Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Taip pat skaitykite:
Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
1966-ais metais, atvertę gan neįprastą, bent jau Teksaso valstijoje,
jaunų vietinių muzikantų plokštelės viršelį su mistiška akimi virš
piramidės, rastumėte tokį kreipimąsi:
"Nuo Aristotelio laikų žmogus sugrupavo, tiksliau išskaidė savo žinojimą
vertikaliai į tarpusavyje nesusietas sritis - Mokslą, Religiją, Seksą,
Bendravimą, Darbą ir pan.. Svarbiausias akcentas žmogaus kalboje bei jo žinių
kaupimo sistemoje buvo objekto identifikavimas, bet ne ryšiai tarp
objektų. Ir jis pats save privertė naudoti protavimo įgūdžius atskiriems
atvejams, vienu metu vienai problemai ar situacijai. Ar žmogus galėjo
prasiveržti iš už tokio užhipnotizuoto mąstymo būdo, pagaliau suabejoti
juo (kaip kad padare Einšteinas) ir perorganizuoti savo žinias taip, kad
jos būtų susietos tarpusavyje, horizontaliai. Tuomet jis įgautų naują
sveiką protą, atsivėrusį dėka sugebėjimo suvokti ir pripažinti savo
gyvenimą, kaip ištisinį ir vientisą"
"The Psychedelic Sounds" ("Psichodeliniai garsai") -
šitokio mąstymo paieškos ir sudaro debiutinio "13th Floor Elevators"
albumo pagrindą. Kreipimosi autoriai išreiškia viltį, kad papildomos
cheminės priemonės gali padėti praplėsti sąmonę, pakeisti požiūrio kampą,
pagal kurį atbukęs žmogus teberūšiuoja žinias. Tačiau netrukus cheminių
preparatų vartojimas privertė talentingą "13 aukšto liftų" lyderį Rocky
Ericson'ą atsigulti į psichiatrinę ligoninę, visų apgailestavimui. Iki
šiol įtakinga grupė bene pirmoji susiejo su muzika terminą, greitu laiku
kabinamą prie visko, kas egzotiška, neįprasta ir įmanoma parduoti.
Kalbant apie psichodelinį roką galima būtų jį apibrėžti ir kaip to meto
pažangų ketinimą išreikšti populiarios muzikos forma gilesnę dvasinę
patirtį. Garsų, žodžių, bei spalvų pagalba atkurti bei padėti žmonės
atsiminti aukštesniąją sąmonės būseną, kurios apibūdinime tai ir nėra
nieko antgamtiško - meilė, harmonija bei savimonė. Muzika turėjo tapti
labiau ritualine nei pramogine, skirta pakylėti dvasią vietoj to kad
liūliuoti buitine užmarštimi. Lyg šamanų ar senųjų išminčių pasaulyje,
giesmės galėjo įvesti į transą skleisti idėjas, keisti tautų papročius.
Tokie aukšti siekiai žinoma atrodė pretenzingi miesčioniškiems Amerikos
piliečiams, kaip ir griežtai "klasinei" Anglijos, ar snobiškai Europos
visuomenei.
Tačiau drąsius permainų užmojus galėjo įkvėpti vien to meto Amerikos
"free"džiazo novatoriai. Saksofonistų John Coltrane'o ar Pharoah
Sanders'o laisvų garsų tirados gali pasirodyti pagrįstos pašėlusio vėjo
ar jūros "kūrybiniais principais" ir be abejo laužančios bet kokias
įprastines kompozicijos sampratas. Pianisto ir orkestro, tiksliau
"arkestro" (pagal biblinio laivo pavadinimą) vadovo
Sun Ra muzika
priminė, kokia atvira skambesiui yra kosminė erdvė ir kiek daug slypi
Afrikos ritmuose. Šių džiazo gigantų muzika iš dalies gali būt pavadinta
psichodeline, bent jau jie tapo "savi" margaspalvių menininkų tarpe ir
vėliau atsidurdavo progresyvių roko muzikos žurnalų viršeliuose.
Viena tokių neprisitaikiusių menininkų, poetų grupuotė apsigyveno San
Francisko Hight-Ashbury kvartale. Ten susibūrę muzikantai grojo
valandomis, ar visą dieną nemokamam koncerte parke, o vakarais, - naujai
įsikūrusiose "švenčių salėse" - "Fillmore Auditorium" bei "Avalon",
tapdami grupe, be kurios Amerikos roko istorija neįsivaizduojama -
Grateful Dead. Su ispanų kilmės gitaristu Jerry Garcia priešakyje, jie
išvystė meditatyvines instrumentines improvizacijas, paversdami dainas
savotiškomis "ragomis", vadovaudamiesi džiazine intuicija bei spontanišku
muzikiniu mąstymų. Tai atsiskleidė plokštelėje "Anthem Of The Sun"
("Himnas saulei"), o dar įtikinamiau - "gyvuose" koncertiniuose įrašuose.
Laisvo muzikinio "tęstinumo" roko muzikantai galėjo pasimokyti iš
nepamainomo amerikiečių novatoriaus John Cage'o, nemažai dėmesio skyrusio
"plūduriuojantiems" garsams bei pauzėms ! Kita įtakinga roko muzikai
asmenybė - avangardistas Terry Riley, "mantrinio" grojimo sintezatoriumi
bei vargonėliais pradininkas, lyg Rytų muzikos meistras galintis
nenuilstamai groti savo meditatyvines kompozicijas kiaurą naktį.
Elektrinių vargonų variacijos tapo svarbia Los Andželo grupės "The Doors"
dalimi, kuri išvien su "The Byrds" tapo sėkmingiausiomis, iškilusiomis
psichodelinėje eroje. O taip pat ir "Jefferson Airplane", išgarsėjusi
haliucinacine vaikiškos fantazijos daina "White Rabbit" ("Baltas
triušis"), neatsiejama nuo jos autorės, pagrindinės grupės dainininkės
Grace Slick. Amerikos psichodelinė muzika savo skambesiu buvo labiau
minimalistiška, aštresnė ir agresyvesnė nei Britanijos. Nors yra išimčių,
kaip kad "paplūdimio berniukų" šedevras, daugiaprasmiai pavadintas "Pet
Sounds", švelnus, ypač vientisas bei melodingas 1966-ųjų metų albumas,
kurio visas dainas vienu įkvėpimu parašė grupės "Beach Boys" "brolis-
atsiskyrėlis" Brian Wilson, atspindėdamas savo brandą ir bandymą studijos
prieblandoje nušlifuoti pop daineles iki deimantinio blizgesio.
Psichodelinės eros perversmai iškėlė originalias asmenybes su savita
filosofija, greitu laiku tapusias savo kartos legendomis, kaip
Jimi Hendrix
ar Jim Morrisson. Pakankamai skirtingi artistai, abu žavėjosi
Amerikos Indėnų mitologija ir savo poezija bei dainomis padėjo iškelti ją
iš užmaršties, lyg iš nuotrupų bandydami atkurti sudaužytą savo šalies
sielovaizdį.
"The Doors" atvėrė duris į ištisą šamanistinį- dionistinį pasaulį, o
pradžioje Jim Morisson
tik svajojo tapti įžymybėmis kaip dabar primiršta
grupė "Love". Neatsitiktinai, nes tuomet jau populiarios Kalifornijoje
"Love" lyderis Arthur Lee rekomendavo Jim'o grupę plokštelių firmos
"Elektra" įkūrėjui, prodiuseriui Jac Holzman'ui. Meksikiečių kilmės
gitaristas ir dainų autorius Lee drastiškai vystė grupės skambesį nuo
tradicinio folk, link triukšmingesnio ankstyvojo "garažo" stiliaus, kol
kūrybine 'Love" kulminacija tapo 1967 metų albumas "Forever Changes"
("Amžinos permainos"), puikiai atspindintis bendrą jaunų
neprisitaikiusiųjų nuotaiką, ieškojimus, pasimetimą ir nervinę įtampą.
Skambesiu suvienijęs akustines gitaras, styginių orkestruotes, švelnią
bei dinamišką ritmiką, poetišku Artur Lee balsu albumas pateikia vieną
ryškiausių savo laikmečio reziume.
Dar niūresnį tikrovės atspindį perteikė Niu Jorko grupė
"Velvet Underground", savitai išnaudodama psichodelinę techniką repetatyvinėms,
aštraus skambesio kompozicijoms. Pop menininko
Andy Warhol'o "Fabrike"
repetavusi ir koncertavusi (pradžioje sąmoningai be ribos tarp šių
veiksmų) grupė, turbūt sulaukė tiek pasekėjų, kiek buvo klausytojų.
"Velvet Underground" buvo lyg savotiška atsvara tuometiniam "vaivorykštės
spalvų muzikavimui" - juodai apsirėdę, juodais akiniais prisidengę
"psichodeliniam" apšvietime, jie grojo ilgiausias šaižaus garso pjeses,
pastiprintus John Cale elektriniu altu (su bosinės gitaros stygomis), kas
tapo rupios muzikos "ties triukšmo riba" pradžia, visų niūrių temų roko
istorijoje paskelbimu ir įsimintinomis dainomis, kartais be galo
lyriškomis, kaip kad "Sunday Morning". "Velvet Underground" vieni pirmųjų
pademonstravo, kad gabūs muzikantai sugeba meniškai suderinti
ekstremaliausius skambesio kraštutinumus. Net vizualiai tai buvo
paliudyta - juodos grupės fone stovėjo baltai apsirėdžiusi dainininkė
Nico, ir kol nedainuodavo, tiesiog išreiškė priešybių vienovę. Debiutinis
albumas, 1967 metų "Velvet Underground And Nico", laikomas vienu geriausiu
roko istorijoje ir, pasak grupės lyderio Lou Reed'o, buvo įrašytas per
keletą valandų. Andy Warhol
ne tik debiutavo prodiuseriu, bet pateikė ir
įmantrų viršelio apipavidalinimą, legendinį bananą baltame fone.
Vaizduojamasis menas atrado vis glaudesnius santykius su muzika, koncertų
organizatoriai siekė pabrėžti naujos kultūros išskirtinumą, spalvingais
bei šokiruojančiais plakatais. Salės apšvietimas tapo savarankiška
koncerto dalimi, ne mažiau svarbia už atlikėjus, "psichodelinės šviesos"
buvo išgaunamos diaprojektoriais su spalvota, nuo karščio mirguliuojančia
žele, spaudos dažais ar aliejumi. Tai nebuvo sumanyta kaip pramoginė
linksmybė, bet kaip meninio poveikio dalis, deranti su garsu, atlikėjų
scenine apranga, choreografija, plokštelių viršelio dizainu. Taipogi
išdilo riba tarp klausomos ir šokamos muzikos, nes ji buvo priimama
įvairiais lygmenimis, ir judesys, vaizdas galėjo pratęsti muzikos
suvokimą bei išgyvenimą. Toje pat terpėje pirmą kart plačiau pasireiškė
ir Amerikos kino avangardistai. Visa tai tapo pagrindu vėliau vadinamai
"multimedijai".
Dažniausiai liudijama, kad pirmuosius "psichodelinius" plakatus nupiešė
muzikantai George Hunter ir Mike Ferguson iš grupės "The Charlatans" savo
koncertams "The Red Dog" salūne, dar 1965-ųjų vasarą. Dailininkai
spontaniškai kurdavo "banguojančius" šriftus, piešdami visą afišą ranka,
skubotai organizuojamiems koncertams Haight-Ashbury salėse. Dažnai
paskutiniu momentu, ar "pakylėtoj" atmosferoj, kas gal būt tik padėjo jų
darbams tapti sprogimu tuometiniam plakato mene, nuaidėjusiam per visą
Ameriką, ir įtakojusiam vėliau kontinentus iki pat Azijos. Iškiliausiomis
Vakarų pakrantės dizainerių dirbtuvėlėmis tapo "Family Dog" ir Bill
Graham'o prezentacinė kompanija.
Tačiau vaivorykštinės vizijos buvo savotiški drabužiai pakitusiam
mąstymui ir atvirai sąmonei, - pagrindinėms Kalifornijos permainų
varomosioms jėgoms.
Įvairiausius jaunimo judėjimus sutraukė pirmasis stambesnis renginys San
Francisko "Aukso vartų" parke, 1967 metų sausyje. Jo organizatorius,
vienas iš "pogrindinio" leidinio "San Francisco Oracle" redaktorių, Allen
Cohen įvardino jį "Genčių susirinkimu" siekiant "suvienyti visuomeninį
aktyvumą ir meilę", o plačiau įvykis tapo žinomas daugiaprasmiu "Human
Be-In" vardu, ką galima būtų interpretuoti ir kaip "Žmogau būk atbudęs".
Kalifornijos bruzdėjimo kulminacija tapo 1967-ų "Meilės vasara", kai
šimtas tūkstančių suplaukė vien į Haight-Ashbury rajoną, dar tiek pat
turistų, FTB agentų, narkomanų, prekeivių, mafijozų ir provokatorių, kaip
prisimena Allen Cohen, kol policijos reidai galiausiai privertė daugelį
rimtų aktyvistų, tam tarpe rašytoją Ken Kesey, iškeliauti per pasaulį,
skleidžiant permainų sėklas. Žinoma Haight-Ashbury traukė visus, kaip
laisvos meilės, sąmonės praskaidrėjimo ar euforjos rojus, bet ši vieta
įkūnijo ir kitą svarbų "sixties" naujos asmenybės aspektą, - pacifizmą
bei toleranciją, kartais susiliejusią išvien su vidine ar išorine
psichodeline patirtimi. Pasak Allen'o,
"Mes laukėme vasaros, kaip vaikų kryžiaus žygio per Ameriką, gelbėjančio
šalį ir visą pasaulį nuo militaristų diktato, ir pagrindinės karų
priežasties - vidinio pykčio, gobšumo bei materializmo. Mes tapatinome
save su pasauliu, kaip vientisa, nedaloma socialine esybe, suvokėme
planetą, kaip vieningą aplinką, ir laikėme Žemę rūpestingais namais.
Meilė, mes tikėjome, įveikia baimę ir mažos komunos galėtų pakeisti
"klases", patriarchalinę šeimą ar masinį susvetimėjimą. Nuo pat 1965-ųjų
hipiai puoselėjo jausmą, kad karinga dvasia, skatinanti žmogų dominuoti
ir naikinti kūriniją bus transformuota visų šventųjų įkvėpimu. Mūsų
didvyriais buvo Mahatma Ghandis bei Martin Luther King. O taip pat mes
sėmėmės iš Rytų išminties lobyno, persikeldami per laiko ir erdvės
vandenynus studijavome Upanišadas, Dao de dzing, Budistinius
šventraščius, zen meditacijos nuorodas savo praktikai. Hermann Hesse'ės
"Siddhartha" ėjo iš rankų į rankas, šalia to kriepėmės į Europos
šamanistinę praeitį, ankstyvąją Krikščionybę, Egipto magiją ir kaip
žinia, atsigręžėme į Amerikos indėnų mitologiją".
Drąsūs polėkiai, kultūrų sintezė, pažinimo siekis, kaip tik ir atsispindi
psichodelinės eros muzikoje, kuri pajėgi atgaivinti idealus ir todėl
nustoja būti tik "senienų" mėgėjų objektu. Pagaliau psichodelika, "sielos
matymas", tai ir pats muzikos komponavimo būdas, kūrybinis nusiteikimas,
vidinės ramybės ir skaidraus mąstymo ilgesys, išliekantis įtakingas šių
dienų jaunoms grupėms, ypač Jungtinėje Karalystėje. Pavyzdžiui,
"Geriausia 2003 metų nauja grupe" ten visuotinai pripažinta airių "The
Thrills", kuri skamba (ir atrodo) lyg iš "Beach Boys" užsilikusių
archyvinių įrašų.
Parengė Lukas Devita
Papildomai skaitykite:
Naujoji banga
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Teofilis Gotjė. Hašišas
Aklieji vargonų virtuozai
A.Warhol - nuobodulio karalius
Jim Morrison, Amerikos poetas
Bręstant su Pink Floyd
Pranašiškas Aldous Huxley
SUN RA: atviro kosmoso muzika
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Rock poetika: Jimi Hendrix
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Kelios mintys apie kiaulių gripą
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Kosminė opera ir Marsas
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Lietuviškoji PUNK era
R. Tamošaitis. Perkantis žmogus
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Mitologija Visatos masteliu
Susitikimai BLITZ klube
Mankurtas: asmuo be ateities
Išsilaisvinę poetai
Daugiaveidis Marsas
Egzistencializmas
Vartiklio naujienos
Meno skiltis