Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Taip pat skaitykite: Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
1966-ais metais, atvertę gan neįprastą, bent jau Teksaso valstijoje, 
jaunų vietinių muzikantų plokštelės viršelį su mistiška akimi virš piramidės, rastumėte tokį kreipimąsi:
Nuo Aristotelio laikų žmogus sugrupavo, tiksliau išskaidė savo žinojimą 
vertikaliai į tarpusavyje nesusietas sritis - Mokslą, Religiją, Seksą, Bendravimą, Darbą ir pan. Svarbiausias akcentas žmogaus kalboje bei jo žinių 
kaupimo sistemoje buvo objekto identifikavimas, bet ne ryšiai tarp objektų. Ir jis pats save privertė naudoti protavimo įgūdžius atskiriems 
 atvejams, vienu metu vienai problemai ar situacijai. Ar žmogus galėjo prasiveržti iš už tokio užhipnotizuoto mąstymo būdo, pagaliau suabejoti 
juo (kaip kad padarė Einšteinas) ir perorganizuoti savo žinias taip, kad 
jos būtų susietos tarpusavyje, horizontaliai. Tuomet jis įgautų naują 
sveiką protą, atsivėrusį dėka sugebėjimo suvokti ir pripažinti savo gyvenimą, kaip ištisinį ir vientisą,
atvejams, vienu metu vienai problemai ar situacijai. Ar žmogus galėjo prasiveržti iš už tokio užhipnotizuoto mąstymo būdo, pagaliau suabejoti 
juo (kaip kad padarė Einšteinas) ir perorganizuoti savo žinias taip, kad 
jos būtų susietos tarpusavyje, horizontaliai. Tuomet jis įgautų naują 
sveiką protą, atsivėrusį dėka sugebėjimo suvokti ir pripažinti savo gyvenimą, kaip ištisinį ir vientisą,
The Psychedelic Sounds (Psichodeliniai garsai).
Tokio mąstymo paieškos ir sudaro debiutinio 13th Floor Elevators 
albumo pagrindą. Kreipimosi autoriai išreiškia viltį, kad papildomos cheminės priemonės gali padėti praplėsti sąmonę, pakeisti požiūrio kampą, 
pagal kurį atbukęs žmogus teberūšiuoja žinias. Tačiau netrukus cheminių preparatų vartojimas privertė talentingą 13 aukšto liftų lyderį
Roky Ericson'ą*) atsigulti į psichiatrinę ligoninę, visų apgailestavimui. Iki šiol įtakinga grupė bene pirmoji susiejo su muzika terminą,
greitu laiku kabinamą prie visko, kas egzotiška, neįprasta ir įmanoma parduoti. 
Kalbant apie psichodelinį roką galima būtų jį apibrėžti ir kaip to meto pažangų ketinimą išreikšti populiarios muzikos forma gilesnę dvasinę 
patirtį. Garsų, žodžių, bei spalvų pagalba atkurti bei padėti žmonės atsiminti aukštesniąją sąmonės būseną, kurios apibūdinime tai ir nėra 
nieko antgamtiško - meilė, harmonija bei savimonė. Muzika turėjo tapti labiau ritualine nei pramogine, skirta pakylėti dvasią vietoj to kad 
liūliuoti buitine užmarštimi. Lyg šamanų ar senųjų išminčių pasaulyje, giesmės galėjo įvesti į transą skleisti idėjas, keisti tautų papročius. 
Tokie aukšti siekiai žinoma atrodė pretenzingi miesčioniškiems Amerikos piliečiams, kaip ir griežtai klasinei Anglijos, ar snobiškai Europos visuomenei.
Tačiau drąsius permainų užmojus galėjo įkvėpti vien to meto Amerikos 
free džiazo novatoriai. Saksofonistų John Coltrane'o**) ar Pharoah Sanders'o laisvų garsų tirados gali pasirodyti pagrįstos
pašėlusio vėjo ar jūros kūrybiniais principais ir be abejo laužančios bet kokias 
įprastines kompozicijos sampratas. Pianisto ir orkestro, tiksliau arkestro (pagal biblinio laivo pavadinimą) vadovo 
Sun Ra muzika 
priminė, kokia atvira skambesiui yra kosminė erdvė ir kiek daug slypi Afrikos ritmuose. Šių džiazo gigantų muzika iš dalies gali būt pavadinta 
psichodeline, bent jau jie tapo savi margaspalvių menininkų tarpe ir vėliau atsidurdavo progresyvių roko muzikos žurnalų viršeliuose.
Viena tokių neprisitaikiusių menininkų, poetų grupuotė apsigyveno San Francisko Hight-Ashbury kvartale. Ten susibūrę muzikantai grojo 
valandomis, ar visą dieną nemokamam koncerte parke, o vakarais, - naujai įsikūrusiose švenčių salėse - Fillmore Auditorium bei Avalon, 
tapdami grupe, be kurios Amerikos roko istorija neįsivaizduojama - Grateful Dead. Su ispanų kilmės gitaristu Jerry Garcia priešakyje, jie 
išvystė meditatyvines instrumentines improvizacijas, paversdami dainas savotiškomis ragomis, vadovaudamiesi džiazine intuicija bei spontanišku 
muzikiniu mąstymų. Tai atsiskleidė plokštelėje Anthem Of The Sun (Himnas saulei), o dar įtikinamiau - gyvuose koncertiniuose įrašuose.
Laisvo muzikinio tęstinumo roko muzikantai galėjo pasimokyti iš nepamainomo amerikiečių novatoriaus John Cage'o, nemažai dėmesio skyrusio 
plūduriuojantiems garsams bei pauzėms! Kita įtakinga roko muzikai asmenybė - avangardistas Terry Riley, mantrinio grojimo sintezatoriumi 
bei vargonėliais pradininkas, lyg Rytų muzikos meistras galintis nenuilstamai groti savo meditatyvines kompozicijas kiaurą naktį.
Elektrinių vargonų variacijos tapo svarbia Los Andželo grupės The Doors dalimi, kuri išvien su The Byrds tapo sėkmingiausiomis, iškilusiomis 
psichodelinėje eroje. O taip pat ir Jefferson Airplane, išgarsėjusi haliucinacine vaikiškos fantazijos daina White Rabbit (Baltas 
triušis), neatsiejama nuo jos autorės, pagrindinės grupės dainininkės 
Grace Slick. Amerikos psichodelinė muzika savo skambesiu buvo labiau minimalistiška, aštresnė ir
agresyvesnė nei Britanijos. Nors yra išimčių, kaip kad paplūdimio berniukų šedevras, daugiaprasmiai pavadintas Pet Sounds,
švelnus, ypač vientisas bei melodingas 1966-ųjų metų albumas, 
kurio visas dainas vienu įkvėpimu parašė grupės Beach Boys brolis-atsiskyrėlis Brian Wilson'as, atspindėdamas savo brandą ir
bandymą studijos prieblandoje nušlifuoti pop daineles iki deimantinio blizgesio. 
Psichodelinės eros perversmai iškėlė originalias asmenybes su savita 
filosofija, greitu laiku tapusias savo kartos legendomis, kaip Jimi Hendrix 
ar Jim Morrisson. Pakankamai skirtingi artistai, abu žavėjosi 
Amerikos Indėnų mitologija ir savo poezija bei dainomis padėjo iškelti ją 
iš užmaršties, lyg iš nuotrupų bandydami atkurti sudaužytą savo šalies sielovaizdį. 
The Doors atvėrė duris į ištisą šamanistinį-dionistinį pasaulį, o pradžioje Jim Morisson 
tik svajojo tapti įžymybėmis kaip dabar primiršta grupė Love. Neatsitiktinai, nes tuomet jau populiarios Kalifornijoje 
Love lyderis Arthur Lee rekomendavo Jim'o grupę plokštelių firmos Elektra įkūrėjui, prodiuseriui Jac Holzman'ui. Meksikiečių kilmės 
gitaristas ir dainų autorius Lee drastiškai vystė grupės skambesį nuo 
 tradicinio folk, link triukšmingesnio ankstyvojo garažo stiliaus, kol 
kūrybine Love kulminacija tapo 1967 metų albumas Forever Changes (Amžinos permainos), puikiai atspindintis bendrą jaunų 
neprisitaikiusiųjų nuotaiką, ieškojimus, pasimetimą ir nervinę įtampą. 
Skambesiu suvienijęs akustines gitaras, styginių orkestruotes, švelnią 
bei dinamišką ritmiką, poetišku Artur Lee balsu albumas pateikia vieną ryškiausių savo laikmečio reziume.
tradicinio folk, link triukšmingesnio ankstyvojo garažo stiliaus, kol 
kūrybine Love kulminacija tapo 1967 metų albumas Forever Changes (Amžinos permainos), puikiai atspindintis bendrą jaunų 
neprisitaikiusiųjų nuotaiką, ieškojimus, pasimetimą ir nervinę įtampą. 
Skambesiu suvienijęs akustines gitaras, styginių orkestruotes, švelnią 
bei dinamišką ritmiką, poetišku Artur Lee balsu albumas pateikia vieną ryškiausių savo laikmečio reziume. 
Dar niūresnį tikrovės atspindį perteikė Niujorko grupė Velvet Underground", savitai išnaudodama psichodelinę techniką
repetatyvinėms, aštraus skambesio kompozicijoms. Pop menininko Andy Warhol'o Fabrike 
repetavusi ir koncertavusi (pradžioje sąmoningai be ribos tarp šių veiksmų) grupė, turbūt sulaukė tiek pasekėjų, kiek buvo klausytojų. 
"Velvet Underground" buvo lyg savotiška atsvara tuometiniam "vaivorykštės 
spalvų muzikavimui" - juodai apsirėdę, juodais akiniais prisidengę 
"psichodeliniam" apšvietime, jie grojo ilgiausias šaižaus garso pjeses, 
pastiprintus John Cale elektriniu altu (su bosinės gitaros stygomis), kas 
tapo rupios muzikos "ties triukšmo riba" pradžia, visų niūrių temų roko 
istorijoje paskelbimu ir įsimintinomis dainomis, kartais be galo 
lyriškomis, kaip kad "Sunday Morning". "Velvet Underground" vieni pirmųjų 
pademonstravo, kad gabūs muzikantai sugeba meniškai suderinti ekstremaliausius skambesio kraštutinumus. Net vizualiai tai buvo 
paliudyta - juodos grupės fone stovėjo baltai apsirėdžiusi dainininkė 
Nico, ir kol nedainuodavo, tiesiog išreiškė priešybių vienovę. Debiutinis 
albumas, 1967 metų "Velvet Underground And Nico", laikomas vienu geriausiu 
roko istorijoje ir, pasak grupės lyderio Lou Reed'o, buvo įrašytas per 
keletą valandų. Andy Warhol 
ne tik debiutavo prodiuseriu, bet pateikė ir įmantrų viršelio apipavidalinimą, legendinį bananą baltame fone. 
Vaizduojamasis menas atrado vis glaudesnius santykius su muzika, koncertų 
organizatoriai siekė pabrėžti naujos kultūros išskirtinumą, spalvingais 
bei šokiruojančiais plakatais. Salės apšvietimas tapo savarankiška 
koncerto dalimi, ne mažiau svarbia už atlikėjus, "psichodelinės šviesos" 
buvo išgaunamos diaprojektoriais su spalvota, nuo karščio mirguliuojančia 
žele, spaudos dažais ar aliejumi. Tai nebuvo sumanyta kaip pramoginė 
linksmybė, bet kaip meninio poveikio dalis, deranti su garsu, atlikėjų 
scenine apranga, choreografija, plokštelių viršelio dizainu. Taipogi 
išdilo riba tarp klausomos ir šokamos muzikos, nes ji buvo priimama 
įvairiais lygmenimis, ir judesys, vaizdas galėjo pratęsti muzikos 
suvokimą bei išgyvenimą. Toje pat terpėje pirmą kart plačiau pasireiškė 
ir Amerikos kino avangardistai. Visa tai tapo pagrindu vėliau vadinamai "multimedijai".
Dažniausiai liudijama, kad pirmuosius "psichodelinius" plakatus nupiešė 
muzikantai George Hunter ir Mike Ferguson iš grupės "The Charlatans" savo 
koncertams The Red Dog salūne, dar 1965-ųjų vasarą. Dailininkai 
spontaniškai kurdavo banguojančius šriftus, piešdami visą afišą ranka, 
skubotai organizuojamiems koncertams Haight-Ashbury salėse. Dažnai 
paskutiniu momentu, ar pakylėtoj atmosferoj, kas gal būt tik padėjo jų 
darbams tapti sprogimu tuometiniam plakato mene, nuaidėjusiam per visą 
Ameriką, ir įtakojusiam vėliau kontinentus iki pat Azijos. Iškiliausiomis 
Vakarų pakrantės dizainerių dirbtuvėlėmis tapo Family Dog ir Bill Graham'o prezentacinė kompanija.
Tačiau vaivorykštinės vizijos buvo savotiški drabužiai pakitusiam 
mąstymui ir atvirai sąmonei, - pagrindinėms Kalifornijos permainų varomosioms jėgoms.
 
Įvairiausius jaunimo judėjimus sutraukė pirmasis stambesnis renginys
San Francisko Aukso vartų parke, 1967 metų sausyje. Jo organizatorius, 
vienas iš pogrindinio leidinio San Francisco Oracle redaktorių, Allen 
Cohen įvardino jį Genčių susirinkimu siekiant suvienyti visuomeninį aktyvumą ir meilę,
o plačiau įvykis tapo žinomas daugiaprasmiu Human Be-In vardu, ką galima būtų interpretuoti ir kaip Žmogau būk atbudęs. 
Kalifornijos bruzdėjimo kulminacija tapo 1967-ų Meilės vasara, kai 
šimtas tūkstančių suplaukė vien į Haight-Ashbury rajoną, dar tiek pat 
turistų, FTB agentų, narkomanų, prekeivių, mafijozų ir provokatorių, kaip 
prisimena Allen Cohen, kol policijos reidai galiausiai privertė daugelį 
rimtų aktyvistų, tam tarpe rašytoją Ken Kesey, iškeliauti per pasaulį, 
skleidžiant permainų sėklas. Žinoma Haight-Ashbury traukė visus, kaip 
laisvos meilės, sąmonės praskaidrėjimo ar euforjos rojus, bet ši vieta 
įkūnijo ir kitą svarbų sixties naujos asmenybės aspektą, - pacifizmą 
bei toleranciją, kartais susiliejusią išvien su vidine ar išorine psichodeline patirtimi. Pasak Allen'o, 
Mes laukėme vasaros, kaip vaikų kryžiaus žygio per Ameriką, gelbėjančio 
šalį ir visą pasaulį nuo militaristų diktato, ir pagrindinės karų 
priežasties - vidinio pykčio, gobšumo bei materializmo. Mes tapatinome 
save su pasauliu, kaip vientisa, nedaloma socialine esybe, suvokėme 
planetą, kaip vieningą aplinką, ir laikėme Žemę rūpestingais namais. 
Meilė, mes tikėjome, įveikia baimę ir mažos komunos galėtų pakeisti 
klases, patriarchalinę šeimą ar masinį susvetimėjimą. Nuo pat 1965-ųjų 
hipiai puoselėjo jausmą, kad karinga dvasia, skatinanti žmogų dominuoti 
ir naikinti kūriniją bus transformuota visų šventųjų įkvėpimu. Mūsų 
didvyriais buvo Mahatma Ghandis bei Martin Luther King'as. O taip pat mes 
sėmėmės iš Rytų išminties lobyno, persikeldami per laiko ir erdvės 
vandenynus studijavome Upanišadas,
 Dao de dzing,
 budistinius 
šventraščius, zen meditacijos nuorodas savo praktikai. Hermann Hesse'ės 
'Siddhartha; ėjo iš rankų į rankas, šalia to kriepėmės į Europos 
šamanistinę praeitį, ankstyvąją Krikščionybę, Egipto magiją ir kaip žinia, atsigręžėme į Amerikos indėnų mitologiją.
Drąsūs polėkiai, kultūrų sintezė, pažinimo siekis, kaip tik ir atsispindi 
psichodelinės eros muzikoje, kuri pajėgi atgaivinti idealus ir todėl 
nustoja būti tik senienų mėgėjų objektu. Pagaliau psichodelika, sielos 
matymas, tai ir pats muzikos komponavimo būdas, kūrybinis nusiteikimas, 
vidinės ramybės ir skaidraus mąstymo ilgesys, išliekantis įtakingas šių dienų jaunoms grupėms, ypač Jungtinėje Karalystėje. Pvz., 
Geriausia 2003 metų nauja grupe ten visuotinai pripažinta airių The 
Thrills, kuri skamba (ir atrodo) lyg iš Beach Boys užsilikusių archyvinių įrašų.
Parengė Lukas Devita   
*) Rokis Eriksonas (Roger Kynard "Roky" Erickson, 1947-2019)  
amerikiečių muzikantas, dainininkas ir dainų autorius, psichodelinio roko pradininkas. Buvo vienu 13th Floor Elevators grupės 
įkūrėju (1965) ir jos lyderiu. Savo debiutinį albumą he Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators grupė išleido 1966 m. 
su R. Eriksono daina You're Gonna Miss Me apie skausmingą išsiskyrimą. Liftininkai buvo marichuanos ir psichodelinių 
narkotojų naudotojai. Netrukus Eriksonui pripažino paranojinę šizofreniją. Grupė vėliau vėl susirinko 2015  m. ir sudalyvavo 
Ostino Levitation festivalyje. 1974 m. išėjęs iš ligoninės įsteigė naują grupę Bleib Alien (vėliau pervardintą į  Roky 
Erickson and the Aliens)  su labiau kieto roko skambesiu. 9-me dešimtm. tapo apsėstas laiškų rinkimu.
 
**) Džonas Koltreinas (John William Coltrane, 1926-1967)  
amerikiečių saksofonistas, džiazo muzikantas ir kompozitorius, dar žinomas kaip Trein (Trane). Karjerą pradėjo Eddie 
Vinsono grupėje. Pirmąjį kvartetą įkūrė 1960 m. Grojo tenoro ir soprano saksofonais, jo atliekami ir komponuojami kūriniai 
vyravo nuo Bebop iki Free jazz stilių. Vystė savą, vos ne religinį, požiūrį į džiazą  ir garsiausiu tos krypties 
pavyzdžiu tapo albumas A Love Supreme (1964). Mirė nuo kepenų vėžio.
Papildomai skaitykite:
Naujoji banga
Lietuviškoji PUNK era
Teofilis Gotjė. Hašišas
Aklieji vargonų virtuozai
A.Warhol - nuobodulio karalius
Jim Morrison, Amerikos poetas
Bręstant su Pink Floyd
Pranašiškas Aldous Huxley
SUN RA: atviro kosmoso muzika
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
Natų sistemos autorius Gvidas Aretietis
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Mankurtas: asmuo be ateities
R. Tamošaitis. Perkantis žmogus
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Mitologija Visatos masteliu
A. Huxley. Suvokimo durys
Susitikimai BLITZ klube
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Rock poetika: Jimi Hendrix
Išsilaisvinę poetai
Egzistencializmas
Meno skiltis
Vartiklis