![]() |
Pamela Zolina 1. Ontologija: metafizikos šaka, nagrinėjanti egzistavimo arba būties pagrindus ir principus. 2. Įsivaizduokite ryto dangų, blyškiai žydrą, beveik žalsvą, kuriame tik prie horizonto įžiūrimi debesys. Žemė sukasi ir teka saulė, yra kalnai, pūva vaisiai, foraminiferos kriauklėje atsiranda dar vienas ruožas, auga kūdikių nagai, kaip, beje, ir lavonų plaukai, byra smėlio laikrodžių smėlis ir verda kiaušiniai. 3. Sara Boil mano, kad jos nosis per didelė, nors daugelis vyrų kadaise ja žavėjosi. Jos nosis idealios formos: profiliu tarsi rūpestingai nubrėžtas geometrinis kontūras. Ant kuprelės oda įtempta taip, kad per ją matosi kaulo baltumas, kurios architektūrinis griežtumas ir nepriekaištinga forma artima tai, kuri būdinga per Padėkos dieną suvalgyto kalakuto krūtinės kaului. Jos mergautinė pavardė Slos, kuri yra vokiečių-anglų-airių kilmės; mokykloje ji prastai žaidė softbolą ir be to, kad ją paskutinę įtraukė į komandą, ją skyrė į aikštės centrą niekas ir niekada iki ten neatmesdavo kamuolio; iš visų menų ji labiausiai mėgo muziką, o muzikoje J.S. Bachą; dabar gyvena Kalifornijoje, nors užaugo Bostone ir Tolede. 4. Pusryčių metas Saron namuose la Floridos gatvėje, Alabamoje (Kalifornijos valstija). Vaikai prašo saldžių kukurūzų dribsnių. 5. Jei sugebėtumėte įsivaizduoti kukurūzinių dribsnių dėžutę kaip abstraktų objektą, ji galėtų jums pasirodyti nuostabi. Stačiakampė forma, klasikinės proporcijos, tikslus pagaminimas, spalvų gausa blizgančiose sienelėse: dangiškai žydra, avietinė, sultinga prašmatni ochra, praeitame amžiuje naudota tik dieviškų atvaizdų kūrimui bei aklų marmurinių dievukų veidų papuošimui. Milžiniška apimtis. Svoris netto 16 uncijų, 250 gramų. "Jie nuotigriai!" šūkteli Toni-Tigris. Reklama ant dėžutėsw žada: energija, pačios gamros žavesys, maistinės savybės. Nenuvystanti jaunystė. Ant užpakalinės sienelės Viljamo Šekspyro kaukė ją reikia kruopščiai iškirpti, sulankstyti ir tada prie tūkstančių smulkučių Šekspyrų, gyvenančių Kanzas Sityje, Detroite, San Diege, Taksone, Tampe prisidės dar vienas. Šekspyras čia atrodo eresnis ir, galima sakyti, prieinamesnis, nei įpratome jį matyti. Beveik visi vaikai nori jo kaukės; ir Sara atideda tą saliamonišką sprendimą iki to laiko, kai dėžutė ištuštės. 6. Ryškus oranžinis užrašas praneša, kad pakete, kažkur tarp auksinių dribsnių, paslėptas siurprizas. Jo iki šiol dar nerado, ir vaikai prašo daugiau dribsnių dideli geltoni kalnai, daugiau, nei jie gali suvalgyti, - ir skuba jį surasti. Tačiau, nepaisant to, pusryčių pabaigoje dėžutė vis dar netuščia, o siurprizas vis dar kažkur viduje. 7. Siūlomas netgi ypatingas kažkokios slaptos draugijos prizas: šifras ir stebuklingas žiedas, kurio savininku gali tapti, nurodytu adresu nusiuntęs dėžutės viršelį ir 50 ct. 8. Vienu metu trys tokie patrauklūs pasiūlymai. Sarai Boil atrodo, kad to perdaug. Matyt, su produktu ne viskas gerai ir jį reikia parduoti kuo galima greičiau, suspėti ištuštinti lentynas iki tol, kol ta žinia plačiai neišplito. Gal tie dribsniai skatina baisaus vėžio vystymąsi mažiems vaikams. Sara Boil nurenka dubenėlius su nupieštais ant jų triušiukais ir beisbolo komandų emblemomis, išpila pieną su permirkusiais dribsniais, o jos galvoje kyla laikraščių antraštės: "mirtinai sergantys vaikai", "Saldi likimo ranka", "lemtingas mažylius žudantis saldumas". 9. Sara Boil energinga, protinga jauna moteris, žmona ir motina. Jos geras išsilavinimas, tačiau didžiausias pasididžiavimas jos auganti šeima. Sara iš tikrųjų yra laiminga. 10. Gimimo diena 11. Namų tvarkymas. Nr. 1 12. Kol nepasieksime kitos statistiškai apgyvendintos planetos ir nepradėsime kalbėtis su jos žaliaveidžiais gyventojais, argi galime turėti bent kokį supratimą apie kitokią kultūrą turėdami, žinoma, tik šį nuvytusį, be jokių bendravimo priemonių, pasaulį? Jei peržiūrėsime Vakarų kultūros metastazes, tai atrodys dar mažiau tikėtina. Sara Boil įsivaizduoja, kaip visas pasaulis tampa panašus į Kaliforniją, visi topografiniai iškilimai išnyksta veikiant salstelėjusio kvapo odos depiliatoriaus, visa žmonija laikosi dietos, vaikšto tamsiais akiniais, vienodais lelijų ir rožinės spalvos plaukais. Žalia kaip avokadas ir rožinė kaip žiedas, apjuosta greitkelių korsetu, amžina ir begalinė, visą pasaulį apimanti ir pakeičianti Kaliforniją. Kalifornija! 13. Nukrypimas 1. Apie Entropiją 14. Namų tvarkymas. Nr. 2 15. Kartais ji sunumeruoja arba aprašo daiktų kambariuose ypatybes. Svetainėje yra 819 skirtingų perkeliamų daiktų, įskaitant knygas. Kai kuriems duoti įprasti pavadinimai, kitiems išgalvoti: taip šepetys plaukams pažymėtas kaip "Šepetys plaukams", odekolonas kaip "Odekolonas", o kremas rankoms kaip "Katė". Ji nepaprastai mėgsta vaikiškus žodynus, enciklopedijas, abėcėles ir visokiausius žinynus; tvarkingai sudėlioti ir turintys savo vietą, jie suteikia jai komforto pojūtį. 16. Ant miegamojo durų du apibrėžimai iš enciklopedijos: "Dievas garbinimo objektas" ir "Homeostazė organizmo vidinės būsenos pastovumas". 17. Sara Boil teliūskuoja vystyklus, plauna skalbinius, o šv. Veronika, keičia paklodes vaikų lovytėse. Ji pradeda tvarkyti žaislus, peržengdama ir apeidama ištisus ant grindų pastatytus miestus, - jai atrodo, kad juose vis dar verda gyvenimas. Juose yra pervežimo priemonės, vaistai, civilinės ir karinės paskirties atributai, žaislinių gyvūnų, per daugelį metų nučiupinėtų vaikų rankų, zooparkas, šimtai mažų figūrėlių plastmasinių gyvulėlių, kaubojų, mašinų, astronautų iš jų žaisdami vaikai kuria didesnius ir mažesnius pasaulius. Vienas mėgstamiausių Salos žaislų Baba, medinė rusų lėlė, kurią atidaręs viduje randi kitą, mažesnę, tačiau lygiai tokią pačią lėlę, o joje dar kitą ir t.t. Savotiška begalybės pamoka, bent jau 7 lėlių apimtyje. 18. Sara Boil motina mirė prieš du metus. Sara muziką laiko laiko intervalų sujungimo priemone; ir Bachui, jos nuomone, tai pavyko geriausiai. Jos akys kartais tampa tos minėtos virtuvės kempinės spalvos. Įgimta jos plaukų spalva ruda, kaip spanielio, tačiau prieš kelis mėnesius, vieną košmarišką ir isterišką dieną, ji perdažė jas rausva, tad dabar jie dvispalviai, su juosta per vidurį, tarsi purvinų lūšnų nutriušusios sienos ar senos municipalinės mokyklos. 19. Nukrypimas 2. Apie Šiluminė Visatos mirtis Daugiau >>> Šiluminė Visatos mirtis 20. Sara Boil įsipila Koka-Kolos ir užsidega cigaretę. Tirštas rudas gėralas, saldus ir šaltas, nuo kurio ima skaudėti gerklę ir dantis nusmelkia skausmas. Stebuklingas mano jaunystės prieskonis. Saros akys ašaroja nuo angliarūgštės. Sara mąsto apie šiluminę Visatos mirtį. Tų vasaros dienų, begalinių, kaip Airijos gyvatė, kuri burna sučiupusi uodegą, braunasi per senovinius foliantus. 21. Namų tvarkymas. Nr.3 22. Per pietus išverčiama tik viena pieno stiklinė. 23. Reikia palaistyti augalus: gebenę, hiacintus, levandą, avokadą, ciklamenas ir pašerti žuvytes akvariume laimingas porcelianinių pilių ir undinėlių savininkes. Vėžlys kiekvieną dieną atrodo vis prasčiau matyt, dvesia. 24. Saros Boil akys mėlynos. Labiau nei mėlynos, ir tas mėlynumas visai kitoks, nei Gamtos spalva, nei koks buvo visos literatūros įkvėpimo šaltinis. Švari, šiuolaikinė, aitri, dirbtinai mėlyna spalva: spindinti dangaus žydrynė atvirutėse, atsiųstose iš kaitrių subtropikų čiabuviai šiepia baltus dantis ir dviprasmiškai šaiposi; daug žadanti, nenatūrali sodri stiprių trankvilizatorių tablečių mėlynė; šalta ir kelianti gailestį sintetinės virtuvės kempinės; tyriausia, neįtikėtina Kalifornijos baseinų glazūros žydruma. Chemikai savo laboratorijose kūrė šį mėlynumą iš tūkstančių bespalvių neįprastos struktūros kristalų. Kurių kiekvienas unikalus ir nepakartojamas, atvėsindavo juos ir grynindavo; ir štai dabar jų sukurtas grožis šnypščia, putoja ir liepsnoja Saros akyse. 25. Nukrypimas 3. Apie šviesą 26. Šviesa ir svetainės tvarkymas 27. Nukrypimas 4. Apie dadaizmą 28. Laiko ir kitokie matavimo prietaisai 29. Po pietų, tvarkydama vonią, Sara Boil pastebi naują raukšlelę. Ji nuo vidurio kaktos nutįsta iki parpuakio ir vos pastebima, tačiau Sara, suraukdama antakius, aiškiai ją mato ir įsivaizduoja, kaip ji atroys ateityje. Sara nubrėžia dar vieną brūkšnelį lentelėje ant sienos, pavadintoje "Raukšlelės ir kiti mirtingumo požymiai". Tokių brūkšnelių su paskutiniuoju jau 32. 30. Sara Boil energinga ir išmintinga jauna moteris, žmona ir motina. Ji puikiai išsilavinusi, tačiau didžiausias jos pasididžiavimas jos auganti šeima. Sara savotiškai laiminga. Ji turi daug pomėgių, ji aktyviai dalyvauja daugybėje visuomeninių renginių ir tik kartais, kartas nuo karto, Pasiduoda įkyrioms mintims apie Laiką, Entropiją, Chaosą ir Mirtį. 31. Sara Boil niekada tiksliai nežino, kiek turi vaikų. 32. Laikas nuo laiko Sara apie tai susimąsto; kartais ta mintis pati suranda Sarą; kartais ta mintis net slegia Sarą mintis apie tai, kad dar yra daug, ko galima laukti ir norėti, be to paprasčiausio dauginimosi akto kažkuria prasme veidrodinio giminės pratęsimo. Retkarčiais naktimis Sara prisimena gimdymus raudonų pliušinių krėslų medžiagą ir jos spalvą bei prakaituojančios seselės kvapnų kvėpavimą. Medinė rusišška lėlė turi idealiai apvalias ryškiai raudonas dėmes ant skruostų; ji atsidaro per vidurį, ir pasaulį išvysta tiksliai tokia pati, tik mažesnė lėlė su lygiai tokiais pat rausvais skruostais, o po jos dar viena ir t.t. 33. Kokia laiminga žmonija, mąsto Sara, vaikai mums atrodo tokie gražūs. Jei ne, tai būdami tikrais kraujasiurbiais, būtų greitai nušluoti nuo žemės paviršiaus ir tuo pačiu civilizacija, pasiekusi neregėto suklestėjimo, palaipsniui susinaikintų. Žaviausios mergaitės, sulaukusios vos 12 m., būtų operuojamos, perrišant kiaušintakius. Be paliovos visi siekiai būtų pajungti vienam tikslui dirbtinai sukurtų jausmų tobulinimui ir nebūtų daugiau investicijų į dažnai mus nuviliančius mūsų įsčių vaisius. 34. 27. Nukrypimas 5. Apie meilė 35. Sara Boil kartais jaučia visišką bendrumą su savo kūnu, o kartais visišką atsiskyrimą nuo jo. Jau atkreiptas dėmesys į kūno ir asmenybės susidvejinimą. Jau atkreiptas dėmesys į erdvės ir laiko susidvejinimą. Jau atkreiptas dėmesys į vyro ir moters susidvejinimą. Jau atkreiptas dėmesys į į materijos ir energijos susidvejinimą. Kartais ji savo kūną įsivaizduoja esant gyvūnu, kurį šeimininkė (jos siela) išveda pasivaikščioti į parką. Gyvenimiškos patirties žibintų stulpai. Saros rankos nusėtos strazdanomis, o kai ji lavai pavargsta, po akimis atsiranda mėlynės. 36. Darbas namuose niekada nebus baigtas chaosas slapstosi visad pasirengęs įsiveržti į nuravėtą plotą; džiunglės apverstos purvinais indais ir darosi baisu nuo didelių pliušinių gyvūnėlių staugimo. Stiklinės akys sukelia siaubą. 37. Į parduotuvę šventinio torto 38. Prieš šventinį vakarėlį Ponia Deivid Boil, Saros Boil uošvė, ateina į vakarėlį jos anūko gimimo dienos proga. Dovanų atneša žaisliuką Austrijoje pagamintą medinį ančiuką. Ančiukas kriksi, kai tampai grindimis už virvutės. Sra Boil šokoladą ir karamelę supilsto į popierinės stiklinaites, o ponia Deivid Boil sėdi už virtuvės stalo ir kalba su ja. Ji kalba apie kelis dalykus: pirmiausia apie sodą ir juodų vabalų antpuolį mano, kad juos užvežė ir Honkongo, - kurie negailestingai graužia augalų šaknis ir lapus; antra, apie kaimynę, kuri serga vėžiu ir džiūsta akyse. Kaimynė niekada niekuo nesirgo, ir staiga vėžys; dabar ji silpsta nepaprastai sparčiai. Gydytojas sako, kad jos kūnas chaosas, chaosas; jame kaip laukinės blaškosi ląstelės. "Kai ją aplankiau, - pasakoja ponia Deivid Boil, - ji vos pažino mane, negalėjo kalbėti ir negalėjo būti švari". 39. Kartais Sara sunkiai beprisimena, kiek turi tų gudručių nupenėtų vaikučių. 40. Anksčiau, kai jai visai vienai tekdavo stovėti aikštės centre, toli nuo kitų žaidėjų, ji kūrė daineles ir tyliai dainavo jas. 41. Ji stengiasi Pasaulio pabaigą įsivaizduoti kaip visuotinį apledėjimą. 42. Ji stengiasi Pasaulio pabaigą įsivaizduoti kaip visuotinį tvaną. 43. Ji stengiasi Pasaulio pabaigą įsivaizduoti kaip visuotinį branduolinį karą. 44. Turėtų būti dar kažkas, laikas nuo laiko pamano Sara Boil. Ką galima padaryti, kad pasikeistų, nors mažiausios dulkelės judesyje, pasaulio judėjimas ir vystymasis? Kartais sapne Sara kuria didingas ir visiems suprantamas simfonijas, panaudodama įvairiausius instrumentus ir mechanizmus; vaizdinius, galinčius pakeisti, nustebinti ir nuraminti išprotėjusį meno pasaulį; romanus, galinčius atnaujinti literatūrinę kalbą. Kartais jai atrodo, kad vienos, net mažiausios permainos pakaktų. Manoma, kad vėžliai gyvena ilgai. Kas būtų, jei ant vėžlio šarvo išraižytum vardą, datą ir, galbūt, dar kokį vilties žodį ir paleistum vėžlį į laisvę? Ar tas sąmoningumo aktas galėtų padėti jai įveikti pasaulio absurdą? 45. Ponia Deivid Boil turėjo tokius pat ūsiukus, kaip Marselio Diušano Mona Liza. 46. Šventinis vakarėlis 47. Vienas vaikas nenorėjo nei pyragėlių su dešrele, nei ledų, netgi torto ir prašė kukurūzų dribsnių. Sara atnešė jam visą dubenėlį piene išmirkusių kukurūzinių dribsnių, ir po akimirkos vaikas užspringsta. Sra pastuksena jam per nugarą ir vaikas išspjauna nedidelę žalią plastmasinę gyvatytę raudonomis stiklinėmis akimis. Tai ir yra siurprizas. Jo nori visi vaikai. 48. Po šventinio vakarėlio vaikai guldomi 49. 6 nukrypimas. Dar apie entropiją 50. Mintimis Sara įsivaizduoja, kaip ji valo ir tvarko pasaulį; netgi Visatą, pripildama Kosmosą kvepiančios skalbiančios putos; kaip ji dezodoruoja žiojinčias olas ir ugnikalnius ir gramdo nuo uolų kerpes. 51. 7 nukrypimas. Vėžliai 53. Ji labai pavargo, violetinės dėmės po akimis, lelijų spalvos dėmės po akimis. Jos dėdei, gyvenančiam Ohajo valstijoje, dažnai taip nutinka. Ji eina į virtuvę, kad sutvarkytų stalą pusryčiams ir staiga pastebi, kad vėžlys akvariume išplaukė į paviršių ir nejudėdamas plūduriuoja vandens paviršiuje. Sara Boil baksteli jį pieštuku, tačiau jis nesujuda. Sara stovi, žvelgdama į negyvą vėžlį, ir verkia. 55. Ji beveik rauda. Prieina prie šaldytuvo ir išima kiaušinių dėžutę. Juos viena o kito meta ant grindų, išklotų plytelėmis su žemuogėmis. Jie gražiai dūžta. Slaptoji Dantistų draugija, visi ūsuoti, su Slaptažodžiais ir Stebuklingais žiedais. Ji beveik rauda. Ji griebia tris vaikų lėkštutes su nupieštais triušiukais ir sudaužo į šaldytuvo šoną; jos suskyla į šukeles ir grindis nukloja smulkios skeveldros triušiukų šukelės: Ausis, akis, letenėlė; Stoktonas, Kalifornija, Aktonas, Kalifornija, Čiko, Kalifornija, Redingas, Kalifornija, Glen-Elenas, Kalifornija, Kadis, Kalifornija, Angels-Kempas, Kalifornija, Pusmėnesio įlanka. Taip visuotinė Visatos ENTROPIJA padidėja, siekdama maksimumo, išreikšdama chaotišką judėjimą joje. Ji rauda, burna pravira. Ji sviedžia vynuogių želė skardinę ir toji išmuša langelį prie kriauklės. Jos akys žydros. Ji prasižioja. Buvo sakyta, kad Visata yra uždara termodinaminė sistema, ir jei taip tikrai, tai kažkada ateis laikas, kai Visata "išsisems", kitaip sakant, išeikvos visą naudingą energiją. Tą būseną įprasta vadinti "Visatos šilumine mirtimi". Sara Boil ima raudoti. Žemuogių džemo skardina trenkiasi į virtuvės kaitlentę; įtrūksta emalis, kaitlentė pasrūva krauju. Bachas turėjo 20 vaikų, o kiek jų turi Sara Boil? Ji išsižiojus. Ji išsižioja. Ji supila į kriauklę plovimo skysčio ir paleidžia vandenį. Ant virtuvės sienos rašo: "Viljamas Šekspyras serga vėžiu ir gyvena Kalifornijoje". Ji rašo: "Cukriniai kukurūzų dribsniai Dievų maistas". Kriauklėje putoja, putos veržiasi per kraštus ir jų burbulai ritinėjasi ant žemuogių grindų. Ji netrukus ims raudoti. Ji pradėjo raudoti. Ji rauda. Kas pasakys, kiek čia žuvyčių? Ji daužo stiklines ir lėkštes, ji svaido puodelius, dubenėlius, stiklainius; ir jie išsitėkšdami virtuvę nukloja kauburėliais. Smėlio laikrodžiuose byra smėlis. Senis su senute barometre taip niekada ir nepagaus vienas kito. Ji ima kiaušinius ir aukštai juos pametėja. Ji pradeda raudoti. Ji išsižioja. Kiaušiniai lėtai, tarsi beisbolo kamuoliai, pakyla iki lubų ir lanku nuskrieja aukštyn, link pavasario dangaus. Jie kyla vis aukščiau ir aukščiau, apgaubti tylos pakimba zenite ir pradeda lėtai, labai lėtai kristi. Papildomi skaitiniai: | |