Šimonui, jis sušnabždėjo Ben Temalioni, palik ją; Ben Temalioni, palik ją
ir tasai ją paliko, o visi stiklai rūmuose sudužo.
Dėkingas imperatorius jiems pasakė Reikalaukite, ko norite ir leido jiems paimti bet kokius turtus, kokių jie nori. Jie surado ritinį su įsakymu, paėmė jį ir suplėšė.
Taigi, dūžtantys stiklai skelbia, kad viskas yra gerai ir galima šaukti iš džiaugsmo...
Kai kažkas dūžta, tai ženklas, kad dievas pyksta. Pasakymas mazal tov turi galią tą pyktį sušvelninti.
*) Eliezer ben Yose - 2 a. žydų rabinas, Akivos mokinys.
Nors užsiėmė tiek halacha, tiek agada, labiau pagarsėjo antrosios srityje.
Jis suformulavo hermeneutines taisykles Raštų (Tanacho) aiškinimui
(33-ių taisyklių Baraita), taikomas tiek halachai, tiek agadai.
|