Apie ufologiją kine
Dėmesio: Yra parengtas naujesnis straipsnio variantas: >>>>
Ufologija, paradoksali veiklos sritis: pasaulyje yra šimtai tūkstančių entuziastų,
tyrinėtojų, kurių tarpe daugybė rimčiausių mokslininkų, susibūrusių ir bendrijas,
asociacijas, centrus - visuose kontinentuose, - nėra šalies, kur nebūtų stebimi ir
fiksuojami NSO ar kitos kosminės anomalijos, tačiau ufologija išlieka nepripažįstama
akademiniuose sluoksniuose (bent jau oficialiai), o ir plačios visuomenės akyse tokia
studijų sritis iki šiol dažniausiai tik kelia pašaipą. Tie, kas domisi NSO, o dar ir
nežemiškomis civilizacijomis - įgauna nepatikimumo reputaciją ir geriausiu atveju laikomi keistuoliais.
Šitoks, dešimtmečiais gyvuojantis išankstinis nusiteikimas vargu ar gyvuotų visiškai
nenatūraliai, ir nepajudinama betoninė pasaulėžiūra visuomenėje bei žiniasklaidoje, iš
dalies yra palaikoma dirbtinai, izoliuojant visuomenę nuo tikrų duomenų bei galybės
faktų, susietų su NSO. Tai patvirtina ir tokie dezinformacijos projektai, kaip kad žymioji
Blue Book - JAV vyriausybinė-karinė iniciatyva, tirianti NSO, ir vėliau išviešinanti
bylas, cenzūruojant ir filtruojant informaciją. Teigiama, kad ir mokslinė fantastika ypač
kine buvo skatinama iš aukštesniųjų valdančiųjų sluoksnių, idant sumėtyti pėdas ir
pridengti išmone tai, apie ką baisu prabilti, kaip apie tikrovę. Ironiška, kad dauguma
kosminių filmų inspiravo ir savotiškai parengė žiūrovą naujo lygio išvadoms ir pasaulėžiūrai.
Labiau gilindamiesi į NSO egzistavimo klausimus neišvengiamai įneriame į politikos
sferą, susiduriame su visuomenės bei žiniasklaidos manipuliacijomis bei pasaulio
valdymo paslaptimis. Dauguma konspiracijų arba sąmokslo teorijų vienaip ar kitaip
siejasi su NSO, slaptomis technologijomis bei nežemiškų civilizacijų egzistavimu.
Atitinkamai svarbi čia iškyla informacijos išviešinimo politika, tiek neformali iniciatyva,
kaip kad Disclosure Project, tiek palaipsninis pratinimas prie naujų kosminių žinių, globalinės valdžios reguliuojamas iš viršaus.
Tačiau, kad pilnai pasitikti sąmonės iššūkius, kuriuos mums meta NSO, praskridęs
pro šalį ir dingęs juodoje naktyje, - mes atsiduriame vidiniuose ieškojimuose, abejonėse,
ar atradimuose, imamės vadinamų ezoterinių žinių - nes nemaža dalimi tai dvasinė,
mūsų įsitikinimų bei pasaulio suvokimo problema. Akivaizdu, kad išvien su
apmąstymais, kas yra, ar būtų jie, atvykstantys iš kitų planetų, pasaulių, ar matavimų, -
atsigręžiame ir į tai, kas esame mes patys, kaip sudaryti, iš kur atėjome, koks iš tiesų
žmonijos amžius. Kas jie - draugai ar priešai, kaimynai, o gal mūsų protėviai ar pačios
kūrybos padėjėjai mes, žemiečiai taip pat esame neatsiejama Visatos dalimi, mūsų
būtis daug didesnė, nei tvirtina racionalistinė pasaulietiška ideologija, ir kiek yra
palaikoma ši primityvi televizijos žinių tikrovė , tiek mes visokeriopai apribojami,
izoliuojami nuo tikrų tiesų bei gilesnių savo galių.
If someone tells you there's no other form of
life And you believe in that
too. I'm gonna tell you
'bout the other night I swear that
it's true. A cloud
of white and green and flying ships I've never seen Came
into my view.
Was I
frighted was
I scared
Was I thrown into confusion. As they glided
down so silently It wasn't
an illusion. Oh
no. No doubt about it.
Oh no. No doubt about it.
No Doubt About It Jokios abejonės dėl to- grupės Hot Chocolate
disko stiliaus hitas (1980-ais užkopęs į nr.2 Britanijoje) - viena iš puikiai perteikiančių tą
nuotaiką dainų, pavyzdinis pareiškimas muzikantų, palaikančių nežemiškų civilizacijų
egzistavimo idėją bei ufologines studijas. O tokiais buvo ir yra
Jimi Hendrix, David Bowie,
Rick Wakeman, Jon Anderson, grupė Moody Blues, Nina Hagen,
Hugh Cornwell ir The Stranglers, grupės Styx, Earth Wind and Fire, Gong, Guru Guru,
džiazo legenda Sun Ra, vienas įtakingiausių XX a. kompozitorių Karlheinz Stockhausen
ir daugelis kitų. Šaunuoliai aišku buvo ir Boney M, nešdami kosminę pop-mąstyseną tikrai į plačias mases.
Fantastikos temos susietos su NSO ir nežemiškomis civilizacijomis bene seniausiai
atsispindėjo JAV komiksuose, kurių keletas virto žymiais filmais, ir būtent kino medija
geriausiai išreiškė visą ufologijos problematiką. Neretai teigiama, kad tai prisižiūrėjus
filmų žmonėms gimsta ketinimas vadinamąją fantastiką palaikyti tikrove. Tačiau nemažai
net ir ankstyvųjų pro-ufologinių filmų siužetų buvo paremtomis tikromis istorijomis,
paplitusiais pasakojimais ar pripažintų tyrinėtojų liudijimais.
Taip pat, yra teigiama, kad viena seniausių, holivudo klasika tapusi nespalvota juosta
Diena, kai sustojo Žemė (The Day The Earth Stood Still, 1951; rež. Robert Wise) buvo
sumanyta, pastatyta ir demonstruota siekiant išbandyti masinio žiūrovo reakciją į nežemiškų civilizacijų egzistavimo faktą bei kontaktą su svečiu iš kitur.
Filmas sukurtas pagal H. Bates apsakymą Atsisveikinimas su valdytoju (Farewell to the Master,
1940). 1995 m. jis įtrauktas saugojimui į JAV Nacionalinį filmų registrą. 1954 m. Lux Radio Theater perdarė į radijo pjesę.
Filmui F.L. Wrightas sukūrė skraidančią lėkštę, bandydamas imituoti eksperimentinę medžiagą, kuri
pažeista, tarsi gyvas kūnas žaizdą, užtraukia pažeidimą nepalikdama jokių randų.
Filme gera linkintis ateivis Klaatu, kai su 8-ių pėdų aukščio robotu Gortu nusileidžia į Žemę, kariškių
sužeidžiamas. Jis gydomas ligoninėje, tačiau praktiškai jis įkalinamas. Iš jos pabėgęs, apsistoja paprastų
žmonių šeimoje. Susisiekia su iškiliu mokslininku, kurį įtikina dėl savo sugebėjimų, išspręsdamas
trijų kūnų uždavinį. Per jį jis įspėja žemiečius, kad suvaldytų savo agresyvumą ir
nusiginkluotų, kitaip jo labiau išsivysčiusi civilizacija juos sunaikins. Klaatu išskrenda, o mums uždraudžiama ekspansija į
kosmosą, o mus stebės neįveikiami robotai.
Visiškai nepanaši į pirminę, nauja filmo versija buvo sukurta, 2008-aisiais, kur vietoj
pacifistinių idealų, kontaktas su ateivio asmenybe bei technologija pateikiamas kaip
grėsmė Žemės saugumui, lyg ruošiant šiandieninį žiūrovą pavojui iš kosmoso.
Per keletą pokario dešimtmečių, Holivudo dėka, kosminiai, fantasmagoriniai bei
futuristiniai filmai, pilnai įsigalėjo visose kino kategorijose ir gal daugiausia B-
movie galaktikoje. Kaip tik ten nesibaigiantys atradimai gali pasitikti kino egzotikos
megėjus, ką reiškia vien Kelionė į iki-istorinių moterų planetą
(Voyage to the Planet of Prehistoric Women, 1968) ir daugelis kitų filmų. "Kelionė į iki-istorinių
moterų planetą" buvo pastatyta įtakoje vieno pirmųjų tarybinių fantastinių juostų
"Vėtrų planeta" (1962). Bene pirmuoju Rusijos fantastiniu filmu buvo
"Kosminis reisas" (1934), kurio konsultantu dirbo pats
K.Ciolkovskis (apie filmą daugiau žr.
>>>>).
Fantastikos kino žanras buvusioje TSRS be abejo nusipelno atskirų studijų.
Neabejotinai vienos svarbiausių ufologijai išlieka Steven Spielberg'o
stulbinančio populiarumo kino juostos - Artimieji trečiojo laipsnio kontaktai (Close
Encounters of the Third Kind, 1977) - ir tolimesnė, ateivio ir žemės berniuko
draugystės saga E.T. (1982). Kaip teigiama, po šio filmo premjeros Baltuosiuose
rūmuose, pats prezidentas Ronald Reagan'as, priėjęs prie režisieriaus, apsikabino ir
pašnabždėjo apstulbusiam Steven'ui šioje salėje gal nėra ir šešių žmonių, kurie žinotų, kaip tikra visa tai...
Šiuo laikotarpiu įsibėgėjantys
Žvaigždžių karai (Star Wars), nors
negali būt tiesiogiai priskirti ufologinei tematikai, taip pat palaikė kosminio pobūdžio
atsivėrimą, lakios vaizduotės žygį į naujas erdves, pasitelkus Joseph Campbell'o
psichologines įžvalgas ir mitologines studijas. Kita bebaimių kosminių kelionių serija
Žvaigždžių takai (Star Trek) taip pat įėjo į Ronald Reagan'o Baltuosiuose rūmuose peržiūrimų filmų sąvadą.
Svarbūs ufologijoje ir susietose studijose įvykiai neretai yra atspindėti gan
dokumentiško stiliaus filmuose, kaip kad Roswell (1994), ar kiek romantika
pagražintuose, kaip kad Filadelfijos eksperimentas (Philadelphia
Experiment, 1984), ar bent dalinai gyvais pasakojimais paremtuose, kaip
Angaras 18 (Hangar 18, 1980) vienas iš nedaugelio tokios tematikos
amerikietiškų filmų tuomet beveik iškart (1982-ųjų naujųjų metų naktį) parodytas
centriniu TSRS televizijos kanalu, dėl ko tapo ypač populiariu už geležinės užkardos,
nors Jungtinėse Valstijose filmas buvo komerciškai nesėkmingu.
Kino klasikos kolekcijos, net ir labai žemiška prasme, negalima įsivaizduoti be
Stanley Kubrick'o Kosminės odisėjos (2001: A Space Odyssey, 1968)
ar Andrejaus Tarkovskio Soliario (1972), - giliai filosofinių bei avangardinių
filmų, kuriuos galima būtų žiūrėti tapogi kaip artimus ufologijai. Toks pat išlieka ir nepamainomas
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
(The Man Who Fell on Earth, 1976), režisieriaus Nicolas Roeg'o 1976-ų metų, gnostinis filmas su
David Bowie'iu pagrindiniame vaidmenyje.
Nuoroda: Naujesnis straipsnio variantas: >>>>
Parengė Lukas Devita
PRIEDAI
A reiškia Andromeda
Taip vadinasi britų TV 1961 m. serialas ir astrofiziko Fred Hoyle
romanas (1963 m.). 2006 m. buvo išleista nauja jo versija.
Septyniuose 45 min. epizoduose pasakojama apie radijo signalą, gautą Andromedos kryptimi.
Nustatoma, kad signale užkoduotas superkompiuteris ir programa, kurią jis turi vykdyti. Kompiuteris
sukuriamas ir paleidžiama programa. Ji pradeda klausinėti apie žmonių visuomenę ir biochemiją. Įvairios
vyriausybinės ir verslo organizacijos norėtų mašiną panaudoti savo tikslams, tačiau jis turi savo paskirtį
Žemėje
Panaudodama jaunos asistentės Kristinos DNR ji užaugina dirbtinę moterį, pavadinamą Andromeda.
Juodasis debesis F. Hoyle fantastinis romanas (1957)
apie milžiniško tarpžvaigždinio dujų debesies įsiveržimą į Saulės sistemą grasinant blokuoti Saulės spinduliavimą. Iš nevilties astronomai bando
komunikuoti su debesimi ir sulaukia nelauktų rezultatų. Debesis atrodo turintis protą.
Kai jie atskris...
Dainininkė Rihanna koviniame fantastiniame filme Jūrų mūšis (Battleship, premjera Tokijuje 2012 m.
balandžio 3 d.) su grupe jūreivių karinių laivų pagalba gelbsti Žemę nuo ateivių antpuolio. Pateikiame ištrauką iš jos interviu V. Kingui.
K. O pati tikite ateiviais?
R. Kai buvau maža, tėvas dažnai siuntė mane ant namo stogo, kad žiūrėčiau į žvaigždes ir ieškočiau
skraidančių lėkščių. Bet taip nė vienos ir nepamačiau! Tačiau, tikriausiai, kažkas turėtų būti kitose planetose.
Nors britų mokslininkas Styvenas Hokingas sako, kad į kosmosą siųsti signalus - labai bloga idėja. Nes, kai
jie atskris, tai bus tarsi Kolumbo susidūrimas su indėnais. Beje, jie bus kolumbu, o mums vargu ar gerai baigsis.
Papildomai skaitykite:
Bėgimas į kosmosą
Tikrasis vyriškumas
Mokslininkai fantastikai
Kosminės operos bangomis
Planetų judėjimo pakeitimai
2018 m. fantastiniai filmai
Į žvaigždes pas kitus protus
Ateitis nebus tokia kaip buvo...
Rock poetika: Jimi Hendrix
Kosminė opera ir Marsas
Apie taiką nešantį ginklą
Ar Marsietis nuves į Marsą?
Terra Incognita ir Terra Fantastica
Ar pametėsit į visatos pakraštį?
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
SUN RA: muzika iš atviro kosmoso
Psichikos jėga, atomo energija ir reaktyvine raketa
Daina gyvenime: David Bowie ir "Space Oddity"
Filmas iš jūros bangos sūkurio
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Žvaigždžių žmonės: pastabos dabar
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Ž. A. Roni-vyresnysis. Žvaigždžių klajūnai
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
Žvaigždžių karų belaukiant
Keista Ciolkovskio filosofija
G. Beresnevičius. Autsaideriai
Mitologija Visatos masteliu
Andy Warhol "Oksidacija"
Daugiaveidis Marsas
Svečias iš kosmoso
Julija Zonis. Megido
977 (filmas)
Vartiklis