Planeta, kurioje nebuvo juoko
Iš Raymund Smullyan. This Book Needs No Title: A Budget of Living Paradoxes, 1980
Pradžia | Vidurys | Pabaiga
5. Atgal į šiuolaikinius laikus
Kaip Viešpats tarė, taip ir buvo. Juokas vis labiau nyko planetoje ir Viduriniojo laikotarpio žmonės
pamatė, kad tai labiau tragiškas praradimas nei laimėjimas, ir darė viską, kad sustabdytų tą bangą. Tik
pačioje Viduriniojo laikotarpio pabaigoje pirmąkart pasirodė žmonijai, kad juokas, būdamas kažkuo
tolimu naudai, yra visai nepageidaujamas. Žmonės ėmė sakyti: "Gal mums reikia liautis
stabdyti bangą. Galbūt ji yra mūsų didžiausias palaiminimas, tik to nežinome. Galbūt atėjo
laikas, kai tas archaiškas dalykas, vadinamas 'Humoru', turi išnykti. Gal juokas tinka
laukiniams, tačiau mes jau tapome civilizuoti". Taip pradėjo jie kalbėti. Pirmiausia jie
juoką ėmė laikyti kažkuo, kas "kvaila", tačiau netrukus ėmė naudoti stipresnį terminą, "pamišimas".
Tada žmonija visiškai persiėmė idėja, kad humoras yra kita psichozės forma; juokas yra
psichopatologijos atvejis. Taip nutarta Viduriniajame laikotarpyje.
Taigi vėl grįžome į Šiuolaikinius laikus. Šiam laikmečiui būdingas faktas, kad dauguma žmonių
nenaudoja tiem laikotarpiams pavadinimų Senovės, Vidurinysis ir Šiuolaikinis, o naudoja
Psichopatinis, Pagijimo ir, dabartiniam, Sveiko proto. Taip, pasaulis dabar sveikas; liko visai nedaug
besijuokiančiųjų. Kad tik būtų žinoma, kaip juos galima išgydyti!
Taigi, vėl grįžtame prie pirmo skyriaus. Prisiminkime, kad palikome gydytojus keblioje padėtyje,
ieškančius, kaip rasti pusiausvyrą tarp juokazono ir nenuoširdazono, kuris turėjo priversti
besijuokiančius nuoširdžiai liautis juoktis.
----
Ir su skausmu buvo nustatyta, kad besijuokiančiųjų negalima pagydyti, bent jau artimiausioje
ateityje. Tai ką liko daryti? Čia medikai suskilo į dvi stovyklas, ir ligoninės tapo dviejų tipų. Tipo I
ligoninės buvo vadinamos "juoko-klyksmo ligoninėmis", o tipo II "grynomis juoko ligoninėmis".
Juoko-klyksmo ligoninėse gydytojai nustatė, kad ligoniai nėra išgydomi visam laikui. Taigi kartą ten
patekęs pacientas likdavo visam laikui. Visa, ką buvo galima padaryti, tai naudoti gydymą juokazonu
vėl ir vėl visą likusį paciento gyvenimą. Tvarka šiose ligoninėse buvo geležinė; ligoniai niekada
nebūdavo išleidžiami, o gydymas silpninamas. Buvo tvirtai ir su skausmu nustatyta, kad nors visiškas
išgijimas negalimas, juokazonas duodavo laikiną pagerėjimą, ir koks skausmingas buvo gydymas,
pacientui buvo geriau pajusti tikrovę ir klykti, negu pasitraukti į savo fantazijos pasaulį ir juoktis.
Dėl nežinomos priežasties juoko-klyksmo ligoninių pacientai neišgyvendavo ilgai. Tik keletas jų
išgyveno 6 ar 7 gydymo seansą.
Gryno juoko ligoninių filosofija buvo visiškai kitokia. Jie sutiko su juoko-klyksmo ligoninėmis,
kad juokas negali būti visiškai išgydomas, o daugelis abejojo, ar jis net laikinai išgydomas. Kaip
bebūtų, net jei galima išgydyti laikinai, tai ar verta? Kodėl neleisti besijuokiančiajam džiaugtis savo
gyvenimu; ar iš tikro taip blogai, kad jį apsėdo tos fantazijos? Taigi, kaip ir juoko-klyksmo ligoninėse
pacientai buvo talpinami visam gyvenimui. Tačiau nebuvo gydomi juokazonu - ir niekuo kitu.
Psichiatrai tose ligoninėse sakė ligoniams: "Jūs nepagydomi; jūsų psichozė amžina. Nėra
nieko, nuo ko jums būtų geriau. Taigi, nesistenkite jaustis geriau,
nesipriešinkite psichozei, o gyvenkite su ja. Turite išmokti džiaugtis savo juoku. Vienas
pacientų atsakė: "Tačiau daktare, mes jau dabar džiaugėmės savo juoku. Mes jau
prisitaikėme prie savo humoro" Gydytojas, tikriausiai nelabai supratę, pasakė: "Ne, ne, jūs privalote
išmokti gyventi su juo". Ir be tų kvailų gydytojų pastabų, kurios tik prajuokindavo pacientus,
besijuokiantys tose ligoninėse buvo labai laimingi. Visa, kas įmanoma, buvo daroma jų laimės
užtikrinimui. Netgi, tiksliau, jos net nebuvo ligoninės, o buvo izoliatoriai. Jų vienintelė funkcija buvo
apsaugoti nuo užsikrėtusiųjų likusį pasaulį. Tačiau buvo daroma viskas, kad jie jaustųsi patogiai. Jie
galėjo rinktis, dirbti ar nedirbti. Jiems buvo duodamas geriausias maistas, erdvūs kambariai, daug
poilsio galimybių. Ligoninės paprastai įsikurdavo didžiuliuose pastatuose ir pacientams buvo leidžiama
po juos vaikštinėti. Suteiktos galimybės mokytis; kiekviena ligoninė turėjo puikią juoko-biblioteką su
visais Senojo ir Viduriniojo laikotarpių tekstais. Užkrėstieji netgi galėjo įgyti įvairius mokslo laipsnius
ie netgi dauguma Hum dr. (Humorologijos daktarų) buvo iš šių ligoninių. Kitas puikus dalykas buvo,
kad juokas buvo linkęs apimti ištisas šeimas, tad jos visos kartu būdavo perkeliamos į gryno-juoko
ligonines.
Taigi gyvenimo sąlygos gryno juoko ligoninėse buvo artimos idiliškoms, išskyrus vieną dalyką!
Pacientų gyvenimą liūdino žinojimas apie baisų jų brolių likimas juoko-klyksmo ligoninėse! Gerasis
Dieve, jie sakė, kaip neteisinga, kad mūsų broliai klykia iki mirties kai mes galime mėgautis juoku. Ir
kiekvieną dieną atlikdavo religines apeigas melsdami Dievą, kad palengvintų jų brolių kančias. Galų
gale, jie nusprendė, kad maldų nepakanka ir gal yra kažkas, ką jie galėtų padaryti. Ir jie iš tikro
rado, ką galima daryti. Daugiau apie tai vėliau.
Besijuokiantys gryno juoko ligoninėse laikėsi požiūrio, kad jie sveiki, o likęs pasaulis
išprotėjęs. Jie tikėjo, kad niekas kita, kaip humoro jausmas, užtikrina asmens sveikumą. Taip tikrai, jie
laikė, kad yra sveika subkultūra tarp sergančios kultūros. Kai kurie šviesesnio proto psichiatrai netgi
padrąsindavo juose tuos įsitikinimus. Nors patys ir žinojo tiesą, kad besijuokiantys yra
pamišę, tačiau juto, kad psichologiškai yra gerai besijuokiančiam turėti iliuziją, kad jie yra sveiki.
Vienas besijuokiančių kartą pasakė didelei savo kolegų grupei: "Koks gi tas pasaulis, kuriame
gyvename! Jį sunkiau įveikti, nei pačią despotiškiausią diktatūrą. Diktatoriai bent jau yra
žinomas blogis; jie žino tvirtai, kad juos motyvuoja godumas ir valdžios troškimas. Tačiau tie
gydytojai juoko-klyksmo ligoninėse! Jie labiausiai išprotėję iš visų! Jie iš tikro tiki, kad padeda savo
pacientams! Kaip tai įveikti? Ar yra kas, ką galėtume padaryti? Tikrai, turime rasti
kažką!"
Ir, kaip sakiau anksčiau, jie kažką rado. Pirmiausia, kažkaip pavykdavo pacientams pabėgti iš
juoko-klyksmo ligoninių ir nieko nedelsdami verždavosi į gryno juoko ligonines, kur buvo
džiaugsmingai priimami. Tai gryno juoko ligoninių pacientams davė mintį: jie patys būriais
pabėgdavo iš gryno juoko ligoninių, surengdavo reidus į juoko-klyksmo ligonines ir išvaduodavo visus
juoko kankinius, kuriuos atsivesdavo atgal į gryno juoko ligonines. Tai prasidėjo Didysis juoko-
klyksmo ligoninių nuosmukis.
Taip, jos iš tikro nyko. Kaip tai atsitikdavo, iki galo neaišku. Tai iš dalies buvo dėl užpuolimų iš
gryno juoko ligoninių. Kitas svarbus veiksnys buvo, kad besijuokiantys išoriniame pasaulyje
nusprendė, kad jiems perdaug pavojinga pasilikti, nes gali būti pagauti ir uždaryti į ne tą ligoninę. Tad
jie savanoriškai nuėjo į gryno juoko ligonines ir visi buvo priimti. Taip atėjo diena, kai išoriniame
pasaulyje neliko nė vieno besijuokiančio; didžioji jų dauguma buco gryno juoko ligoninėse, o mažuma
juoko-klyksmo ligoninėse.
Ir tada atėjo lūžis juoko-klyksmo ligoninių moralėje bei disciplinoje. Vis labiau ir labiau gydytojai
atsisakydavo gydymo juokazonu; vis dažniau ir dažniau buvo nusprendžiama, kad tai
nehumaniška. Kai kurie jų ėmė net įtarti, kad tai visai ne susirgimas, tik jie nekėlė balso,
baimindamiesi, kad jų licencijos gydymui bus atšauktos. Tai pat iš išorės buvo didelis spaudimas
žmonės tebetvirtino, kad juokas yra liga, tačiau klykimas buvo daug blogiau nei juokas. Ir taip viena po
kitos juoko-klyksmo ligoninės persitvarkydavo į gryno juoko ligonines kol atėjo palaiminta diena, kai
išnyko paskutinė juoko-klyksmo ligoninė. Nuo tada visi pacientai buvo tik gryno juoko ligoninėse.
Tame istorijos taške, gryno juoko ligoninės buvo perpildytos. Tad jos pasikeitė į juoko-fermas,
juoko-miestus ir kitas juoko-bendruomenių tipus. Jose sąlygos buvo beveik tobulos. Nors jų nariai
negalėjo jų palikti, jie iš tikro turėjo viską, ko geidė širdis. Jie buvo beveik visiškai laimingi. Jų
vienintelis liūdesys tebuvo mintis, kad žmonės išoriniame pasaulyje negali mėgautis juoku. Ką jie dėl
to galėjo padaryti? Greičiausia nieko, jie nusprendė. Tačiau čia apvaizda įsikišo. Nutiko štai kas.
Išorinis pasaulis daug dėmesio skyrė gryno juoko bendruomenėms. Ir net gyvenimo sąlygos tose
bendruomenėse buvo geresnės nei išorėje. Tai turėjo nepaprastą poveikį ir sukėlė tikrą nenuoširdumo
epidemiją išoriniame pasaulyje. taigi, vienas po kito išorinio pasaulio gyventojai tapo nenuoširdūs ir
apsimesdavo besijuokiančiais, kad galėtų tapti juoko-bendruomenių nariais. Šių apsimetėlių
nereikia painioti su Viduriniojo laikotarpio pseudo-besijuokiančiaisiais. Pseudo-besijuokiantys buvo
nuoširdūs humoro ieškotojai manę, kad įsimindami juokus ir imituodami juoko garsus įgaus humoro
jausmą. Kitais žodžiais, pseudo-besijuokiantys niekada nebandė nieko apgauti, o tik apsigaudavo patys.
Tačiau šių dienų apsimetėliai besijuokiantys puikiai žinojo, kad neturi humoro jausmo ir dėl to
nesijaudino; jie teturėjo tikslą įsigauti į juoko-bendruomenes dėl geresnių gyvenimo sąlygų. Juoko
bendruomenių psichiatrai būdavo suklaidinami ir priimdavo juos, tačiau jų nariai, be jokių abejonių, tai
pastebėdavo. Tačiau jie buvo laimingi, kad teisingai numatė, kas nutiks. Taip atsitikdavo, kad
apsimetėlį supdavo nepaprastai gausus nuoširdžiai besijuokiančių skaičius, ir tai gana greitai
užkrėsdavo juoku patį apsimetėlį, per kelias savaites tampantį nuoširdžiu besijuokiančiu. Ir taip vienas
išorės pilietis po kito pateko į juoko-bendruomenes ir tapo besijuokiančiais. Tada net psichiatrai
susigriebė, kad pasaulyje neliko nesijuokiančiųjų. Visa planeta buvo milžiniška juoko ligoninė. Juokų
sodo laikai grįžo ir išplito po visą žemę. Žmonija galų gale vėl atrado Viešpatį ir jo darbus. Viešpaties
pranašystė išsipildė.
Epilogas danguje
Dievas gulinėjo ant patogios kušetės Danguje apsuptas giedančių
angelų choro. Nemodas (žaliasis
gyvūnas) gulėjo prie jo kojų laižydamas kojų pirštus, o Dievas švelniai glostė Nemodo galvą. Vienas
angelų paklausė: "Viešpatie, tavo darbai visada stebuklingi, kaip tai padarai?". Viešpats
nusijuokė ir tarė:
"Tai visai nesunku! Sunkiausia buvo įtikinti Adomą ir Ievą, kad jie turi laisvą valią. Tie žmonės yra
tikrai žavūs jie tarsi vaikai! Norint, kad jie kažką padarytų, tereikia įteigti, kad jie
daro tai. Jų pasikėlimas toks didelis, kad be laisvos valios iliuzijos, jie niekada nesiimtų jokių veiksmų.
Tad turiu užprogramuoti jų smegenis, kad tikrai tikėtų turį laisvą valią. Tačiau kaip tai padarau? Kaip
galiu priversti patikėti tokiu fantastiniu dalyku bet kurią juslią būtybę? Problema ne iš
lengvųjų! Jei būčiau nusileidęs ir tiesiog pasakęs, kad jie turi laisvą valią, jie niekaip tuo nebūtų
patikėję. Jie būtų pažvelgę į mane išplėstomis akimis ir sakę: "Tai fantastiška! Tu
apgaudinėji! Tikrai nejaučiame jokios laisvės!" Taip, anksčiau šaipiausi iš jų labai daug, tad
tokį neįtikėtiną pasakojimą jie būtų palaikę tik dar vienu mano juoku (ir, iš tikro, tame būtų teisūs!).
Ne, aš tikrai ne tas, kuris tai jiems pasakytų. Tada kas galėtų? Taigi, pasirodė, kad mūsų
draugas Nemodas tam tinka. Turėjau juos nusiųsti pas kažką, kas atrodė rimtas ir truputį bauginantis.
Tačiau prieš tai turėjau įtikinti Nemodą, kad jis turi laisvą valią. Kaip galėjau tai padaryti? Jis
tikrai būtų nepatikėjęs, jei būčiau jam tai pasakęs, - jis perdaug protingas. Taigi panaudojau kažką
derindamas hipnozę su telepatija. Tačiau tam turėjau priversti save patikėti, kad Aš
turiu laisvą valią! Mat turėjau žinoti, kaip jaučiamasi manant esant laisvu, kad galėčiau tą
jutimą telepatiškai perduoti Nemodui. Tai tikrai buvo sunkiausia visos operacijos dalis!
Neįsivaizduojate, kaip sunku įtikėti kažkuo, apie ką žinai, kad tai visiškai neteisinga, vien todėl, kad
žinai, kad tas laikinas įtikėjimas yra vardan naudos. Turėjau būti tikras, kad tą klaidingą įsitikimą
turėsiu ne visam laikui, nes būčiau visam laikui psichiškai nesveikas, ir tuo pačiu tokia būtų visa visata
ir tiek aš, tiek visata išnyktume. Tad užsihipnotizavau, kad tą akimirką, kai įtikinsiu Nemodą turint
laisvą valią, nedelsiant atsikratysiu savo psichinės negalios ir vėl žinosiu neturįs laisvos valios. Ir
būtent taip įvyko. Taigi, kai tik įtikinau Nemodą turint laisvą valią, galėjau manipuliuoti juo
priversdamas tikėti, kad jis yra "blogis", "maištaujantis prieš mane", "neapkenčiantis manęs" ir pan.
Priverčiau jį manyti, kad Aš, jo kūrėjas, kažkaip jaučiuosi esąs už jį "pranašesnis" ir "viešpatauju" jam.
Tai natūraliai paveikė jo pojūčius priverčiant sakyti man: "Kas tas Viešpats manosi esąs? Aš jam
parodysiu!" Trumpai kalbant, jis išstojo prieš mane. Tai buvo esminė vieta mano plane. Tada
jis pasišalino ir nusileido, kad suklaidintų Adomą ir Ievą. Toliau jau žinoma istorija".
Angelai juokėsi ilgai ir garsiai iš Viešpaties išminties. Vienas jų tarė: "Ir tu, Nemodai, kada pirmąkart
praregėjai apie Viešpaties žaidimą?" Nemodas atsiliepė:
"Iš tikro, ne anksčiau, nei grįžau į Juokų sodą. Taigi, ir pradžių, kai Viešpats užhipnotizavo mane
įtikindamas turint laisvą valią, ir kai užprogramavo mane, kad nekenčiu Jo, aš tikrai nusėlinau į planetą
su velniškais planais. Tądien, kai Adomas ir Ieva buvo išvaryti iš sodo, aš žinojau, kad laimėjau. Ir
netrukus, kai toji pora nuėjo toliau, kad "prilygtų kažkam", aš tryniau letenas iš džiaugsmo! Ir kai
humoras pradėjo dingti iš planetos, kaip aš džiūgavau! Mano planas veikė! (tuo metu neturėjau net
minties, kad visa tebuvo Viešpaties planas! ). Tačiau Viduriniaisiais amžiais sunerimau atsirandant
Juoko mokytojams. Atrodė įmanoma, kad jie gali atkurti humorą planetoje. Tai Aš
atsakingas už pseudo-mokytojus. Tai aš pašnibždėjau į jų sielas, kad jie gali gauti humoro jausmą
įsimindami juokus ir mokydamiesi "juoktis teisingai". Taip, kadangi humoras buvo vertingas, man
buvo svarbu suklaidinti žmones priverčiant galvoti, kad turi humoro jausmą, kai jo, iš tikro,
neturi.
Atėjus Šiuolaikiniams laikams, kai žmonės nusprendė, kad humoras yra kažkas psichopatiška, aš
buvau palaimintas. O atsiradus juoko-klyksmo ligoninėms, aš džiūgavau virš normos. Ir kai girdėjau
agonijoje klykiančių balsus, šokinėjau iš džiaugsmo! Tik pamanykite, Aš buvau atsakingas už
visą tą skausmą. Taip Aš turėjau tą galią! Aš išstojau prieš Viešpatį ir atnešiau visas tas kančias
į pasaulį. Taip, visa tai padariau! Aš iš tikro prilygau kažkam! Tačiau, kai juoko-klyksmo ligoninės
ėmė nykti, aš nepaprastai susirūpinau. Kas buvo blogai mano planuose? Tik nesakykite man, kad galų
gale laimi Viešpats! Gerasis Dieve, ar aš iš tikro kažkam prilygau, ar tik save apgaudinėjau? Ir
kai užsidarė paskutinė juoko-klyksmo ligoninė, puoliau į visišką paniką. Ir kai nesijuokiantys
stengėsi būti besijuokiančiais, kad patektų į juoko bendruomenes, o tada patys tapti
besijuokiančiais, buvau visiškai nusivylęs; žinojau, kad žaidimas baigtas. Daugiau neturėjau šansų. Tad
galėjau tik niūriai laukti, kai juokavimai galutinai sugrįš. Ir tikrai, aš tai dariau!
Tada visos tos situacijos tiesa smeigė tarsi peilis. Buvau apkvailintas! Taip, pilnai ir visiškai
apkvailintas! Netikėtai išvydau, kad visa mano veikla, nukreipta prieš Viešpatį, iš tikro yra Viešpaties
plano dalis! O gerasis Dieve, aš išstojau prieš Viešpatį tik todėl, kad Jis to norėjo! Jis apgavo
mane įteigęs, kad turiu laisvą valią, ir kas Aš esu tasai, padaręs visus dalykus. O tebuvau tik
pėstininkas Viešpaties kosminėje šachmatų partijoje!
Ach, kaip aš niršau, priekaištavau, pykau ir grasinau kumščiu Viešpačiui! Prisiekiau amžinai
keršyti! Tačiau siusdamas ir priekaištaudamas, staiga supratau, kad darau taip tik todėl, kad Viešpats
norėjo to; tai irgi Dieviškojo plano dalis. Kitais žodžiais, ką bedaryčiau, ką begalėčiau, nėra
jokios galimybės, kad būčiau prieš Viešpatį; bet kuris mano veiksmas buvo Jo! Aš palūžau ir
juokiausi, juokiausi ir juokiausi, kaip niekad dar nebuvau besijuokęs. Raičiausi ant žemės ir kvatojau
iki ašarų! Niekada dar nebuvo taip gera ir niekada dar nesijaučiau toks laisvas. Laisva valia
tebuvo tik nakties iliuzija, ir pagaliau išsilaisvinau iš to košmaro. Ir kol juokiausi ir juokiausi,
apsivaliau ir tapau tyras. Blogis, pasipūtimas, nepaklusnumas, niekingumas, kančios meilė visa tai
nuplovė juokas. Ir kai baigiau juoktis, buvau tyras kaip naujagimis. Dabar mylėjau Viešpatį, mylėjau
planetą, mylėjau Visatą, >viską mylėjau. Taip pakilo į dangų ir apkabinau Viešpatį. Buvau 9
kartus didesnis Sūnus palaidūnas".
Viešpats šypsojosi visiems susirinkusiems ir tarė: "Nuostabūs yra Kelio takai. Kaip laimingai
viskas pakrypo šioje planetoje tiksliai, kaip numačiau".
Pradžia
| Vidurys | Pabaiga
Papildomi skaitiniai:
Išsilaisvinę poetai
Odisėjas visapusiškas
R.W. Emersonas. Poetas
Pastabos apie kūrybiškumą
A. Rimbaud. Blogas kraujas
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Maksimalistinis vertėjo manifestas
Ana Jampolskaja. Futuristinis maištas
Žanas-Polis. Miręs Kristus nuo pasaulio viršūnės kalba apie tai, kad Dievo nėra
Sapnas arba Johano Keplerio pomirtinis rašinys apie Mėnulio astronomiją
Vienuolyno kapeliono pasakojimas apie gaidį ir vištą, Šantiklerą ir Pertelotę
Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Žozefas Anri Roni-Vyresnysis. Kataklizmas
Pranciška Regina Liubertaitė. Šauksmas
R.Kaijua. Sapnų apžavai ir problemos
A. Beliajevas. Ar lengva būti vėžiu?
Nikolajus Blochinas. Replikos
U.Eco. Fuko švytuoklė
Bjarte Breiteig. Stokholmas
Visų dienų apmąstymai
Teofilis Gotjė. Hašišas
Literatūriniai skaitiniai
Fantastikos svetainė
Filosofijos svetainė
Poetinės vizijos
|