Sukantis aplink sufizmo pavadinimą
Sufizmo etimologija nėra aiški. Trukdo ir nenustatytas tikslus šios mistinės islamo šakos atsiradimo laikas.
Galima išskirti dvi pagrindines žodžio šaknis suf vilna ir safa švarumas, tyrumas. Labiausiai paplitusios žodžio kilmės versijos: nuo safa (pabrėžiant dvasios tyrumą), safvat rinktinis, atrinktas, syfat savybės, kokybės, auss išmintis, saffa pirmoji eilė, suffa uždangalo (tento) žmonės, sufatul-kafa plaukas nuo pakaušio. Vis tik neužmirškime, kad sufizmas ir vilnonis arabų kalba užrašomas vienodai:
Arabų kalboje suf (vilna) panaudojamas ir nukrypimo, nuėjimo prasme. Safa atveju, galima kalbėti tiek apie kūnišką, tiek dvasinį švarumą. Iš kitos pusės, suf atveju būtų kalbama apie materialios gerovės atsisakymą, t.y. asketišką (dvasinį) gyvenimo būdą tad tyrumo ir vilnos prasmės šiuo atveju netgi turėtų ryšį.
Kita vertus, safvat turi išskirtinumo, pasirinktinumo prasmę; syfat geriausias žmogaus savybes, saffa irgi išskirtinumo, svarbumo, reikšmingumo prasmę (sufijai pirmieji ateidavo į mečetę ir maldos metu sudarydavo pirmąją eilę) kad su užuomina, kad jie yra arčiausia Alacho.
Uždangalo žmonės nepasiturintys, gyvenę mečetėje: taip vadinti kai kurie pirmųjų musulmonų vargšai, neturėję savo būsto ir gyvenę priestate prie pirmosios (Pranašo) mečetės Medinoje, kuris buvo suolas su uždanga. Plaukas nuo pakaušio savo išvaizdai (tame tarpe ir plaukams) dėmesio neskyrę žmonės.
Auss pasiūlė Taufikas Ibrahimas: ...[jis] žinomas arabams dar iki islamo nurodant krikščionių asketus, visų pirma arabus-nestoriečius, paprastai tampant vienuoliais apsisiausdavusius pašukiniu. Čia matome sąsają sufizmas-vilna pašukinis apdaras.
Taigi, visos minėtos reikšmės turi tam tikrą bendrą prasmę. Jas galima suskirstyti į 3 grupes: 1) išskirtinumo (safvat, syfat, saffa); 2) neturto (suf dėl asketo-atsiskyrėlio šiukštaus vilnonio apsiausto, suffa, sufatul-kafa); 3) dvasingumo (safa, auss).
Apibendrinus visus panašius aiškinimus, sufizmą apibrėžtume taip: asketinė islamo atmaina, didelį dėmesį skyrusi dvasiniam aspektui, atsisakant materialiųjų dalykų, asmeninių savybių tobulinimai norint priartėti prie Alacho.
Beje, arabų kalboje asketizmas zuhdun, o tokią šaknį turi ir saikas. Tad asketizmas islame visų pirma saikas: Zuhd tai visko, išskyrus Alachą, užmiršimas širdyje, o taip pat abejingumas žemiškojo gyvenimo malonumams laiką skiriant maldai. Sufizme zuhd tai askezė rašoma Islamo enciklopediniame žodyne.
Pacituosime Vahba bin al-Vardo žodžius: Atsiribojimas nuo pasaulio tame, kad nesigailėtum to pasaulietinio, kurio netekai, ir nesidžiaugtum tuo pasaulietiniu, ką gavai.
Be sufijų, nuorodai į asketus naudojo ir išminčių, gnostikų, vargšų, dervišų, asketų apibūdinimus. Vėliau apibūdinimas sufijas vilninis įsitvirtino tarp pasirinkusių mistinį islamo kelią.
Vis tik eilė netinka sufizmo etimologijai: Abu Huraira sakė, kad Alacho pasiuntinys sakė: Jei žmonės žinotų, ką galima gauti už atsaką į kvietimą maldai ir stovėjimą pirmoje eilėje, tai tada, jei neturėtų kitos išeities išskyrus burtus, jie, žinoma, rinktųsi burtus.
Šiame chadise nurodoma,kaip svarbu musulmonui maldos metu būti pirmoje eilėje. Todėl kiekvienas jų stengiasi ko anksčiau ateiti į mečetę, kad būtų pirmoje eilėje. Tai būdinga visiems musulmonams, ne vien sufijams.
Įtartinas ir saffa (švara), nes aplinkiniai vargu ar galėjo juos taip vadinti, nes dauguma juos priėmė neigiamai. Asketai islame neskyrė daug dėmesio kūno švarai, išvaizdai, tačiau pačiame islame ji susijusi su dvasine dora: Abu Malik al-Ašarija pasakė; Alacho pasiuntinys sakė: Švara pusė tikėjimo. Švaros naudai liudija apsiplovimas prieš kiekvieną maldą (atliekamą bent 5 kartus per dieną), tad prieš dvasinę švarą eina kūno švara.
Taip pat aiškinant kilmę, naudotas ir junginys ahl as-suffa (suolo žmonės), nurodant teisuolius, tačiau beturčius Pranašo pasekėjus. O Sabiras Tagailis išsakė spėjimą, kad sufizmas neturi etimologijos ir tėra garsų s, u ir f junginys, sukeliantis tam tikras psichofiziologines reakcijas. Kita vertus, yra manančių, kad sufizmas kilo iš graikų žodžio sofos išmintis, tačiau tai sunkiai pagrindžiama.
O kaip tapati sufizmui sąvoka naudojama tasavvuf. Kai kas mano, kad jo prasmę perteikia raidės: ta tavba (nuolankumas), sad safa (tyrumas), vav vilajat (artumas Alachui), fa faba (ištirpimas Alache).
Bet tasavvuf gaunamas prie sufizmo priduriant ta-. Ką tai duoda? Žodis tampa veiksmažodiniu daiktavardžiu. Pvz., kabara reiškia būti didžiu, o takbir išaukštinimas. Tasavvuf kilęs iš veiksmažodžio tasavafa tapti sufiju, tad tasavvuf reikštų tapsmą sufiju.
O jeigu laikytumės versijos, kad sufizmo pavadinimas kilo iš vilnos (suf), tai tasavafa reikštų vilketi vilnonį apdarą, o tada tasavvuf vilnonio apdaro nešiojimas.
Paaiškinimai
Wuhayb ibn al-Ward al-Makki (m. apie 770) tabijinų (sekanti karta po betarpiškai bendravusių su Pranašu) islamo mokslininkas, hadisų tyrinėtojas. Gimė ir užaugo Mekoje, gyveno religinį gyvenimą ir su juo siejama daugybė stebuklų. Iš jo mokėsi Ibm al-Mubarakas.
Taufikas Kamelis Ibrahimas (g. 1947) rusų filosofas, islamo ir arabų filosofijos tyrinėtojas, Rusijos islamo tyrinėtojų draugijos pirmininkas.
1973 m. baigė MGU mechanikos-matematikos fakultetą. 1978 m. apgynė filosofijos kandidatinę disertaciją kalamo atomistikos tema, o 1984 m. apgynė daktaro disertaciją Kalamo filosofija. 1983-92 m. Progerso leidykloje dirbo vertėju, nuo 1993 m. Maskvos pedagoninio universiteto kultūralogijos profesorius. Dirba Rusijos MA Rytų tyrimų institute. Vienas Islamo enciklopedinio žodymo autorių. Jis nelaiko Gazalio islamo ir sufizmo taikytoju. Iškėlė keletą nuostatų:
apie panteizmą kaip nuolatinį racionalistinių mokymų bruožą, iliustruodamas įvairiomis arabų-musulmonų mokyklų (kalamo, falsafos, sufizmo) pavyzdžiais; apie panteizmą kai pagrindinę materialistinės tendencijos išraišką viešpataujant kreacionistiniam teizmui; apie krikščioniškųjų ortodoksijos ir erezijos sąvokų perkėlimo į klasikinį islamą neteisėtumą. Musulmonų brolijos
Šiitai, sufijai ir kiti
Dvasinė praktika sufizme
Sufi ir Sabatėjo Sevi paralelės
Islamo mokslas: Omaro Chajamo laikmetis
Islamas: Laisva valia ir determinizmas
Regima ir neregima Ibn Arabi įtaka
Arabų filosofija: Ibn Sina
Ivanas Naživinas. Judėjas
Didysis bastūnas Chodža
Jėzus Kristus musulmonams
Pranašų nenuodėmingumas
40 an-Navavi chadisų
Mano sielos liūdesiai
Istorikas Al-Masudi
Kaaba Mekoje
Filosofijos puslapis
Vartiklis