Papilnėjo da Vinčio kanonas
Du-tris kartus per metus Leonardo da Vinčio vardas iškyla į viešumą: tai turistas meta puoduku į Mona
Lizą, kai koks menotyrininkas atranda nežinomą dailininko autoportretą. O šįkart, atrodo, atsirado anksčiau
nežinomas piešinys.
Kanono papildymas dalykas nelengvas ir sudėtingas. Žinoma, egzistuoja analitiniai paveikslų analizės
metodai, pvz., dažų palyginimas (bet iš principo viskas yra suklastojamas jei tik yra noras ir atkaklumas),
pigmentų (20 a. tai labiau tinka nei senesniems kūriniams) ar drobės (pernelyg didelis datų pasiskirstymas)
ištyrimas. Tačiau dažnai visų tų technikų nepakanka ir reikia kažko ypatinga. Ir šįkart buvo rastas dailininko
piršto antspaudas.
Kalbama apie nedidelį, 33x24 cm, plunksna, rašalu ir kreida pieštą piešinį ant ąžuolinės lentos pritvirtinto
pergamento. Jame pavaizduota profiliu jauna mergina ryžtinga veido išraiška. Jos plaukai painia
šukuosena, o apsirengusi paprastai ir griežtai. 1998 m. šis portretas Christie aukcione buvo
parduotas už 19 tūkst. dolerių. Laikyta, kad tai 15 a. Italijoje populiarių profilių pavykusi stilizacija.
Jį nusipirkęs antikvarė Keitė Hanc iškart įžvelgė tam tikrą modelio panašumą su kitomis moterimis, kurias
piešė ir tapė Leonardas. 2007 m. ji piešinį už panašią sumą perleido kolekcionieriui Piteriui Silvermanui. Šis
kreipėsi į garsų menotyrininką Nikolą Ternerį, anksčiau vadovavusį Britų muziejaus graviūrų ir piešinių skyriui.
Šis manė, kad piešinio kokybė labai aukšto lygio ir atkreipė dėmesį į štrichavimo ypatybę, kas būdinga
kairiarankiui. Tada Silvermanas kreipėsi į Oksfordo prof. Martiną Kempą, kuris ir inicijavo piešinio ištyrimą
šiuolaikinėmis priemonėmis ir ne tik jame atrado piršto antspaudą, bet surado jam analogą neabejotinai
Leonardo tapytame paveiksle.
M. Kempas pagalbos kreipėsi į prancūzų optiką ir fanatišką Leonardo garbintoją Paskalį Kotą, žinomą
tuo, kad specialiai sukurta didelės raiškos kamera ir nuotraukų įvairiais spektrais tyrimų technikos dėka
sugebėjo įrodyti, kad garsų Krokuvoje saugomą paveikslą Dama su kalnų ožiuku Leonardas nutapė be
mokinių pagarbos, nes jame nėra jokių kitų asmenų pirštų antspaudų. Be to, Kotas nustatė, kad da Vinči

Dama su kalnų ožiuku
|
keitė Džokondos išvaizdą: pradžioje nutapė antakius ir blakstienas, o vėliau jų atsisakė. Taip pat Kotui per
trumpą laiką pavyko sudaryti savotišką da Vinčio pirštų antspaudų katalogą, pagal kurį kai kurie tyrinėtojai
netgi iškėlė prielaidą, kad dailininko protėviai buvo arabai, nes nustatė Artimųjų Rytų gyventojams būdingą
raštą.
Silvermano turimame piešinyje Kotas, netoli kairiojo krašto, surado gana aiškų piršto antspaudą.
Kataloge jis rado panašų Vatikane saugomame paveiksle Šventasis Jeronimas. Svarbi ta aplinkybė, kad
tą paveikslą da Vinčis tapė dar iki to laiko, kai aplink jį susirinko pagalbininkų artelė, todėl identifikacija gana
patikima. Papildomą užtikrintumą davė Ciuriche atliktas pergamento datavimas radioaktyvios anglies
metodu, davęs priimtiną datų periodą: 1440-1650 m. Tiesa, visai nebūdingas Leonardui medžiagos,
pergamento, pasirinkimas. Tačiau Kempas tvirtina, kad dailininko užrašų knygutėse yra užuomina į tai, kad da
Vinčis domėjosi piešimo kreida ant pergamento technika ir prašė patarimų pas Prancūzijos karaliaus rūmų
dailininką.
Kartu M. Kempas nurodė ir galimą pavaizduotos merginos asmenybę Bianką Sforcą, nesantuokinę
Milano hercogo Liudviko Sforcos dukterį. Spėjama, kad jos portretas tapytas 1496 m., kai Biankai buvo 13-
14 m. Tais pačiais metais ji ištekėjo ir mirė po kelių mėnesių. Yra žinoma, kad Leonardas tapė hercogo
meilužes Čečiliją Galerani (tai ir yra Dama su kalnų ožiuku) bei Lukreciją Kriveli (saugomą Luvre). Tačiau
Biankos motinos Bernardinos de Koradis portretas yra nežinomas. Beje, Leonardas netapė ir hercogo
žmonos Beatričės dEste, o taip pat ir paties hercogo.
Kaip bebūtų, tačiau šio piešinio įvertinimas išaugo iki 100 mln. svarų sterlingų.
Leonardas da Vinčis
Leonardas da Vinčis (1452 1519) italų Renesanso
architektas, tapytojas, skulptorius, muzikantas, meno teoretikas, inžinierius, išradėjas, filosofas.
Leonardas gimė 1452 m. balandžio 15 dieną Anchio kaime netoli mažo
Vinčio miestelio Toskanoje (da Vinci reiškia iš Vinčio), 30 km nuo
Florencijos. Jo tėvas Seras Pietras da Vinčis pasiturintis notaras, motina
Katarina valstiečio duktė. Leonardas buvo nesantuokinis vaikas ir augo
tėvo šeimoje. Leonardas lankė kaimo pradžios mokyklą ir gana sunkiai
išmoko rašyti, skaityti ir skaičiuoti. Ankstyvoje vaikystėje jaunojo dailininko
pasaulėžiūrą labai įtakojo dėdė Frančeskas, su kuriuo jis praleisdavo daug
laiko. Tėvas gana anksti pastebėjo sūnaus gabumus ir pirmasis užsakymas
buvo dekoruoti savo namų kambario sieną.
Jaunystėje didžiausią įtaką Leonardo da Vinčiui padarė dvi didžiosios to
laikotarpio asmenybės Lorenco de Mediči ir Andrea del Verokja. Apie 1466
m. Andrea del Verokja žymus Florencijos tapytojas ir skulptorius apsiėmė
mokyti gabų berniuką. Verokjo dirbtuvėje Leonardas praleido 12 metų, buvo
supažindintas su daug dalykų, nuo paprasčiausių panelinių paveikslų iki
didžiulių marmurinių ir bronzinių skulptūrų. Neilgai trukus Leonardas tapo
vienu mylimiausių Verokjo mokinių, vėliau pralenkusiu savo mokytoją. 1469
metais jis su tėvu persikėlė į Florenciją.
1472 metais, būdamas 20 metų, jis buvo įtrauktas į Florencijos Šventojo
Luko tapytojų gildiją, bet 1476 metais jis vis dar buvo laikomas Verokjo
asistentu. Manoma, kad šiuo laikotarpiu tapomas Šventas Jeronimas ir kad
iki 1476 jis nutapo paveikslą Madona su gėlių vaza. 1478 metais Leonardas
tapo nepriklausomu meistru. Tais pačiais metais gavo užsakymą švento
Bernardo koplyčios altoriui Florencijoje. Nors buvo sumokėta iš anksto, dėl
neaiškių priežasčių darbas niekad nebuvo pristatytas užsakovui. Šiais
metais sukurta vadinamoji Madona Lita. Jo pirmas didelis piešinys
Išminčių pagarbinimas (pradėtas 1481), likęs neužbaigtas, buvo sutvarkytas
1481 metais Florencijos San Donato a Scopeto vienuolynui. Tačiau Medičių
rūmai tinkamai neįvertino Leonardo da Vinčio, kuris buvo pernelyg
ankstyvas Brandžiojo Renesanso pirmtakas. Tada buvo dar pats kvatročento
stiliaus klestėjimas, ir didžiulį pasisekimą Florencijoje turėjo Botičelis
vyresnysis Leonardo da Vinčio draugas, niekuo į jį nepanašus. Yra išlikę
liudijimų, kad Vincentas buvo itin gražus jaunuolis ir didelę savo gyvenimo
dalį paskyrė gyvenimo malonumams patirti. Galbūt linksmybės ir panašūs
dalykai ir buvo priežastimi, kodėl jis 1476 metais buvo apkaltintas pederastija
(berniukų tvirkinimu), bet trūkstant įrodymų, atgavo laisvę.
1482 m., būdamas 30 metų, Leonardas da Vinčis paliko Florenciją ir ilgam
apsigyveno Milane. Ir būtent nuo 1482 iki 1499 metų Leonardas da Vinčis
Kai Leonardo da Vinči tapo dailininko Andrea Veroko mokiniu, jis kartu su draugais lankėsi Tomazo
Mazini liejykloje. Apie Tomazo Mazini sklido gandai, legendos. Atseit, jis daug metų praleido kelionė po
Artimuosius Rytus, kur jį priėmė ir pamalonino išminčiai bei valdytojai, tačiau grįžo be aukso ir
brangakmenių, o su viena dėže, kurioje barškėko kaukolės bei lentelės, bei šiugždėjo pergamentų ritiniai.
Kaip bebūtų, iš Rytų grįžo liejimo meno meistru, puikiu mechaniku, hidraulikos žinovu, skulptoriumi, chemiku,
užsiimančiu alchemija. Mazini kūrė neįprastus mechaninius daiktus, švytinčius dažus, galėjo nustebinti šalta
ugnimi. Tik nekalbus buvo ir slėpė savo žinias.
Jaunus menininkus priėmė noriai, vaišino, skatino pokalbiams įvairiomis temomis. Matyt tarp jų išskyrė da
Vinčį, už protą, matematinius sugebėjimus ir nekalbumą. Ir įtraukė į savo darbus.
20-metis da Vinčis pradeda audringą išradėjo veiklą, lankėsi pas mokslininkus, tarp kurių buvo
astronomai, matematikai, geografai, gydytojai, architektoriai, istorikai, dalyvavo jų disputuose. Mazini irgi
dalyvavo tuose forumuose kaip da Vinči tarnas prastuomenės į tokį ratą neįsileisdavo.
|
Nuo 1482 iki 1499 tarnavo Ludoviko Sforcos rūmuose. Studijavo anatomiją,
astronomiją, geografiją, geologiją, stebėjo paukščių skrydį, dirbo prie savo
išradimų. Jis buvo pakviestas kaip patyręs karo inžinierius. Dirbo prie
fortifikacinių sutvirtinimų, konstravo prietaisus apsiausties atvejui ir ginklus
apgulimui atremti, tobulino kanalų tinklą, projektavo statybą. Ludovikas
užsakė raitelio statulą savo tėvo garbei. Leonardas da Vinčis nebaigė raitelio
statulos Frančesko Sforcos paminklo. Suspėjo padaryti didelį, natūralaus
didumo molinį modelį, daugiau kaip 7 metrų aukščio, tačiau jį iš arbaletų
sušaudė prancūzų kareiviai, paėmę Milaną. Paminklo pastatymui būtų
reikėję 80 tonų skystos bronzos.
Be to jis tapė. Leonardo da Vinči sukūrė naują tapymo stilių, nes tapė ant
juodo fono, kai tuo tarpu buvo įprasta tapyti ant balto fono. Toks tapymo
stilius leido pasiekti trimačio vaizdo efektą. Švento Pranciškaus bažnyčioje
jis pradėjo tapyti koplyčios altorių darbą, kurio jam nebuvo lemta užbaigti ir
dėl kurio prasidėjo ilgas bylinėjimasis jo brandos metų košmaras, baigęsis
kompromisu tik 1507 metais. Vienuolių užsakytas paveikslas liko Leonardui
da Vinčiui. Vėliau jis buvo pavadintas Madona tarp uolų. Milane
menininkas nepaprastai meistriškai nutapė garsųjį Damos su šermuonėliu
portretą. 1485 m. nutapyta Benua Madona.
Tapyba Leonardui priemonė pažinti pasaulį. Ir vis didėjo poreikis
teoriškai apibendrinti kiekvieną praktinės veiklos žingsnį, užfiksuoti
užplūdusias mintis. Jis buvo kairiarankis taip jam buvo patogiau ir truputį
lengviau pasislėpti nuo smalsių akių ir savo užrašų knygučių puslapius
prirašydavo iš dešinės į kairę. Prirašydavo visko, kas tik ateidavo į galvą,
braižė schemas, darė eskizus, o vėliau namuose iš to chaoso darydavo
vienos ar kitos disciplinos išrašus. Tais metais jis parašė savo sąsiuvinyje:
Geras tapytojas privalo tapyti du svarbiausius dalykus: žmogų ir jo sielą.
Pirmąjį tapyti lengva, antrąjį sunku, nes tai turi būti išreikšta kūno dalių
mostais ir judesiais. Iš Milano laikotarpio išliko paveikslas Madona grotoje ir
freska Paskutinė vakarienė. Abu šie kūriniai Renesanso klasikos
pavyzdžiai. Madona grotoje (1483 gautas užsakymas) didžiulis
paveikslas, savo formatu primenantis būdingą renesansinį langą: viršuje
suapvalintą stačiakampį. Leonardo da Vinčio paveiksle pro langą
įžvelgiama apytamsė stalaktitų grota ir matosi šviesus išėjimas iš olos. Ir
keturių figūrų grupė Marija, mažasis Kristus, Mažasis Jonas Krikštytojas ir
angelas išdėstyti ne olos fone, iš tikrųjų olos viduje. Jaučiamas realus
nuotolis, erdvė.
Leonardas 50 metų, labai aukštas, gražaus stoto, su rūpestingai prižiūrima
barzda, su puikiu rūbu, pasiūtu iš plonos, spalvingos gelumbės, jis jau seniai
laikomas vienu žymiausių Italijos tapytojų. 1502 metais Leonardas įstojo į
Cezario Bordžijos tarnybą. Pasinaudodamas hercogo vyriausiojo architekto ir
inžinieriaus pareigomis, Leonardas vadovavo darbui centrinės Italijos
tvirtovėse. Šiuo laikotarpiu jis studijuoja augalus. 1505 m. užbaigia paukščių
skrydžio studijas. Jis laikomas pirmuoju žmogumi, kuris pradėjo konstruoti
mechanizmą, su kuriuo žmogus galėtų skraidyti. Tarnaudamas pas Cezarį
Bordžiją jis susipažino su Makjaveliu,
kurio dėka gavo užsakymą didžiulei
freskai Vekijos rūmuose. Tema pasirinko florentiečių pergalę Angiario
mūšyje. 1503 m. dailininkas pradėjo paveikslą ir baigė 1504 m. pabaigoje.
Bet tapybai ant sienos Leonardas pasirinko metodą, kuris neatnešė sėkmės.
Jis tapė su Mikelandželu toje pačioje patalpoje. Pastarojo aktų figūros įkvėpė
Leonardą aktų studijoms.1506 metais Leonardas da Vinčis vėl grįžo į Milaną.
1507 m. tarnavo Prancūzijos karaliaus Liudviko XII rūmuose.
Leonardas buvo pirmasis menininkas, daręs žmogaus skrodimą. Nuo
1510 m. jis vėl pasineria į prieš 20 metų pradėtas anatomijos studijas. Tam
turėjo įtaką jo pažintis 1509 m. su Markantonio dela Tore, medicinos mokslų
daktaru Pizos universitete. Žmogaus kūno tyrimų rezultatai maždaug 200
lapų ir itin tiksliai ir plastiškai pavaizduota žmogaus anatomija. 1512 m.
Leonardas atvyko į Romą. Čia jis nesusilaukė popiežiaus paramos, kurios
tikėjosi. Manoma, kad šiuo laikotarpiu ir buvo sukurtas vienintelis Leonardo
autoportretas. 1515 m. buvo sukurtas Jono Krikštytojo paveikslas.
1516 m. Leonardas da Vinčis paliko Italiją ir išvyko į Prancūziją.
Menininkas pasiėmė keletą paveikslų, bet kuriuos, tikrai nežinoma.
Leonardą lydėjo jo mokinys ir draugas Frančeskas Melcis ir tarnas Batista de
Vilanis. Kitas jo mokinys Salajis dar liko Milane. Tačiau netrukus ir tas
šiaip taip pasiekė Prancūziją. Prancūzijos karalius, pasikvietęs atidavė
valdyti gražią Klu pilį netoli Ambuazos karaliaus rūmų. Čia, Prancūzijos
viduryje, Leonardas praleido paskutiniuosius gyvenimo metus: kūrė kanalų
tinklo projektą, piešė eskizus numatytiems perstatyti karaliaus rūmams,
konstravo įvairius mechanizmus karališkoms šventėms. Atvykus į Klu,
netrukus jam atėmė dešinę ranką. Kažkada buvęs galingas organizmas
priešinosi ligai. Tačiau sveikata vis menkėjo. 1519 m. balandžio 23 dieną
Leonardas surašė testamentą. Frančeskui da Melciui paliko visas knygas,
instrumentus, piešinius ir užrašus apie menininko amatą bei meno
paslaptis, drabužius ir iždo neišmokėtą atlyginimo dalį. Neliko užmiršti
testamente ir Batista de Valanis ir Salajis.
1519 m. gegužės 2 dieną didysis žmogus ir menininkas mirė.
Parengta pagal Wikipedia (iš dalies)
Paskutinė vakarienė
Nuo 1495 iki 1497 metų Leonardas dirbo prie savo šedevro Paskutinė
Vakarienė. Paskutinė vakarienė gilaus monumentaliosios tapybos
dėsnių supratimo pavyzdys. Ji nutapyta ant siauros sienos didžiulėje,
pailgoje salėje Šv. Marijos Maloningosios bažnyčios (Santa Maria delle
Grazie) vienuolyno valgomajame. Freskos figūros pusnatro karto didesnės
už natūralias, tad salėje jos pirmiausia ir atkreipia dėmesį. Leonardui
nepavyko eksperimentas su dažais: jis tapė aliejumi su tampera ant drėgnos
sienos - ši pradėjo blukti ir trupėti dar kūrėjui esant gyvam. Genialus
eksperimentuotojas neatsižvlegė į tai, kad vienuolynas įsikūręs pelkėtoje
žemumoje. 1943 m. į vienuolyna pataikė sviedinys ir beveik visiškai jį
sugriovė. Išliko tik smėlio maišais uždengta freska. Vėliau ji buvo kruopščiai
restauruoti. Net ir gerokai suniokota "Paskutinė vakarienė" palieka
neišdildomą įspūdį.
Nuo 1497 m. Leonardas pradėjo dirbti kartu su Luku Pačjoli, žinomu to laiko
matematiku prie jo garsaus kūrinio Divina Proportione. Per savo ilgą
buvimą Milane Leonardas taip pat pateikė kitų paveikslų ir piešinių (daugelis
jų yra prarasti), eskizų. 1499 metų gruodį, Milaną užkariavus prancūzams,
menininkas trumpam nuvyksta į Montoją ir Veneciją ir 1500 m. balandžio
mėnesį grįžo į Florenciją.
Mona Liza
1503 m. pavasaris 1505 m. vasara laikotarpis, kai Leonardas da
Vinčis kūrė Mona Lizą vieną iš labiausiai žinomų kada nors tapytų
portretų, žinomų ir kaip Džokonda, nes spėjama, kad tai Florencijos didiko Frančesko del Džokondos (Francesco del Giocondo) žmona.
Da Vinči, tapydamas Moną Lizą, įvedė keletą tapybos būdų. Sfumato (it. miglotas, padūmavęs): tapant ypač plonais dažų sluoksniais
išgautas švelnaus perėjimo tarp šviesos ir šešėlio, minkštų linijų efektą. Už Monos Lizos pavaizduotame kraštovaizdyje perteikta erdvinė perspektyva - juo toliau, tuo blyškesnės spalvos ir švelnesni kontūrai. Taip išgaunamas gelmės įspūdis.
Be to, žiūrint į Mona Lizą su dešiniuoju fonu (fonas už Lizos nelygus) Mona
Liza atrodo mažesnė, žiūrint su kairiuoju ji atrodo didesnė.
Trečia anksčiau buvo įprasta tapti viso ūgio portretus, o Mona Liza nutapyta iki juosmens.
Ir vis tik kas pavaizduota Monos Lizos portrete: vyras ar gražioji kunigaikštytė Isabella dEste (1500 m.
nupieštame profilio eskize matosi bendrumų su Mona Liza), prostitutė ar transvestitas, indėnė, o gal Da Vinči
motina Caterina (Freudas sakė, kad da Vinči nesąmoningai geidė motinos ir todėl jai suteikė tokią gundančią
šypseną)? O gal jo autoportretas (anot Lillian Schwartz - įžvelgta daug sutapimų Lizos ir Vinčio
veido bruožuose) ar aplamai išgalvotas asmuo... 400 m. bandoma į tai
atsakyti, nes jokie šaltiniai neduoda aiškaus atsakymo.
16 a. italų tapytojas Giorgo Vasari rašė, kad portretą užsakė turtingas Florencijos šilko pirklys Francesco
del Giocondo: Jis sutiko nutapyti jaunos pirklio žmonos Lisos Gherardini portretą. Ir nors Vasari kiek
neaiškiai apibūdina ir patį paveikslą, ir švelniai besišypsantį modelį, dauguma tebemano, kad tai ir yra
paveikslo Liza. Nors ir neįsitikinę visu 100%.
Spėjama, kad del Giocondo užsakė paveikslą įsigijęs naujus namus arba jiems gimus sūnui. Tadais
portretai laikyti turingumo ženklu, tad ir užsakymas nebuvo kuo nors ypatingas. Neaišku, kodėl paveikslas
niekada nebuvo atiduotas užsakovui.
Atrodo, kad Leonardas jautė ypatingą meilę paveikslui, kadangi pasiimdavo jį su savimi į visas vėlesnes keliones.
Jį tapytojas vežėsi keliaudamas į Milaną ir Romą, kaip ir 1517 m., kai
priėmė Prancūzijos karaliaus Pranciškaus I kvietimą. Po mirties paveikslą paveldėjo da Vinči mokinys Salai.
Kelsi kartus parduotas 1530 m. buvo nupirktas Pranciškaus I, nusprendusio jį pakabinti Fonteblo pilyje prie
Paryžiaus. Maždaug 1800 m. Napoleonas Bonapartas perkėlė portretą į savo miegamąjį Tiuilri rūmuose,
netoli Luvro, o 1804 m. galiausiai pribuvo į Luvrą.
Populiarumo viršūnę portretas įgavo 19 a. pradžioje, kai poetų romantikų vaizduotėje Mona Liza tapo
femme fatale, galinčia suvedžioti ir sunaikinti vyrą vien savo paslaptinga šypsena. Su ja sieta
įvairiausių emocijų. 1911 m. paveikslą pavogus, populiarumas dar padidėjo. Nuolat pasirodo naujų hipotezių
apie jį: kad jai skaudėjo dantį, kad ji buvo paralyžuota, kad jos cholesterolio lygis buvo labai aukštas, kad
jame užkoduota slapta okultinė prasmė.
Štai ir Silvano Vinceti 2010 m. buvo pareiškęs, kad aptiko kelias mikroskopines raides Monos Lizos
akyse dešiniojoje lėliukėje yra dailininko inicialai LV, o kairiojoje BS arba CE. Kiti ekspertai tai atmeta,
laikydami tai tik įtrūkimais sename dažų sluoksnyje.
Pozuotojos paieškos
Silvano Vinceti vadovaujami tyrinėtojai archyvuose rado nuorodų į Lisos Gherardini Giocondo amžino poilsio vietą surado
mirties liudijimą. Iš jo buvo aišku, kad ji gimė 1479 m. birželio 15 d. Florencijoje. Būdama vos 16 m. ištekėjo
už 20 vyresnio šilko pirklio ir susilaukė 5-6 vaikų. Po vyro mirties apsistojo pranciškonų Šv. Uršulės
vienuolyne, kur ir mirė 1542 m. birželio 15 d., sulaukusi 63 m. ir buvo palaidota vienuolyno požemio kriptoje.
1800 m. vienuolynas buvo apleistas, vėliau čia įsikūrė tabako fabrikas, paskui karo pabėgėlių stovykla, vėliau
patalpos atiteko universitetui. Galiausiai 20 a. viduryje 3 a. pastatas paliktas griūti.
Tame sunykusiame Florencijos vienuolyne 2011 m. po grindimis grupė rado griaučius, kurie, manoma,
priklauso Lisai Gherardini del Giocondo. Kapas neturi antkapio, o palaikai dar neidentifikuoti. Tačiau
išankstinė kaukolės ir dubens kaulų apžiūra leidžia tai įtarti. Griaučiai priklauso maždaug 60 m. moteriai.
Tikimasi, kad pavyks iš kaulų išskirti DNR ir ją palyginti su dviejų jos vaikų, palaidotų vienoje Florencijos
bažnyčioje, DNR.
Pavogimas
1911 m. rugpjūčio 21 d. rytą Luvre, išslinkęs iš spintos, kurioje laikytos šluotos, ir kurioje buvo pasislėpęs
vakare, vagis nukabino paveikslą nuo sienos, paslėpė po apsiaustu ir ramiausiai išėjo pro centrines duris.
Pirmadienį muziejus buvo uždarytas, o sargai, nors ir pastebėjo tuščią vietą, nieko neįtarė. Paaiškėjus
vagystei, sujudo visa Prancūzija. O juk vos prieš metus direktorius dievagojosi, kad Monos Lizos taip pat
neįmanoma pavogti, kaip ir nusinešti Dievo Motinos katedros varpinę.
Policija nėrėsi iš kailio, įtarimas kilo ir ant įžymybių, pvz. P. Picasso. Augo premija už paveikslo
suradimą. Praėjus 2 m. Florencijos antikvaras Alfredo Geri gavo laišką iš Leonardo, sakančio turinčio
šedevrą. Jis norėtų gražinti paveikslą Italijai už 500 tūkst. lirų. Geri susitiko su juo; tasai atsinešė lagaminą.
Greta sudriskusių drabužių, nunešiotų batų ir apibraižytos mandolinos buvo daiktas, suvyniotas į raudoną
šilką. Tai buvo Mona Liza be menkiausio įbrėžimo. Geri išėjo su paveikslu ir iškart pranešė policijai.
Suimtasis Vincenzo Perrugia prisipažino 2 m. slėpęs paveikslą po krosnimi bute Paryžiuje. Iki vagystės dirbo
staliumi Luvre ir ilgai rengėsi pavogti paveikslą.
Prerafaelitai
Dailininkai: Algis Lankelis
Da Vinči matematinė klaidelė
Leonardo da Vinči kaip neurologas
Impresionistas Paul Cezanne
Andy Warhol: paskutinė vakarienė
Klasikinė tapyba: Nicolas Poussin
Andy Warhol: paskutinė vakarienė
Paul Gauguin: pirmykštės idilės ieškotojas
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Dendizmo poetika: literatūra ir mada
E. Weinberger. Karmos pėdsakai
Savamokslis dailininkas Henri Ruso
Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
Caritas Romana pateikimas mene
Menininko ir jo kūrinių klajonės
Čiurlionis: ar žinai, kas tai yra erdvė?
T. Ševčenkos Akloji su dukra
Mankurtas: asmuo be ateities
Burroughs'o Cut-Up technika
Pastabos apie kūrybiškumą
N. Rerichas ir teosofai
Išmagnetintojas
Vartiklis